Takto sa najúčinnejšie zbavíte jarnej únavy

Takto sa najúčinnejšie zbavíte05.04.2019 |

Večer idete spať so sliepkami a ráno aj tak ledva rozlepíte oči? Celý deň sa cítite ako zbitý pes a všetko vám lezie na nervy? Dobehla vás jarná únava.

Nevyhýba sa nikomu a pocíti ju každý. ,,Jarná únava predstavuje súhrn nepríjemných pocitov, ktoré sa objektívne prejavujú u všetkých vekových kategórií populácie. Nejde však o diagnostickú jednotku, preto sa tento pojem v medicíne oficiálne nevyskytuje,“ hovorí doktorka Jana Hamade z Úradu verejného zdravotníctva SR. Ak zvýšite príjem vitamínov, denne si dáte aspoň polhodinovú prechádzku, budete dbať na pravidelný pitný režim a doprajete si dostatok spánku, jarná únava by vás zložiť nemala. Ak sa pokúsite minimalizovať stresy, obmedziť pitie alkoholu a fajčenie, zvládnete ju ešte lepšie.

Čo vlastne jarnú únavu spôsobuje? ,,Súvisí s biorytmami, ktoré ľudský organizmus výrazne ovplyvňujú. Počas zimného obdobia neprijímame dostatok slnečného svetla, čo sa prejaví úbytkom energie, malátnosťou a negatívnym psychickým naladením.  Na vine nie je moderná doba, jarnou únavou trpeli už aj naši predkovia. Po skončení zimy je organizmus vyčerpaný a unavený zo stresov a chorôb. V zime sa viac ľudí pohybuje v uzavretých priestoroch, čím sa  zvyšuje pravdepodobnosť prenosu infekčných chorôb formou kvapôčkovej infekcie. Zvýšená je aj produkcia smogu, ktorá má za následok vyšší podiel kyslíkových radikálov v našom okolí. Tieto látky potom ešte viac zaťažujú organizmus a zvyšujú náchylnosť k infekcii. Svoju úlohu zohráva i to, že počas zimy jedávame menej ovocia a zeleniny. To všetko kladie veľké nároky na telo, ktoré musí často maximálne využívať rezervy energie, ako aj imunitného systému,“ vysvetľuje Hamade.

Pohyb, vitamíny aj relax

Organizmus po zime naštartujete pravidelnou dennou polhodinovou rýchlejšou chôdzou. Pohyb však potrebuje telo nielen na čerstvom vzduchu, myslite naň aj v práci. Ak máte sedavé zamestnanie, robievajte si pravidelné prestávky a zacvičte si. Otvorte okno, poprechádzajte sa a ponaťahujte si chrbát, ruky i nohy. Na uvoľnenie pomáhajú i dýchacie cvičenia, počas dňa urobte vo vzpriamenom sede tri - štyri razy sériu hlbokých nádychov a výdychov, pri každom nádychu a výdychu rátajte do päť.

,,Pred príchodom jarných dní je veľmi dôležité zvýšiť príjem čerstvého ovocia a zeleniny, nezabúdajte ani na pravidelné pitie čistej vody, ktorú môžete striedať s nesladenými čajmi či šťavami. Z vitamínov je najdôležitejší prísun vitamínu C. Imunitný systém podporíte užívaním prírodných látok zo skupiny antioxidantov, ktoré zmierňujú pôsobenie voľných kyslíkových radikálov, ako sú vitamíny A, B, C a minerály, selén a zinok,“ radí odborníčka. Pripomína, že organizmus oslabuje a škodí mu fajčenie a nadmerná konzumácia alkoholu. ,,Snažte sa, pokiaľ je to možné, vyhýbať sa stresujúcim situáciám. Neokrádajte sa o spánok, nájdite si vhodnú relaxačnú metódu, napríklad jogu, či autogénny tréning a venujte sa nejakej záľube.“

Zmena zimného času za letný

Ak ste nedávnu zmenu času pocítili na sebe výraznejšie, pomôže vám to, že si budete nejaký čas líhať aspoň o 15 minút. Pravidelný spánkový rytmus sa snažte dodržiavať počas celého roka, ak je to možné, chodievajte spať v približne rovnakom čase.

Všeobecne možno povedať, že nepriaznivé zdravotné účinky možno pozorovať u ľudí počas prvých 2 - 3 týždňoch po zmene zimného času na letný. Je to spôsobené narušením chronobiologických rytmov, zhoršením kvality spánku a následným stresom. Výsledky rôznych medicínskych výskumov potvrdzujú, že cirkadiálny rytmus (biologický rytmus v trvaní 24 hodín) organizmu nie je schopný okamžite zareagovať na zmenu času zo dňa na deň - a z tohto dôvodu má mnoho ľudí určité zdravotné problémy.

Zmene zimného času za letný sú pripisované poruchy spánku, zhoršenie pozornosti, malátnosť, bolesti hlavy či únava. Ide o prechodný stav. Časová adaptácia je proces veľmi individuálny a každý jedinec ju môže vnímať inak. Kto má najväčšie problémy s adaptáciou?

  • malé deti, u ktorých  zmena času narúša ich denný a spánkový režim,
  • pracovníci, ktorí všeobecne znášajú veľmi skoré vstávanie do práce obtiažne a letný posun času sa pre nich stáva mimoriadne nepríjemnou záležitosťou,
  • ľudia s psychickými ťažkosťami, u ktorých môže byť zmena času jedným zo spúšťačov horšieho psychického stavu,
  • ľudia s chronickými ochoreniami (napr. kardiovaskulárnymi, endokrinnými, poruchami imunity, neurologickými a psychiatrickými)


Zo zdravotného hľadiska je potrebné skonštatovať, že biologické hodiny jednotlivca posunom času nemožno oklamať a zmena zimného času za letný je náročná práve z dôvodu nemeniacej sa funkcie vnútorných biologických hodín.

Prečítajte si tiež:

Zdriemnutie má viac benefitov, než by ste si mysleli

Zobúdzajte deti takto a do mesiaca príde zmena

gettyimages.com
Autor: © Zoznam/az
Zdroj: ÚVZ SR.sk

Ďalšie články

Diskusia