Týchto 5 dôležitých vitamínov potrebujú deti pre správny vývoj

Týchto 5 dôležitých vitamínov17.02.2018 |

Deti potrebujú jesť vyváženú stravu bohatú na vitamíny, minerály, stopové prvky, aby boli zdravé a správne sa vyvíjal ich mozog. Čo je pre ne dôležité?

V dnešnej uponáhľanej dobe veľa detí trpí obezitou. Problémom je strava, ktorú konzumujú, bohatá na kalórie a chudobná na živiny. Polotovary, rýchle občerstvenie sa stávajú súčasťou ich života. Podľa najnovšieho výskumu deťom chýba päť dôležitých vitamínov. Ktoré najviac potrebujú? Ako ich doplniť do ich jedálnička?

Vápnik

Najnovšie štatistiky ukazujú, že asi jedna tretina detí vo veku 4 až 8 rokov trpí nedostatkom vápnika. Ten je počas detstva a dospievania životne dôležitý, aby sa kosti správne vyvíjali. Nedostatok vápnika môže narušiť rast a zvýšiť riziko osteoporózy v neskoršom veku, najmä u dievčat. Preto je dôležité, aby sa dieťa naučilo konzumovať potraviny bohaté na tento dôležitý vitamín. Potraviny s vysokým obsahom vápnika nielen posilňuje kosti, ale môže zabrániť vzniku cukrovky 1. typu a iných ochorení.

Potraviny bohaté na vápnik

jogurt, syr, tofu, mlieko, listová zelenina, mrkva, brokolica, riasy, mandle, vlašské orechy, mak, sezam

Vitamín E

Tento vitamín je jedným z najznámejších prirodzených antioxidantov, chráni bunky pred poškodením. Je zodpovedný za normálny rast a vývin svalov, ovplyvňuje tvorbu červených krviniek, spomaľuje proces starnutia buniek a tkanív, znižuje krvný tlak. Ide o vitamín, ktorý je rozpustný v tukoch. Podporuje trávenie a metabolizmus. Naše telo si ho nedokáže vytvoriť svojpomocne, získavame ho priamo z potravín.

Kde nájdeme vitamín E?

kapusta, špenát, avokádo, mäso, mlieko, vajcia, rastlinné oleje lisované za studena – kukuričný, repkový, slnečnicový, sezamový, olivový, orechy, arašidové maslo, semienka, pšeničné klíčky

Vláknina

Vláknina je pre správny vývoj dieťaťa dôležitá. Ide o zmes nestráviteľných sacharidov. Obsahuje dôležité látky ako pektín, lignín či celulózu. Tráviacim traktom prechádza v takmer nezmenenom stave, viaže na seba vodu a odpadové látky, ktoré sú vďaka nej ľahšie odvádzané z tela von. Strava bohatá na vlákninu pomáha chrániť telo pred rôznymi chronickými ochoreniami. Väčšina cereálií je bohatá na vitamín E. Doprajte ich deťom na raňajky, naštartujú ich metabolizmus a dodajú potrebnú energiu. Ak im k tomu nakrájate jahody, maliny či jablká, pokryje to dennú dávku, ktorú potrebujú.

Zdroje vlákniny

hnedá ryža, humus, maliny, jahody, černice, pomaranče, obilniny s vysokým obsahom vlákniny, fazuľa, šošovica, cícer, celozrnný chlieb a cestoviny, ovsené vločky, sladké zemiaky, zelený hrášok, orechy, mleté ​​ľanové semienko

Draslík

Podľa výskumu dostávajú deti menej ako 60 percent odporúčanej dávky draslíka. Je to aj preto, že veľa z nich neje ovocie ani zeleninu, ktoré sú bohaté na tento prvok. Je dôležitý pre správny rast, udržiava zdravú pokožku, stimuluje činnosť obličiek pri zbavovaní sa toxínov a škodlivých látok. Udržiava zdravú rovnováhu tekutín v tele, reguluje správnu funkciu svalov a nervov. Hrá dôležitú úlohu pri znižovaní vysokého krvného tlaku.

Najlepšie zdroje draslíka

banány, pomaranče, melón, sladké zemiaky, paradajky, špenát, kel, fenikel, karfiol, rímsky šalát, mrkva, repa, jogurt, mlieko, ryby – halibut, treska, mandle a horká čokoláda

Železo

Nedávna štúdia zistila, že až 20 percent detí vo veku od 1 do 3 trpí nedostatkom železa. Nízke hladiny tohto prvku sú bežné najmä medzi deťmi s nadváhou. Železo pomáha červeným krvinkám prenášať kyslík do buniek a hrá dôležitú úlohu pri zdravom vývoji mozgu. Lieči chudokrvnosť. Chronický deficit môže spôsobiť problémy s učením aj správaním.

Kde nájdeme železo?

krevety, hovädzie mäso, kuracie mäso, fazuľa, šošovica, cícer, ryby, sušené marhule, jahody, mango, orechy, semienka, mak, kokos, hrozienka, otruby, listová zelenina, špenát, petržlenová vňať

Prečítajte si tiež:

Chcete mať zdravý mozog? Robte toto

Týchto 6 vitamínov by ste mali užívať po 40-tke

 


Foto: thinkstock.com
Zdroj: pp

Ďalšie články

Diskusia