Toto sú dve hlavné veci, na ktoré by ste mali u školáka dbať

Toto sú dve hlavné20.08.2019 |

Ak chcete predísť zdravotným problémom u dieťaťa, nepodceňujte výber školskej tašky a prezúvok. Je to dôležitejšie, ako by sa na prvý pohľad zdalo.

Pri kupovaní školskej tašky berte do úvahy najmä hmotnosť dieťaťa. ,,Overte si, či je vyrobená  z kvalitných, zdraviu neškodných materiálov. Školská taška má byť čo najľahšia, má kopírovať tvar chrbtice a popruhy nesmú byť príliš úzke. Rodičia by mali dozrieť na to, aby dieťa tašku nenosilo iba na jednom pleci,“ hovorí vedúca Sekcie ochrany a podpory zdravia a špecializovaných činností Úradu verejného zdravotníctva SR Jana Hamade. Pripomína, že popruhy musia byť nastaviteľné, školská taška má obopínať obe plecia rovnomerne, aby sa jej hmotnosť rozdelila rovnako a majú byť z mäkkého materiálu, aby sa čo najmenej vtláčali do kľúčovej kosti.

Prečo je dôležité vybrať dobre školskú tašku:

  • deti ju nosia pravidelne a dlhší čas
  • príliš ťažká aktovka preťažuje svalstvo chrbtice a prispieva k stuhnutiu svalov v krčno-hrudnej časti chrbtice
  • dlhodobé preťaženie chrbtice môže spôsobiť trvalejšie ťažkosti, deformácie a aj vznik skoliózy
  • ak sa skolióza nelieči včas, môže chrbticu poškodiť tak, že v dospelosti sa už nebude dať napraviť

Hmotnosť školskej aktovky nemá byť vyššia než 10 percent hmotnosti dieťaťa

Žiaci 1. a 2. ročníka – 2,5 kg

Žiaci 3. a 4. ročníka – 3,5 kg

Žiaci 5. a 6. ročníka – 4,5 kg

Žiaci 7. až 9. ročníka – 5 kg

Obuv sa má prispôsobiť tvaru chodidla

Veľmi dôležitý je i výber obuvi pre dieťa. ,,Nesprávna obuv môže z dlhodobého hľadiska spôsobiť deformity, trvalo poškodiť kostru chodidla alebo aj prispieť k vývoju skoliózy,“ upozorňuje Hamade. Detská obuv má mať vo všeobecnosti pevnú pätu a zároveň dostatočne mäkkú a ohybnú podrážku pod prstami a strednou časťou chodidla.  ,,Pre správny rast kostí je veľmi dôležité, aby malo dieťa v obuvi dostatok miesta pre prsty. Pri výbere prezuviek do školy dajte prednosť takým, ktoré sú vyrobené z prírodných materiálov,  napríklad z usní a textilu. Sú mäkké, priedušné, absorbujú vlhkosť, nedráždia kožu a prispôsobia sa tvaru chodidla,“ zdôrazňuje odborníčka.        

Nevhodnými materiálmi pre detskú obuv sú koženka, plast, či poroméry (syntetické usne).  ,,Obuv z nich sa ťažko prispôsobuje tvaru chodidla, je tvrdá, nepriedušná, nedokáže odvádzať vlhkosť z povrchu kože a tak môže spôsobiť napríklad plesňové ochorenia.“

Pre detskú obuv platí:

  • čím ľahšia, tým lepšie, vyberajte ju podľa účelu
  • pre najmenšie deti je najvhodnejšia nízka členková obuv, šnurovacia alebo uzatvárateľná textilným pásikom resp. na zips, podpätky by mali byť čo najnižšie
  • prezuvky nie sú to isté, čo obuv do telocvične
  • v interiéri je vhodná ľahká vzdušná obuv, pre menšie deti s remienkom, alebo so šnúrkami
  • pre aktívny odpočinok je určená športová obuv zodpovedajúca požiadavkám príslušného športu, je tvrdšia a nepriedušnejšia
  • vychádzková celoročná alebo zimná obuv má mohutnejšiu a trvanlivejšiu konštrukciu s pevnou podošvou
  • rekreačná obuv je určená na rekreačno-vychádzkové príležitosti, na dlhšie vzdialenosti aj v prírodnom prostredí, má pevnejšiu konštrukciu zvršku a robustnú podošvu

Prehliadka u očného lekára

Pred nástupom do školy by malo dieťa absolvovať prehliadku u očného lekára. ,,Ak má nejakú dioptrickú chybu, neliečenú tupozrakosť alebo škúli, môže to byť preňho hendikep. Čím skôr lekár chybu zraku zistí, tým je vyššia šanca na úspešné liečenie. Dieťa s očnou chybou musí vynaložiť veľa úsilia na to, aby vôbec videlo, rýchlejšie sa unaví, môže trpieť bolesťami hlavy a nedokáže sa sústrediť,“ hovorí doktorka Jana Hamade. Dieťaťu ukážte ako má správne sedieť - v akej vzdialenosti má mať oči pri písaní úloh alebo pri počítači a naučte ho jednoduché cviky očnej gymnastiky. Pri počítači by malo stráviť najviac dve hodiny denne. 

Zdravá desiata i nápoj

Desiata je dôležitá súčasť stravovacieho režimu dieťaťa,  má tvoriť asi 15 percent z denného príjmu energie. ,,Kvalitná desiata pre školáka má obsahovať celozrnné pečivo, nátierku, prípadne syr,  porciu ovocia, zeleniny a kvalitný nápoj.  Pre detský organizmus vo vývoji je veľmi dôležitý dostatok vápnika, preto by mali byť súčasťou desiaty mlieko, najmä probiotické a acidofilné výrobky,  jogurty a syry. Ak dieťa trpí intoleranciou laktózy, prípadne mliečnej bielkoviny, poraďte sa s lekárom o potravinách, ktoré sú preňho vhodné.“ Z ovocia a zeleniny striedajte druhy, ktoré má dieťa rado. Nezabúdajte na nápoj pre školáka, najzdravšia je čistá voda, striedajte ju s nesladeným čajom, domácim sirupom, čerstvými šťavami, alebo nesýtenou minerálnou vodou. Nevhodné sú energetické a rôzne sladené nápoje.  Deti potrebujú aj rýchle kalórie, sladkosti im nemusíte úplne zakazovať, no uprednostnite kvalitné výrobky, napríklad cereálne keksíky, sušené ovocie či tyčinky s vyšším obsahom kakaa. Dôležité je, aby si dieťa osvojilo správne stravovacie návyky, ich súčasťou je i dodržiavanie približne rovnakých intervalov  na jedlo.

Prečítajte si tiež:

Super tipy a triky, ako si nezničiť chrbticu batohom

Odborník: Ovocie a zeleninu je potrebné miešať a striedať

 

Fotogaléria


Foto: gettyimages.com
Autor: © Zoznam/az
Zdroj: ÚVZ SR.sk

Ďalšie články

Diskusia