Maminy, nezabúdajte v kuchyni na kurkumu

Maminy, nezabúdajte v kuchyni22.06.2018 |

Toto silné protizápalové korenie zlepšuje pamäť, zmierňuje bolesti kĺbov a bojuje proti voľným radikálom.

Kurkuma sa v posledných rokoch teší veľkému nárastu popularity i keď je známa už tisícky rokov. Pestuje sa v Indii a ďalších častiach Ázie. Kurkuma je základom ayurvédskej medicíny a je hlavnou zložkou kari. V súčasnosti ju nájdeme hlavne v podobe korenia alebo rôznych doplnkov a bežne ju používame v kuchyni. A to je podľa odborníkov výborné. Jej účinky znásobíme vtedy, ak k nej pridáme aj štipku čierneho korenia.

„Vždy, keď máte pestrofarebné jedlá, viete, že tam sú zložky rastlín, ktoré robia niečo skvelé," hovorí dietetik Jackson Blatner. „A kurkuma je zlatá – nič podobné nenájdete,“ dodáva. Kurkumín, jedna z hlavných zložiek kurkumy, sa považuje za pomocníka v boji proti zápalu, ktorým podľa Blatnera začínajú v podstate všetky choroby od rôznych áft v ústnej dutine až po ochorenia srdca. „Myšlienka dať si denne jednu lyžičku kurkumy je naozaj dobrá,“ konštatuje.  

Prinášame 5 ďalších dôvodov, pre ktoré je dobré kurkumu do kuchyne zaradiť!

Do prvých príkrmov samozrejme nepatrí, no keď prejdete u dieťaťa na bežnú stravu, na štipku kurkumy nezabudnite. Dokonca je už aj súčasťou niektorých zmrzlín, takže máte šancu otestovať.

1. Kurkuma pomáha zlepšovať pamäť

Podľa výskumu uskutočneného na ázijských populáciách ľudia, ktorí jedia viac kurkumy, dosahujú vyššie skóre v kognitívnych testoch (testy, ktoré merajú pamäť, pozornosť, a pod.) Vedci poukazujú na to, že Ázijčania majú vo všeobecnosti lepšiu pamäť, lebo kurkuma je hlavnou súčasťou ich stravy. Túto teóriu podporili aj nedávne zistenia. Ako vyplynulo zo štúdie z marca 2018, ktorá si všímala ľudí od 51 do 84 rokov, tí, ktorí užívali dávku 90 miligramov kurkumínu dvakrát denne počas 18 mesiacov, v porovnaní s tými, ktorí užívali placebo, dosiahli omnoho lepšie výsledky v pamäťových testoch. Vedci sa domnievajú, že kurkumínové protizápalové účinky chránia mozog pred chorobami spojenými s pamäťou, ako je Alzheimerova choroba.

2. Kurkuma chráni pred ochoreniami srdca

Kurkumínové antioxidanty a protizápalové zložky môžu pomôcť chrániť pred istými chorobami srdca, vrátane diabetickej kardiomyopatie (ochorenie srdcového svalu), arytmie (nepravidelný srdcový tep) a podobne.

3. Kurkuma pomáha v boji proti rakovine

Zo zistení v roku 2015 vyplýva, že kurkumín zabraňuje alebo spomaľuje aktivitu určitých nádorových buniek a je naozaj účinný v prevencii proti rakovine kože aj tráviaceho ústrojenstva.

4. Kurkuma môže zmierniť bolesti pri osteoartróze

Užívanie kurkumínu počas 4 týždňov môže pomôcť zmierniť bolesť pri osteoartróze u ľudí, ktorí ňou už trpia.

5. Kurkuma robí z jedál hotové poklady zdravia

Ak ste fanúšikom kurkumínovej chuti, môže premeniť aj nevýrazné jedlá na chutné a veľmi výživné zlato. Nezľaknite sa žltkastej farby, kurkumín farbí dosť výrazne. Kurkumu môžete pridať takmer do všetkého, pokojne aj do nátierok alebo posypte ňou maslový rožok či chlieb. „Jedným z najjednoduchších spôsobov, ako jesť veľa kurkumy, je výroba žltého mlieka," radí Blatner. Pridajte čajovú lyžičku kurkumy do mlieka, k tomu štipku čierneho korenia (zvyšuje absorpciu kurkumy) a dochuťte medom alebo postrúhaným muškátovým orieškom.

Prečítajte si tiež:

Med: Deťom do ejdného roka ho nikdy nedávajte

Máte 40 a neviete schudnúť? Naštartujte metabolizmus


Foto: thinkstock.com
Zdroj: hj

Ďalšie články

Diskusia