6 spôsobov, ako podporíte imunitu detí po návrate do školy

6 spôsobov, ako podporíte02.09.2021 |

Všetci rodičia, ktorých deti navštevujú škôlku alebo školu, dobre vedia, že ich imunita dostáva po prázdninách zabrať.

Bežne sme zvyknutí, že u detí po návrate do kolektívu musíme rátať s niekoľkými prechladnutiami, kašľom, nádchou či bolesťami hrdla. Niektorým deťom stačí zvýšiť príjem vitamínov, iné si musia poležať pár dní v posteli a oddychovať. Tento školský rok, podobne ako minulý, bude poznačený okrem klasických viróz aj koronavírusom, preto je potrebné na detskú imunitu dbať viac.

Dobre fungujúci imunitný systém podporovaný zdravým životným štýlom, môže podľa pediatrov výrazne prispieť k eliminovaniu rizika ochorenia nielen na Covid, ale aj na ďalšie virózy a infekcie. Dôležitá je výživná a vyvážená strava, dostatok pohybu na čerstvom vzduchu a dostatočný spánok.  Samozrejme, ani to najzdravšie jedlo nezabráni niekomu ochorieť, no organizmus je určite odolnejší.

„Vieme, že ľudia s oslabenou imunitou majú väčšiu pravdepodobnosť, že ochorejú na Covid a priebeh môže byť vážnejší,“ uviedla lekárska analytička CNN Leana Wenová, ktorá pôsobí na Univerzite Georga Washingtona. „Nevieme, do akej miery sa  zlepšenie imunity odráža na odolnosti organizmu voči Covidu, nemáme k tomu žiadne dáta, no z pohľadu zdravého rozumu by sme mali urobiť všetko, čo je v našich silách, aby sme ju posilnili,“ dodala.

Imunitný systém zahŕňa viacero funkcií, jeho podpora si teda vyžaduje niekoľko základných stavebných kameňov, hovorí dietologička a odborníčka na výživu Julie Stefanski. Podľa nej je základom šesť spôsobov, ktorými sa vám v relatívne krátkom čase môže podariť posilniť detskú imunitu.

1. Dbajte na osobnú hygienu

Základom je pravidelné umývanie rúk po príchode zvonku, zo školy, pred jedlom či po použití toalety. Ak to máte dieťaťu pripomenúť tisíckrát denne, urobte to. Len tak si zvykne na to, že ruky si jednoducho umyť treba. Ak sa nesprchuje alebo nekúpe vaše dieťa každý deň, naučte ho aspoň umyť si pred spánkom ruky a tvár, aj na tej sa zachytávajú počas dňa rôzne mikroorganizmy.

2. Podávajte pestrú a vyváženú stravu

Dôležitý je dostatočný príjem vitamínov vo forme konzumácie ovocia a zeleniny. Nezabúdajte na ich striedanie. Každý druh obsahuje rôzne vitamíny v rozličnom pomere, preto nie je dobré, ak dieťa jedáva napríklad iba banány. Deti by mali mať dostatočný prísun zinku, ktorý sa nachádza v hydine, červenom mäse, orechoch a morských plodoch. Losos, vnútornosti, zelená listová zelenina a mliečne výrobky zase poskytujú vitamín A. Určite nezabúdajte na tekvicu, papriku, paradajky, brokolicu či karfiol. Jeseň a zima sú obdobím, kedy je žiadúce dopriať si aj citrusové plody.

3. Podporujte zdravie čriev

Mikrobióm v našom gastrointestinálnom trakte pomáha regulovať fungovanie imunitného systému. Medzi potraviny s probiotikami podporujúcimi mikrobiómy patrí jogurt, kefír, kyslá kapusta a kváskový chlieb. Nezabúdajte deťom ponúkať celozrnné výrobky, pri príprave rôznych pokrmov pridávajte do nich ovsené vločky.

4. Dbajte na dostatočný spánok u detí

Počas spánku sa organizmus regeneruje, takže pomôcť deťom udržať si zdravý spánkový režim je pre imunitné funkcie nevyhnutné. Dohodnite sa, že minimálne hodinu pred spánkom odložia elektroniku a budú si čítať, kresliť, zahráte si spoločenskú hru alebo si dáte malú prechádzku. To pomôže k tomu, aby ľahšie zaspali a ich spánok bol kvalitný. Izba, v ktorej dieťa spí, by mala byť vyvetraná a tmavá.

5. Pomôžte deťom odbúrať stres

Chronický stres je depresívny pre imunitný systém, preto sledovanie duševného zdravia vášho dieťaťa je tiež dôležité pre podporu imunity. Rozprávajte sa s deťmi počas spoločného stolovania alebo hrania. Existujú výskumy, ktoré sa venovali téme duševného zdravia u detí a došli k záverom, že rozhovor pri obede alebo pri večeri je omnoho efektívnejší, ako keď prídete za dieťaťom s otázkou: „Čo ťa trápi?“

6. Každý deň na čerstvom vzduchu

Fyzická aktivita uvoľňuje chemikálie zvyšujúce náladu, znižuje stres a tak podporuje imunitu. Deti by sa mali vonku hrať, behať, jazdiť na bicykli či kolobežke, hojdať sa... Keď prší, môžu skáskať cez kaluže, keď sneží sánkovať sa či stavať snehuliaka. Jednoducho, nech robia hocičo, pri čom sa cítia príjemne. Dôležité je, aby boli každý deň minimálne 30 minút vonku.

gettyimages.com
Autor: © Zoznam/az
Zdroj: cnn.com

Ďalšie články

Feminity

Zdravie

Diskusia