Darujte dieťatku cudziu reč, bude inteligentnejšie!
Ako každý rodič, aj vy pre svojho potomka chcete len tú najlepšiu budúcnosť. Popri istom hmotnom zabezpečení však nezabúdajte ani na intelekt svojej ratolesti!
Ak začnete včas myslieť napríklad na cudzí jazyk, dáte dieťatku dar ďaleko presahujúci budúce úspechy v škole. Moderné zážitkové metódy učenia jazykov umožňujú deťom dosiahnuť už v ranom veku stupeň ovládania reči porovnateľný s materčinou. Je pritom dokázané, že deti odmalička vystavené dvom jazykom sú mentálne flexibilnejšie, kreatívnejšie, často sa rozumovo vyvíjajú rýchlejšie ako ich rovesníci.
„Deti, u ktorých začala dvojjazyčná výchova už v ranom veku, sú podľa pozorovaní neskôr v škole lepšie v čítaní, písaní a vyjadrovacích schopnostiach nielen v materčine, ale aj cudzej reči. Vďaka znalosti viacerých rečí sa vedia lepšie vyjadrovať a rozvíja sa aj ich abstraktné myslenie,“ potvrdzuje Mgr. Katalin Deák, hlavná metodička školy angličtiny Helen Doron Early English, kde tzv. metódou materinského jazyka s angličtinou zoznamujú už trojmesačné bábätká.
Čím skôr, tým lepšie
„Každé dieťa sa svoj rodný jazyk učí tak, že spočiatku počúva slová, ktorým nerozumie. Postupne mu rodičia pomáhajú pochopiť význam zvukov, ktoré už pozná, posilňujú ho pochvalou, odmenou, či objatím. Naša učebná metóda napodobňuje tento prirodzený proces v angličtine,“ vysvetľuje Katalin Deák.
Ako to funguje
Základný rozdiel od klasickej výučby zbadáte okamžite: na hodinách Helen Doron deti nikto neskúša ani nenúti, aby rozprávali, ak samé nechcú. Dôležité je najmä opakované domáce počúvanie CD s pesničkami, riekankami a príbehmi, pričom deti mu ani nemusia venovať aktívnu pozornosť. Postupne si takto prirodzene osvojujú prízvuk, slová a dokonca i gramatiku jazyka. Na hodinách potom lektorka deťom priamo v angličtine objasňuje význam zvukov a slov hravou, zážitkovou formou. Dôležitou súčasťou je pozitívna motivácia a oceňovanie každej snahy, ktorú deti prejavia. Osvojená slovná zásoba sa u detí aktivuje pomocou spevu, tanca či básničiek a do učenia sa tým vnáša aj pohyb a rytmus, ktoré zapamätanie nových pojmov preukázateľne uľahčujú.
Melódiu, rytmus a štruktúru jazyka si deti osvojujú už dlho predtým, ako sú schopné vysloviť prvé slovo. „Ak dieťatku umožníte touto etapou prejsť aj v anglickom jazyku už pred ukončením prvého roku života, môže s aktívnym učením cudzej reči začať vo chvíli, kedy si ju osvojí úplne nenásilne a prirodzene,“ vysvetľuje význam ranej výučby metodička.
Viac informácií nájdete na www.helendoron.sk.