Tieto jedlá a prísady majú na svedomí detskú úzkosť

Tieto jedlá a prísady11.04.2017 |

Môže konzumácia istého jedla spôsobiť u detí úzkosť alebo je za tým iba genetika? Verte či nie, potraviny s detskou úzkosťou súvisia.

Nejde o nič nové, ale ak chcete, aby vaše dieťa bolo zdravé, vyrovnané a dobre mu to pálilo, musíte tomu prispôsobiť aj jeho stravovanie. Strava má výrazný vplyv aj na rozvoj úzkostných stavov u detí, ktoré ovplyvňujú kvalitu života. Podľa štúdie uverejnenej v časopise American Journal of Psychiatry je potrebné, aby deťom do jedálnička pribudlo viac zeleniny, ovocia, mäsa, rýb, a celozrnných potravín. Naopak, eliminovať treba najmä vyprážané potraviny, mrazené hotové jedlá a sladké výrobky. Prinášame vám zoznam jedál a prísad, ktoré môžu spustiť alebo rozvinúť úzkosť u dieťaťa, preto by sa v detskom jedálničku nemali objavovať vôbec alebo iba v obmedzenom množstve.

Kofeín ako hrozba

Tyčinky a horúca čokoláda

Je zrejmé, že vaše dieťa nezačína deň kávou, ale vedeli ste, že mnohé potraviny obsahujú kofeín? Je teda potrebné, aby ste čítali etikety, pretože napríklad niektoré proteínové tyčinky obsahujú množstvo kofeínu porovnateľné s malou šálkou kávy.

Vedeli ste, že nápoj Mountain Dew obsahuje až 41 mg kofeínu?  Nachádza sa aj v cukrárenských výrobkoch, kakaové bôby totiž obsahujú kofeín. Prekvapením isto bude, že ho nájdeme aj v obľúbenej horúcej čokoláde.

Vitamínové nápoje

Na prvý pohľad sa vám môže zdať, že sa jedná o chutný spôsob, ako dostať do vašich detí vitamíny, ktoré potrebujú pri zachovaní hydratácie po športe. Berte však na vedomie, že každá fľaša obsahuje kofeín a ďalšie stimulanty. Niektoré z vitamínových nápojov môžu obsahovať až 50 mg kofeínu na fľašu! Ďalším prekvapením je, že ho nájdeme aj v slnečnicových semienkach, orechoch, v želé a gumových medvedíkoch.

Prísady do potravín

Väčšina potravinárskych prísad je syntetického pôvodu. Boli vyrobené, aby  zlepšili chuť a  vzhľad potravín. Na niektorých ľudí nemusia mať žiaden vplyv, ale u človeka, ktorý má sklon k úzkosti a strachu, môže byť spúšťačom práve týchto emócií.

Aspartám  

Toto bežné umelé sladidlo sa používa ako náhrada cukru. Ak čítate štítky, môžete vidieť, že je známy ako sladidlo 951. Výskumníci ešte v roku 1994 prišli na to, že aspartám prispieva k úzkosti a iným poruchám správania u detí.  Nájdeme ho aj tam, kde ho nečakáme. Žuje vaše dieťa žuvačku? Pozor na jej obsah!

Kukuričný sirup s vysokým obsahom fruktózy

Vyskytuje sa vo väčšine spracovaných potravín. Nielen, že spôsobuje obezitu, ale prispieva aj k zvýšeniu hladiny úzkosti.

MSG – glutamán sodný

MSG alebo glutamán sodný  je známe dochucovadlo. Ide o látku zvýrazňujúcu chuť, nájdeme ho v polievkach, dresingoch či mrazených potravinách. Nadmerné užívanie môže vyvolať zdravotné problémy, najmä zvracanie, tuhnutie svalov, búšenia srdca, bolesti hlavy, studený pot či závraty.

Potravinové farbivá

Umelé potravinárske farbivo sa pridáva do mnohých výrobkov, aby sa vylepšil ich vzhľad. Nájdemich nielen v cukrovinkách, obilninách, no dokonca sú známe prípady, kedy sa červené farbivo pridalo do mletého mäsa, aby malo krajšiu farbu.

Soľ

Spracované potraviny majú väčšinou vysoký obsah sodíka. Príliš veľa soli zvyšuje krvný tlak a to ovplyvňuje činnosť srdca, ktoré je zaťažené. Keď sa to stane, telo uvoľňuje stresový hormón adrenalín, ktorý môže zvýšiť hladinu úzkosti.

Cukor

Každý rodič vie veľmi dobre, že cukor deti nabudí a sú príliš aktívne. Na druhej strane je jasné, že je to veľmi ťažké eliminovať. Skúste aspoň vylúčiť rafinovaný cukor z ich jedálnička, radšej im ponúknite ovocie alebo cukrovinky sladené medom.

 

Potraviny, ktoré pomáhajú s úzkosťou

Keďže už vieme, ktorým potravinám sa máme vyhnúť, poďme sa pozrieť na potraviny, ktoré prispejú k zníženiu hladiny úzkosti.

Omega-3 mastné kyseliny

Omega-3 mastné kyseliny sú dobré tuky, nájdeme ich v tučných rybách, ako je losos. Vo veľa výskumoch bolo spomenuté, že konzumáciou práve tejto ryby je možné znížiť hladinu kortizolu a tým zlepšiť náladu. Nájdeme ich aj v ľanovom oleji, chia semiačkach, v sóji či špenáte.

Harmančekový čaj

Harmančekový čaj je vyskúšaný liek na navodenie pokoja. Teplé nápoje majú prirodzený upokojujúci účinok. Levanduľa či medovka sú tiež prírodnými relaxátormi.

Komplexné sacharidy

Jete hnedú ryžu alebo celozrnné pečivo? Robíte dobre, pretože sú bohaté na horčík. Ak je koncentrácia horčíka nízka, môže vás nemilo prekvapiť stres, nepokoj a úzkosť. Ak do svojho jedálnička pridáte zelenú listovú zeleninu, napríklad kel, postaráte sa o zvýšenie prísunu horčíka. Dodáte tak telu serotonín, hormón dobrej nálady.

Čučoriedky

Tieto lahodné malé modré guľôčky sú považované za super jedlo. Sú bohaté na vitamíny a antioxidanty - to všetko pomáha znižovať stres a úzkosť. Zabaľte ich deťom na desiatu, alebo pripravte čučoriedkové smoothie.

Špargľa

Špargľa obsahuje vitamín B aj kyselinu listovú. Nízka hladina kyseliny listovej môže viesť k zvýšenej úzkosti.

Prečítajte si tiež:

Dieťa nestrašte, môže ho to "poznačiť"

Prvá noc vo vlastnej izbe. Ako ju zvládnuť?

 

 

Fotogaléria


Foto: thinkstock.com
Zdroj: pp

Ďalšie články

Diskusia