Podľa týchto SIGNÁLOV zistíte, či vám nechýba ŽELEZO

Podľa týchto SIGNÁLOV zistíte,24.10.2021 |

Železo je pre ľudský organizmus nenahraditeľné. Ide o úplne zásadný prvok v procese krvotvorby, telo ho potrebuje k tomu, aby sa vytváral hemoglobín.

Pokiaľ nie je v tele k dispozícii dostatok hemoglobínu, nemajú ani svaly a tkanivá potrebný kyslík a nie sú schopné účinne pracovať. Tento stav sa nazýva anémia. Príčin, ktoré ju môžu spôsobiť, je celý rad, od nedostatku vitamínov skupiny B a kyseliny listovej cez dedičnosť, krvácanie po úraze alebo vážnej operácii až po rôzne infekčné a nádorové ochorenia.

Častou príčinou anémie u žien je silná a dlhá menštruácia, chudokrvnosť sa taktiež často prejaví počas tehotenstva a po pôrode. Veľa chudokrvných ľudí je aj medzi vegetariánmi a vegánmi, no privodiť anémiu si môžete tiež okrem iného aj dlhodobú prísnou redukčnou diétou, pri ktorej nedodávate telu všetky dôležité živiny.

Podľa čoho spoznáte, že môžete trpieť nedostatkom železa, chudokrvnosťou a prečo by ste nad ťažkosťami nemali len mávnuť rukou? 

V počiatku si často vôbec nevšimneme, že niečo nie je v poriadku. Prvé nenápadné problémy signalizujúce nedostatok železa, sú bolesti hlavy, únava, brnenie alebo mravčenie v končatinách, zlé sústredenie, padanie vlasov, zadýchanie sa pri bežných činnostiach, neprirodzene bledá pokožka, napríklad na lícach, svetlejšie vnútorná strana pier, ďasien alebo nechtových lôžok, zhoršené dýchanie, bolesti nôh pred zaspaním, závraty, niekedy spojené s hučaním v ušiach. Nedostatok železa tiež spôsobuje, že ste oveľa náchylnejší k infekciám a kožným problémom (koža sa rýchlo vysušuje a zle sa hoja rany).

Medzi ďalšie časté prejavy anémie patria:

-     pálenie jazyka

-     krehké a lámavé nechty

-     studené chodidlá a dlane

-     syndróm nepokojných nôh

-     poruchy spánku a pamäti

-     znížená imunita či znížená funkcia štítnej žľazy

Ak je hladina železa v tele dlhodobo kriticky nízka a nedostačuje nárokom organizmu, môže sa razantným spôsobom zvýšiť srdcová činnosť (keďže sa telo snaží kompenzovať funkciu železa a zásobovať orgány potrebným kyslíkom), čo sa prejaví nepríjemným búšením srdca alebo dokonca nepravidelným rytmom (srdcová arytmia).

Ktoré potraviny sú bohaté na železo?

Nie je to zďaleka len "slávny" špenát!  Medzi potraviny bohaté na železo patria:

-     červené mäso a vnútornosti

-     červená repa, paradajky, reďkovky, hrášok, cesnak a chren

-     šošovica, fazuľa a všeobecne strukoviny

-     tekvicové a slnečnicové semienka a orechy

-     ríbezle, černice, rakytník, čučoriedky a sušené slivky či marhule

-     niektoré zelené bylinky, napríklad bazalka, petržlenová vňať, žihľava, pažítka, majorán

So železom to ale nie je tak jednoduché, nestačí len zjesť potravinu s jeho vysokým obsahom. Vstrebateľnosť  železa je totiž pri jednotlivých potravinách rôzna. To, že potravina železo obsahuje, ešte neznamená, že sa všetko vstrebe. Je známe, že pri potravinách živočíšneho pôvodu býva vstrebateľnosť lepšia, čo ale pochopiteľne neznamená, že z rastlinných zdrojov nie je možné železo prijímať. Ďalej je užitočné vedieť, že vstrebateľnosť železa podporíte súbežnou konzumáciou vitamínu C.

Čo by ste ešte mali vedieť? Vstrebávanie železa zo stravy zhoršuje káva, kakao, čierny čaj, víno a pivo, takisto aj potraviny s vysokým obsahom vlákniny.

Škodí nedostatok, ale aj nadbytok železa

Viete, že železom sa môžete aj predávkovať a spôsobiť si tak vážne problémy? Veľmi zásadné je udržiavať jeho stálu hladinu. Dôvod je prostý - keď je železa málo, dochádza k nedostatočnému okysličeniu tela a anémii. Naproti tomu jeho zvýšená hladina môže telo doslova otráviť. Obe varianty môžu mať fatálne dôsledky. So všetkými preparátmi je preto potrebné zaobchádzať opatrne a neordinovať si ich podľa svojho uváženia. Vždy je na mieste prebrať dávkovanie s lekárom.

 

 

Fotogaléria

gettyimages.com
Autor: © Zoznam/kch

Ďalšie články

Feminity

Zdravie

Diskusia