Deti za neumyté ruky netrestajte, za umyté pochváľte

Deti za neumyté ruky
Ilustračné foto
Zdroj: thinkstock.com
2016-09-29 00:31:32 |

Hygienické návyky si do škôlky či školy prináša dieťa z domu. Ak nie je zvyknuté umývať si ruky alebo splachovať, neurobí to ani na spoločných toaletách.

Napadlo vám niekedy, že deti môžu mať v škôlke či škole problém chodiť na toaletu a to im znepríjemňuje každý školský deň? Úroveň toaliet má na naše  pocity z prostredia veľký vplyv. Tak, ako nám dospelým nie je príjemné tráviť čas na takej, ktorá je špinavá, smrdí, chýbajú v nej hygienické potreby alebo v nej nie je súkromie, rovnako to vnímajú aj naše deti. Tým, že veľa času trávia v škôlkach či školách, kde toalety navštívia niekoľkokrát denne,  mali byť nejako "vyzerať". K tomu, aby toalety v školských zariadeniach mali ten správny „hygienický balans“, musia prispieť aj rodičia a školy.

Ako deti učiť hygienickým návykom, aký vplyv má na tieto návyky nástup do škôlky alebo školy či ako možno pomôcť deťom pri prekonávaní blokov pri vykonávaní potreby na školských toaletách, vám poradí detská a školská psychologička Mária Tóthová Šimčáková.

Akým spôsobom je potrebné doma deti učiť hygienickým návykom? Má zmysel ich trestať, odmeňovať?

Deti predškolského veku ešte zväčša nechápu potrebu čistoty a neznervózňujú ich špinavé ruky alebo nehoda pri cikaní. Nemusíme im krkolomne vysvetľovať význam hygieny, lebo o baktériách a chorobách ešte nemajú predstavu. Namiesto toho, by sme sa mali snažiť vypestovať u dieťaťa návyk pravidelnej a dôkladnej telesnej hygieny a starostlivosti o svoje telo, ktorá sa stane súčasťou jeho denného režimu.

Malým deťom pomáhame a ukazujeme, ako všetko majú zvládnuť a robíme to za nich, či spolu s nimi. Netrestáme ich, ak niečo zanedbajú, ale snažíme sa spolu s nimi chybu či nepozornosť opraviť (napr. umyť si ruky ešte raz). Ak sa im čokoľvek podarí, alebo to dokonca spravia sami, bez nášho napomínania, pochválime ich, aby si to zapamätali a boli ochotní spolupracovať či urobiť niečo sami pre svoju hygienu.

Môže nástup do materskej alebo základnej školy zhoršiť hygienické zvyky, ktorých sa dieťa pridržiavalo v domácom prostredí? Je tomu možné zabrániť?

Nástup do materskej školy je pre dieťa obrovský krok a skok v jeho vývoji, pretože zrazu je okolo neho veľa podnetov a nových ľudí. Doprajte mu preto ráno alebo večer v pohodlí domova dostatok času, aby sa v pokoji vykakalo, lebo tam má podmienky, na ktoré je zvyknuté. Vysvetlite mu a naučte ho spolu s učiteľkami ako to bude vyzerať s chodením na WC v škôlke (že deti chodia spolu pred jedlom cikať, po jedle si umývať ruky a pod.). Rovnako potrebuje vedieť, že sa od učiteľky môže samo kedykoľvek na WC vypýtať. Realita je taká, že väčšina detí sa kakaniu medzi deťmi v kolektíve vyhýba. V kúpeľni je ich obvykle veľa a strácajú tak intimitu. Samozrejme, že dieťa si často na vykonanie potreby počas rušného dňa v kolektíve ani nespomenie, čo mu môže spôsobiť bolesti brucha a iné nepríjemné pocity.

Máte zo svojej praxe skúsenosti s negatívnym dopadom hygienických návykov z domu, na ktoré deti v kolektíve „doplatili“?

