Tablety sa v školách osvedčili, učitelia si ich pochvaľujú
Rezort školstva dodal na školy 20 000 tabletov a zriadil 1 209 tabletových učební. Projekt Digi škola pomáha vo vzdelávaní nielen zdravým žiakom, ale i tým so špeciálnymi potrebami.
Projekt tabletových učební spustilo ministerstvo vlani v septembri na 697 základných a 332 stredných školách Slovenska (mimo Bratislavského kraja). Z celkového počtu 1 029 tabletových učební sa 67 z nich používa v školách, ktoré integrujú deti so špeciálnymi potrebami.
Zvýšená motivácia žiakov, individuálny zber informácií, práca s digitálnym obsahom, flexibilita i kreativita sú len jedny z mála výhod, ktoré práca s touto technológiou na vyučovacích hodinách prináša. Zvýšenie zavedenia informačných technológií do škôl oceňujú učitelia pri práci so zdravými deťmi, no ešte viac tí, ktorí pracujú so žiakmi so špeciálnymi potrebami.
K základným podmienkam pre efektívne vzdelávanie žiakov so zdravotným či iným postihnutím patria priestorové, materiálne a personálne podmienky. „V praxi to znamená, že týchto žiakov vzdelávajú pedagogickí zamestnanci s kvalifikáciou špeciálnej pedagogiky
s využitím kompenzačných a špeciálnych učebných pomôcok. Nezastupiteľnú úlohu pri tom majú aj informačno-komunikačné technológie,“ približuje vzdelávací proces Mária Tekelová, riaditeľka odboru špeciálnych škôl, špeciálnych výchovných zariadení a poradenských zariadení z rezortu školstva. „Výrazne znížená schopnosť socializácie žiakov pri činnostiach spojených so vzdelávaním si vyžaduje vymedzený priestor iba na prácu jedného žiaka, vyučovanie sa uskutočňuje v tematických úsekoch. Pedagógovia používajú učebnice podľa druhu a stupňa zdravotného postihnutia žiaka, ako aj svojpomocne zhotovované učebné pomôcky,“ dodáva Tekelová.
Počiatočné obavy učiteľov z využívania tabletov na hodinách prekonali školenia realizované v spolupráci s Metodicko-pedagogickým centrom ešte v roku 2014. Nadstavbu a prínos vo vyučovaní predstavuje i riešenie Samsung School, ktoré sa aktuálne do tabletových učební zavádza. To umožňuje výučbu s tabletmi plne riadenú a kontrolovanú učiteľom, možnosť sprístupniť individuálny obsah, zdieľanie obrazovky tabletu s interaktívnou tabuľou a mnohé iné výhody. Prvé školenia pod názvom „Manažment tabletovej učebne“ sa uskutočnia
už 27. februára a pokračovať budú až do júna 2015.