Kyselina listová: Prečo by sme si ju mali dopriať nielen v tehotenstve

Kyselina listová: Prečo by30.03.2018 |

Isto dobre viete, že užívanie kyseliny listovej v tehotenstve chráni dieťa pred vrodenými poruchami. Neprospieva však iba tehotným ženám.

Odborníci odporúčajú ženám, aby v plodnom veku brali 400 až 800 mikrogramov kyseliny listovej denne, bez ohľadu na to, či majú do budúcnosti plán otehotnieť. Kyselina listová, známa ako folát, alebo vitamín B9 má mnoho zdravotných výhod. Nachádza sa v bežných potravinách, ako je listová zelenina, brokolica, vajcia či strukoviny. Telo ju využíva na vytvorenie nových buniek a zabraňuje vzniku porúch chrbtice a mozgu, ku ktorým dochádza v prvých týždňoch tehotenstva. Zároveň pomáha predchádzať srdcovým ochoreniam, depresii, Alzhaimerovej chorobe, cukrovke, či niektorým druhom rakoviny. Aké zdravotné výhody má užívanie kyseliny listovej?

Prevencia proti rakovine

Pitie alkoholu a nedostatok kyseliny listovej zvyšuje riziko vzniku rakoviny prsníka a žalúdka. Rozsiahla štúdia ukázala, že ženy ktoré konzumovali viac ako 600 mikrogramov denne, boli zdravšie a aj riziko rakoviny bolo oveľa nižšie.

Chráni srdce

Homocysteín je aminokyselina v krvi. Bez kyseliny listovej môže jej zvýšená hladina spôsobiť vyššiu zrážanlivosť krvi než je bežné a spôsobiť tak kardiovaskulárne ochorenia či infarkt. Kyselina listová spolu s ďalšími vitamínmi B rozkladajú homocysteín v krvi.

Bojuje proti anémii

Vaše telo potrebuje folát na výrobu nových červených krviniek. Keď ho bunky nemajú dostatok, začnete pociťovať slabosť, únavu, zle sa vám dýcha, ste anemická. Ak pociťujete tieto príznaky, začnite brať kyselinu listovú.

Liek proti depresii a Alzheimerovej chorobe

Strava bohatá na kyselinu listovú pomáha liečiť depresiu a zároveň zvyšuje účinok antidepresív. Podľa odborníkov ľudia, ktorí trpia na jej nedostatok, horšie reagujú na ich užívanie. Štúdia ďalej dokázala, že u ľudí, ktorí pravidelne užívajú dennú dávku 600 mikrogramov, klesá riziko Alzheimerovej choroby o polovicu. Pravidelné užívanie posilňuje pamäť.

Prečítajte si tiež:

Máte 40 a neviete schudnúť? Naštartujte metabolizmus

Týchto 6 vitamíníov by ste mali užívať po 40-tke


Zdroj: pp

Ďalšie články

Diskusia