Šesť číslic, ktoré stojí za to si zapamätať!

Šesť číslic, ktoré stojí
Ilustračné foto
Zdroj: gettymages.com
2021-12-23 15:30:00 |

Aj cez vianočné sviatky môžu deti a mladí ľudia volať na Linku detskej istoty na telefónnom čísle 116 111. Dovolajú sa bezplatne a anonymne 24 hodín denne.

Psychológovia z Linky detskej istoty, n.o. každoročne pomáhajú viac ako 100 000 mladým ľuďom a deťom z celého Slovenska, ktorí volajú a píšu na linku pomoci. K dispozícii sú non-stop, teda aj počas sviatkov a víkendov. 

Linka detskej istoty (LDI), prevádzkuje Linku pomoci pre deti a mladých ľudí na tel. čísle 116 111 a tiež Linku pre hľadané deti na tel. č. 116 000 ako i ON-LINE poradňu LDI cez ČET aj E-MAIL na www.ldi.sk a tiež 2 poradne pre rodičov, pedagógov a ďalších dospelých volajúcich v záujme detí. "Naša Linka 116 111 je tu už 25 rokov a poznajú ju generácie Slovákov! Sme hrdí na to, že ako jedniná linka na Slovensku fungujeme od nášho založenia v nepretžitom režime až doteraz - to znamená 24/7 NON-SOP, 365 dní v roku, cez deň aj v noci, cez týždeň aj cez víkedy a aj počas všetkých sviatkov. Každoročne práve v čase sviatkov na Linke zaznamenávame zvýšený počet hovorov, četov aj e-mailov. Aj tento rok, z dôvodu pretrvávania pandémie je nárast počtu a závažnosti hovorov na Linke 116 111 väčší,“  hovorí programvá riaditeľka LDI Táňa Ivanič Rybanská.

"Deti a mládež aj v predvianočnom a vianočnom období riešia svoje bežné starosti a problémy ale prežívajú aj ťažké životné situácie, kedy sa potrebujú na niekoho obrátiť či požiadať o pomoc odborníka. Dá sa predpokladať, že tohtoročné Vianoce budú pre nich veľmi náročné na psychické prežívanie, pretože už dosť dlho žijeme s prívlastkom pandémie, ktorá mnohým rodinám poznačila život a deťom a mladým ľuďom vniesla do prežívania nové nepoznané zmeny. Preto u nich aj právom vznikajú obavy, aké tento rok Vianoce budú,”  pripomína psychologička a odborná garantka LDI Katarína Trlicová.

"Zo súčasnej analýzy, o čom deti a mladí ľudia potrebujú komunikovať sú najvýraznejšie pocity neistoty, strachu o seba, o zdravie rodičov a starých rodičov, o ich prácu, existenciu a podobne. Prežívajú zmeny v rituáloch svojho života, v procese vzdelávania a online vzdelávania, majú strach z budúcnosti, zle znášajú odlúčenia od rovesníkov ale aj od širšej rodiny. Kontroverzným fenoménom v súčasnosti sú aj sociálne siete. Na jednej strane umožňujú udržiavať sociálne vzťahy, na strane druhej ponúkajú priestor na negatívne javy ako je napr. kyberšikanovanie, nebezpečné prenasledovanie (stalking) ale aj na šírenie dezinformácií,” propomína.

Ako skonštatovala, psychicky najnáročnejšie bude vianočné prežívanie pre deti a mladých ľudí v rodinách, kde prežívajú stratu blízkeho, hospitalizáciu niekoho z rodiny, stratu zamestnania rodiča, ale aj zákaz stretávania sa s ľuďmi, ktorí pre deti a mládež znamenajú pocit istoty a bezpečia. "Musíme si uvedomiť, že vynútené zmeny, straty, nejasnosti, výrazne vplývajú na psychickú stabilitu detí a mladých ľudí a preto potrebujú ešte väčšiu podporu a pomoc zo strany nás dospelých,” podotkla.

Na Linku pomoci pre deti a mladých ľudí na telefónnom čísle 116 111 sa každoročne obráti so žiadosťou o radu či pomoc viac ako 100 000 mladých ľudí a detí, kontaktujú ich však bežne i dospelí a od vypuknutia pandémie aj zvýšený počet seniorov. "V čase sviatkov volajú na našu Linku často mladí ľudia, ktorí sa cítia osamelí, ale napríklad i deti z detských domov, sociálnych zariadení, či z rómskych komunít... zaznamenávame aj viac hovorov, ktoré sa týkajú násilia v rodine, zanedbávania dieťaťa, psychického a fyzického týrania, rôznych zdravotných problémov a závislostí, porušovania ľudských práv, kyber/šiknovania, zneužívania osobných údajov, nebezpečných známostí a podobne, tiež častejšie riešime s mladými ľuďmi napríklad prežívané úzkosti a strach, depresie, seba-poškodzovanie a úvahy o ukončení života. Mnohé z uvedených problémov si vyžadujú krízovú intervenciu,” hovorí Táňa Ivanič Rybanská. Skúsenosti na linke roky potvrdzujú to, že mladí ľudia majú stále väčšiu potrebu porozprávať sa a poradiť sa s niekým priamo. "Chcú a potrebujú počuť ľudský hlas, ale zároveň je pre nich dôležité zostať v anonymite, zdôveriť sa bez toho, aby museli povedať kto sú a odkiaľ volajú – a práve to im naša Linka 116 111 a Linka 116 000 v plnej miere umožňujú. Ponuka anonymného kontaktu zvyšuje u volajúceho dieťaťa či mladého človeka pocit bezpečia a dôveru,“ dodáva programová riaditeľka LDI.

ZHRNUTÉ A PODČIARKNUTÉ

116 111 – LINKA POMOCI PRE DETI A MLADÝCH ĽUDÍ, 24/7 non-stop, bezplatne, anonymne

116 000 – LINKA PRE HĽADANÉ DETI, 24/7 non-stop, bezplatne, anonymne

ON-LINE PORADŇA LDI – denne od 18:00 do 22:00 cez ČET na 7 webových stránkach: www.ldi.sk, www.pomoc.sk, www.odpisemeti.sk, www.zodpovedne.sk, www.nezavislost.sk, www.kybersikanovanie.sk, www.ovce.sk/www.sheeplive.eu, a tiež cez E-MAIL na adrese: 116111@ldi.sk a potrebujem@pomoc.sk

LDI poskytuje bezplatné konzultácie i dospelým, ktorí volajú v záujme detí a mladých ľudí: rodičom, príbuzným, učiteľom, vychovávateľom, školským psychológom a ďalším pracovníkom s deťmi a mládežou

RODIČOVSKÁ PSYCHOLOGICKÁ PORADŇA LDI a SOCIÁLNO-PRÁVNA PORADŇA LDI

LDI je tím 60 PORADCOV psychológov, sociálnych pracovníkov, špeciálnych / liečebných pedagógov ako i supervízorov.

Linku najčastejšie kontaktuje mládež vo veku od 12 do 18 rokov – 71 %.

LDI každoročne rieši viac ako 100 000 kontaktov a za viac ako 25 rokov existencie to bolo viac ako 3 MILIÓNY volaní, četov a e-mailov.

 

Fotogaléria

gettyimages.com
Autor: © Zoznam/az

Ďalšie články

Gurmán.sk

Feminity

Zdravie

Diskusia