Stretla som sa s prípadmi, kedy boli deti, ktorých mamy dodržiavali výrazné pravidlá čistoty, naučené vyhýbať sa činnostiam, kde by dochádzalo do kontaktu s „nevhodným prostredím“ . Napr. dieťa sa podľa mamy nemalo hrať v piesku, lebo tam cikajú psy. Ak sa tam ostatné deti hrali, tak ich dieťa napomínalo alebo len stálo obďaleč a nechcelo sa za žiadnu cenu pridať, hoci po tom túžilo. Časté je i to, že si dieťa muselo umyť ruky ihneď po zašpinení. To však nie je v kolektíve možné, aby s každým dieťaťom učiteľka odchádzala a umývala mu ruky. Dieťa to však nechápalo.

Ako by mali rodičia dieťaťu vysvetliť nutnosť vykonávania potreby a pomôcť im s prekonávaním ich blokov?

Deti sa nedopúšťajú zlozvykov či upúšťania od správnych návykov vedome alebo preto, aby rodičov dráždili. Zlozvyk nemá nič spoločné s poslúchaním, a preto ho príkazom či karhaním neodstránite. Účinnejšie a trvalejšie je vysvetliť deťom, čo vám na ich zlozvyku prekáža a pochváliť ich, keď vidíte, že sa snažia čo len raz spraviť to správne. Niekedy dieťa potrebuje iba motiváciu a pomoc pri uvedomovaní si zlozvyku, aby ho dokázalo potlačiť. Ak máte dojem, že sa u dieťaťa vytvoril psychický blok a začína to ovplyvňovať jeho správanie, ako rodičia ste už zasiahli, no nevidíte zmenu, poraďte sa so psychológom. Spolu nájdete možnosti a riešenia ako dieťaťu pomôcť.

Je stav sociálnych zariadení na školách odrazom hygienických návykov detí?

Deti vedia urobiť neporiadok a nestarať sa o to, aká spúšť po nich zostane. Na to sa často sťažuje upratovací personál na školách. Deje sa to najmä vtedy, keď samotné prostredie nevytvára atmosféru poriadku, a tak si povedia: Prečo by som tu mal udržiavať poriadok? Veď je tu špina, a tak aj ja hodím papier na zem a neutriem po sebe.

Môže dieťa odrádzať nedostatočné vybavenie, chýbajúce hygienické potreby na školských toaletách?

Áno, i to je jeden z činiteľov. Deti sú spontánne a často zabúdajú, že by si na WC mali vziať toaletný papier, uterák, či mokre utierky. A je to vlastne ich starosť?! Veď to by malo byť súčasťou prostredia, kde sa nachádza všetko, čo tam má byť. Dnešné deti sú zvyknuté na štandard domáceho prostredia, a preto sa nemôžeme čudovať, že im nevyhovuje prostredie, kde nemajú vhodne vytvorené podmienky.

Ako by mohli pomôcť návyky u detí zlepšiť učitelia, prípadne riaditelia škôl?

Učitelia a riaditelia sú zodpovední za deti, ktoré sa v škole pohybujú. Vzdelávajú ich, ale nemali by zabúdať ani na druhú stranu, a to na výchovu. Do nej patrí aj oblasť návykov a hygieny, ktorú deti naučili rodičia a oni ju majú len rozvíjať vo svojich podmienkach. Pozornosť škôl by sa teda mala upriamovať i na vytvorenie vhodného prostredia toaliet, ich rekonštruovania a opravám. Ak nedisponuje škola dostatočnými finančnými prostriedkami, musí hľadať iné cesty. Napríklad prostredníctvom sponzorov, grantov, či rôznych súťaží, ako je trebárs projekt Domestos pre školy, v rámci ktorého môžu školy získať financie na renováciu školských toaliet. Niekedy sa stačí detí opýtať, čo im v škole prekáža na prostredí okolo seba a či majú nápady ako to zmeniť. Veď nie je nič lepšie, ak prídu deti s vlastnými nápadmi, ako napr. obrázky na stenách či celé maľované steny, ktoré robia prostredie krajším a príjemnejším.

Prečítajte si tiež:

Šesťročný syn vydesil otca na toalete

Nočné pomočovanie po piatom roku nie je normálne

 

 

Fotogaléria


Foto: thinkstock.com
Zdroj: az

Ďalšie články

Gurmán.sk

Feminity

Zdravie

Diskusia