Tablety „neohlupujú“ deti tak ako televízia
Zdroj: Thinkstock.com
Podľa mnohých odborníkov malé deti nemajú tráviť čas pri obrazovkách. V súčasnosti, keď sú všadeprítomné, tieto odporúčania začínajú vyzerať stále viac nereálne.
Výsledky mnohých výskumov upozorňujú, že príliš veľa času stráveného pri rôznej elektronike nepôsobí na rozvoj dieťaťa dobre od emocionálneho a sociálneho správania až po vývoj reči. Mnohé z nich sú však špecifické najmä pre televízory a video hry, najmä násilné. Je to pochopiteľné, lebo vplyv televízie bol skúmaný omnoho dlhšie ako dosah smartfónov či tabletov. Eexperti upozorňujú, že nie je možné „hádzať do jedného vreca“ všetku elektroniku.
Televízia je pasívna, tablety aktívne
Za dôležitejšie ako nastavovanie časových limitov považuje obsah. Odporúča, aby rodičia s dieťaťom o tom, čo sleduje a čo hrá, hovorili a skúsili to preniesť v rozhovore do reálneho sveta.
Zároveň však zdôrazňuje, že čas strávený pri elektronike nemôže tvoriť podstatnú časť dňa dieťaťa. „K dispozícii je obrovské množstvo vecí, ktoré sa deti musia naučiť v reálnom živote. Potrebujú sledovať tváre ľudí, ich skutočné emócie, počúvať, komunikovať, manipulovať so skutočnými vecami, nielen s tými na obrazovke,“ vyratúva. Rovnako ako u dospelých, aj u detí je dôležité formovať sociálne zručnosti, učiť sa dobre hospodáriť s časom a plniť zadané úlohy. „Takže, aj keď tablety nepovažujem za také škodlivé ako televíziu, deti stále potrebujú žiť aj v reálnom svete,“ zdôrazňuje.
„Z očí do očí“ to ide aj cez elektroniku
Jedna zo štúdií zameraných na používanie elektroniky deťmi ukázala, že tie, ktoré boli len päť dní bez obrazovky, už mali lepšie sociálne zručnosti, než tie, ktoré mali elektroniku povolenú. Dobrou správou z tejto štúdie je, že tieto zručnosti možno vylepšiť za relatívne krátky čas. Zlou správou je, že obrazovky deťom často nahrádzajú priamy kontakt z očí do očí. Niekedy však podľa odborníčky stačí správna aplikácia. Jedna zo štúdií napríklad zistila, že kým pri sledovaní televízie si batoľatá rozvíjajú slovnú zásobu len veľmi málo, pri video chate, napríklad pri skypovaní, si ju obohacujú rovnako ako pri konverzácii s inými ľuďmi v reálnom živote. Jej záver je jasný - používanie video chatov je omnoho efektívnejšie ako rôzne vzdelávacie hry, ktoré dieťaťu stiahnete.
Telefóny a tablety sú nástroje, nie hračky
Deti často vidia rodičov používať rôznu elektroniku v bežnom živote, preto je prirodzené, že sa chcú naučiť používať ju tiež, a to nielen na hranie. Nebráňte im v tom a ukážte im, ako sa dajú vytvárať maily, aby mohli komunikovať s rodinou či kamarátmi, ako môžu komunikovať cez video chat či vyhľadávať odpovede na rôzne otázky napríklad cez google.
„Dnes žijeme vo svete, kde technológie otvárajú možnosti pre širokú sociálnu angažovanosť, učenie, prácu a voľný čas. V skutočnosti sa to stáva normou a od našich detí sa očakáva, že budú schopné tieto technológie používať. Je to len ďalšia forma médií. S výberom zariadení a aplikácií je podobné ako s výberom hračiek či knižiek. Moje deti rovnako ako väčšina ďalších milujú sociálne siete a hranie hier a my rodičia sa snažíme upozorňovať ich na súvisiace riziká a prínosy. Tak ako svedomitý rodič učí dieťa bezpečnosti cestnej premávky alebo mu dáva vyváženú a pestrú stravu, môže to rozšíriť o učenie o moderných technológiách a on-line svete, ktorému sa dnešná generácia detí nevyhne,“ hovorí Smith. Ako zdôrazňuje, raz budú musieť tieto technológie používať, preto je úplne normálne, ak túto časť sveta začnú skúmať pod vedením rodičov už teraz.
Majte na pamäti, že:
. Deti potrebujú dostatok času preskúmať skutočný svet.
. Deti potrebujú získať prax v sociálnej interakcii (to znamená, že sa musia pohybovať aj v reálnom svete, no dobrou pomôckou je napríklad aj Skype).
. Deti, ktoré trávia pri obrazovke veľa času alebo majú elektroniku blízko postele, mávajú problémy so spánkom.
. Internet, telefóny a tablety sú súčasťou sveta, v ktorom deti vyrastajú.
. Elektronika by mala byť iba súčasťou bežného dňa dieťaťa, nie hlavnou náplňou. Na rad by mala prísť až vtedy, keď sa dieťa pohralo s reálnymi hračkami, prečítalo si reálnu knihu, zacvičilo si alebo sa vybláznilo vonku.
. Keď dovolíte dieťaťu hrať sa s mobilom alebo mu kúpite tablet, nie ste zlí, ale realistickí rodičia.
. Ak dieťa nemá k elektronike prístup, je to jedna z ciest, ako ho nasmerovať na iné aktivity, no nie je to jediná správna stratégia. Ideálne je dokázať skĺbiť reálny svet obklopujúci dieťa so svetom elektroniky.
. Časové limity pri obrazovkách sú populárnym riešením ako obmedziť čas s trávený pred nimi, no nie sú veľmi dokonalé. Vždy je potrebné brať ohľad na to, čo dieťa pri obrazovke robí. Ak je jeho hra alebo aktivita zaujímavá, poučná či obohacujúca, nie je nutné po hodine ho od obrazovky hnať preč. Niekedy je dokonca lepšie vzdať sa limitov a nechať na dieťati, aby samé rozhodlo, kedy chce skončiť. Zakázané ovocie chutí najlepšie a ak dieťa zistí, že si môže teblet vytiahnuť kedykoľvek, možno vás prekvapí, ak sa rozhodne pre niečo úplne iné.
. Najdôležitejší je príklad rodičov – ukážme deťom, že sa vieme spolu rozprávať, čítať knihy, chodiť do prírody a baviť sa aj iným spôsobom ako byť ponorený stále do počítača či mobilu.