Cereálie: Toto naozaj nie sú vhodné raňajky pre deti

Cereálie: Toto naozaj nie15.01.2020 |

Deti ich milujú. A u rodičov obaly s obrázkami evokujúcimi vyvážený životný štýl a zdravý štart do dňa nabádajú, aby im ich ponúkali.

Spotreba cereálií z roka na rok stúpa. S ich prípravou nie sú žiadne starosti a len máloktoré dieťa ich odmietne. Česká spotrebiteľská organizácia dTest porovnala zloženie 28 raňajkových cereálií, u ktorých sa zamerala na množstvo cukrov, tukov, vlákniny a pridaných vitamínov. U 22 z nich tvoril podiel cukru viac ako pätinu! S obsahom žiaducich zložiek, ako je napríklad vláknina alebo bielkoviny, už je to horšie.

„Porovnali sme české i zahraničné produkty a nezabudli sme ani na privátne značky obchodných reťazcov. Výber sme doplnili tromi výrobkami kúpenými v Nemecku. Zaujímalo nás hlavne to, či prvé miesta obsadia produkty prezentujúce sa ako zdravšie a až za nimi sa ocitnú obľúbené kakaovo-čokoládové cereálie. Predmetom nášho skúmania boli uvedené výživové údaje, zloženie a tiež certifikácia produktov," vysvetľuje Hana Hoffmannová, šéfredaktorka časopisu dTest. Nemilým prekvapením bolo podľa nej množstvo cukru uvádzané aj na etiketách u zdravšie sa tváriacich variantov cereálií. Ako najväčšia "cukrová bomba" sa ukázali mušličky Bona Vita Choco Shells s 38 gramami cukru v 100 gramoch výrobku. O niečo lepšie - s 33 gramami cukru / 100 g - dopadli Bona Vita Štvorlístok Obilné štvorlístky s kakaom, najnižší obsah cukru bol uvedený na výrobku Organic Bio Rye Flakes od lotyšskej spoločnosti Milz!

Svetová zdravotnícka organizácia odporúča denne skonzumovať maximálne 25 gramov pridaného cukru, čo je asi 6 čajových lyžičiek. Ak je dlhodobý príjem cukru vyšší, hrozí množstvo zdravotných rizík od obezity a cukrovky cez inzulínovú rezistenciu až po metabolický syndróm.

V zozname použitých surovín sa často môže cukor ukrývať aj pod inými názvami, ako je napríklad fruktóza, glukóza, maltodextrín alebo glukózo-fruktózový sirup. Smerodajná je preto hodnota celkového obsiahnutého cukru v tabuľke výživových hodnôt," dodáva Hoffmannová.

Koľko je v cereáliách vlákniny a bielkovín?

Od raňajkových cereálií očakávame aspoň nejaký obsah vlákniny, ktorá nielenže upravuje trávenie tukov a sacharidov, ale tiež pomáha črevám lepšie fungovať. Etikety porovnávaných výrobkov však nijako zásadné množstvo vlákniny neudávali, aj keď samotný obal na jej obsah často upozorňoval. Vyzdvihnúť možno výrobok Bona Vita Dobrá vláknina, ktorý obsahoval najviac vlákniny, konkrétne štvrtinový podiel.

Pri výbere by sme si mali všímať obsah bielkovín, ktoré v tele zohrávajú kľúčovú úlohu a okrem iného prispievajú k pocitu sýtosti. Na etiketách porovnávaných cereálií dTest veľa bielkovín nenašiel, všeobecne sa ale odporúča vybrať produkt, ktorý obsahuje aspoň 10 gramov v 100 gramoch.

Určite nie je na škodu, ak sú vo výrobku pridané vitamíny. Je však dobré mať na pamäti, že ideálne je prijímať vitamíny prirodzene v surovej strave, nie vo vysoko priemyselne spracovaných výrobkoch. Preferovanou múkou by mala byť múka celozrnná, hoci jej obsah v podobnom type potravín automaticky neznamená, že raňajkujeme zdravo.

Sledujte obsah kakaa 

Samostatnú kapitolu predstavujú cereálie s čokoládovou alebo kakaovou príchuťou, a to najmä pre ich obľúbenosť u detí. V tomto prípade odporúča dTest sledovať obsah kakaa - čím je jeho podiel vyšší, tým lepšie. U porovnávaných výrobkov si najlepšie viedli Čoko mušličky z Penny a hviezdičky Star Wars od Kellog's s deviatimi percentami kakaa. Ak túžite ráno po zdravších raňajkách, podľa odborníčky na výživu Margit Slimákovej je to ideálne vyriešiť vlastnými silami „Radšej než raňajkové cereálie by som volila varenú pšenovú alebo ryžovú kašu, ktorú možno na tanieri posypať kvalitnou čokoládou."

Všímajte si aj obsah tuku

Ani pri raňajkových cereáliách nemožno opomenúť obsah tuku, ktorý je dôležitým zdrojom energie a nevyhnutným pomocníkom pri vstrebávaní niektorých vitamínov. Podľa deklarovaných údajov sa obsah tuku v porovnávaných výrobkoch pohyboval najčastejšie medzi 1,7 až 5 gramami. Tuk ako taký zastupoval slnečnicový alebo repkový olej. Iba jeden z porovnávaných produktov obsahoval stužený kokosový a repkový tuk v množstve 34 gramov a bol tak sedemkrát tučnejšie ako ostatné porovnávané cereálie.

Tipy dTest:

Raňajkové cereálie sú viac menej sladkosť. Ak si ich chcete dopriať, je vhodné kontrolovať množstvo, ktoré nasypete do misky.

• Vyberajte výrobky, ktoré obsahujú čo najmenej cukru. Naopak, zamerajte sa na vyšší podiel vlákniny a bielkovín, pri kakaovo-čokoládových na podiel kakaa.

• Všímajte si aj ďalšie pridané cukry, ktoré sa môžu skrývať pod rôznymi názvami, ako sú koncentráty ovocných štiav alebo sirupy.

• Zdravším variantom raňajok je napríklad doma pripravená kaša (napríklad z ovsených vločiek, ryže či pšena) posypaná kvalitnou nastrúhanou čokoládou.

• Nedajte na lákavú prednú stranu obalu a skúmajte celkové zloženie produktu. Čím je zloženie kratšie, tým lepšie.

Fotogaléria


Foto: gettyimages.com
Autor: © Zoznam/az
Zdroj: dTest

Ďalšie články

Diskusia