Zobúdzajte deti takto a do mesiaca príde zmena!

Zobúdzajte deti takto a12.09.2020

Po prázdninách zrazu treba vstávať skôr. Komu by sa chcelo vyliezať z vyhriatej postele? Stačí pár zmien a uvidíte, že rána zvládnu deti s úsmevom.

Ešte len začal školský rok a už sa aj k vám vkráda ranná nervozita, lebo nestíhate? Vedzte, že patríte k väčšine rodín. Začiatok školského roka, keď sa deti zrazu musia prispôsobiť určitému režimu, je obvykle poznačený nervozitou, únavou a častejšími hádkami. Ak ste ich nezačali pripravovať na nový režim už v auguste, zmeňte to aspoň teraz. Nepotrvá dlho a vstávanie bude ešte ťažšie ako teraz. Svitať začne neskôr a počasie bude nevľúdnejšie.

Naučte deti vstávať s úsmevom

Najdôležitejšie zo všetkého je deti ukladať do postele včas. U väčšiny to znamená ísť spať skôr než doteraz, či sa im to páči alebo nie. Zmenu nie je možné urobiť zo dňa na deň, vyhraďte si na to dva týždne až mesiac!

Vžite sa do dieťaťa, ktorému ste v lete dovolili byť hore aj do 22.00 a zrazu chcete, aby zaspalo o 19.00. Dieťa v prvý večer pošlite do postele o 10 minút skôr, po dvoch – troch dňoch o ďalších 10 minút a takto postupne sa dopracujete k času, ktorý je na zaspávanie dieťaťa  ideálny. 

Potreba spánku je do určitej miery individuálna, no pre dospelého človeka je ideálny čas v priemere 8 hodín, u detí je to viac. U nich vplýva na celkový vývoj, preto by sme mali dohliadať na to, aby spánok nezanedbávali. Škôlkari potrebujú vo všeobecnosti spať denne (aj s poobedným spánkom) 10 až 13 hodín,  školáci 9 až 12 a teenageri 8 až 10 hodín.

 
 

Zaspávanie by mali u škôlkarov, ale minimálne aj u školákov na prvom stupni sprevádzať určité rituály. Môže to byť čítanie rozprávky, spievanie, modlitbička, spoločný rozhovor a podobne. Dôležité je, aby aktivita tesne pred spaním bola pokojná.

Ranné budenie by malo byť príjemné. Ideálne je, ak si vy nastavíte pre seba budík o polhodinku skôr a pripravíte raňajky. Vôňa kakaa či čerstvého pečiva, ktorá ratolesť prebudí, ju bude sprevádzať po celý život... Dieťa sa snažte zobudiť nenásilne. Vyhrňte žalúzie, resp. odostrite závesy, pustite hudbu z rádia alebo nejakú rozprávku a dovoľte mu pokojne sa prebrať. Vyvetrajte ešte vtedy, keď je dieťa zababušené pod perinou.

Hladkajte dieťa po vlasoch, masírujte ho jemne po chrbáte, dajte mu pusu, zaželajte mu dobré ráno, porozprávajte mu o nejakom vtipnom sne, ktorý sa vám sníval (pokojne si nejaký veselý príbeh vymyslite).

Ak sa budíte vy aj deti na poslednú chvíľu a musíte „naháňať“ čas, pokojné ráno je nemysliteľné!

Veľkou pomocou pri budení detí sú aj domáce zvieratká. Ak máte doma štvornohého maznáčika, dovoľte mu skočiť k dieťaťu do postele a pomôcť vám pri jeho budení.

Veľa času ušetrí aj to, ak majú všetci členovia rodiny pripravené dôležité veci na ďalší deň už večer – oblečenie, tašky, ale aj desiatu, ktorej sa v chladničke v noci nič nestane a ráno ju len preložíte školákovi do tašky.  Každý by tiež mal vedieť, kde nájde svoju zubnú kefku, pastu, pohárik na vodu a mydlo, aby ste nemuseli ráno riešiť takéto logistické problémy.

Fotogaléria


Foto: thinkstock.com
Zdroj: az

Ďalšie články