Quinoa je výborná na slano aj na sladko

Quinoa je výborná na01.03.2021 |

Ak patríte k maminám, ktoré rady pripravujú svojej rodine zdravé pokrmy, určite quinou vyskúšajte. Vďaka vysokému obsahu hodnotných látok je ako stvorená na prípravu rôznych pochúťok.

Quinoa má vysoký obsah bielkovín a vitamínov – C, beta-karotén, kyselina listová, riboflavín či thiamín a ďalšie. Zároveň je nezanedbateľným zdrojom minerálov, obsahuje vápnik, železo, draslík, zinok alebo horčík. Vďaka vláknine je ľahko stráviteľná. Možno ju použiť namiesto ryže, pečiva alebo dokonca aj ako základ pre hamburgery. Prinášame niekoľko tipov na chutné pokrmy z quinoy.

Základné pravidlá pri varení quinoy

Quinou pred varením vždy prepláchnite, aby nezostala horká. Ak sa pri varení tvorí pena, odstráňte ju. Vo všeobecnosti je potrebné ju variť v pomere 2,5 dielu vody na jeden diel quinoy. Ak chcete, aby mala kašovitú konzistenciu, dajte raz toľko vody. Výborne chutí quinoa vtedy, ak ju pred varením opražíte na troške oleja.

Solenie alebo sladenie si nechajte vždy až po uvarení, nikdy nie na začiatku.

Pilaf

Toto je jeden z receptov, ktoré si vaša rodina určite obľúbi. Pilaf je na prípravu veľmi jednoduchý a chutný. Môžete ho použiť ako prílohu namiesto ryže či zemiakov.

Ingrediencie

2 PL extra panenského olivového oleja, 1 veľká cibuľa, 3 strúčiky cesnaku, 2 šálky kuracieho alebo zeleninového vývaru, štipka soli, 1 šálka opláchnutej quinoy, 1 šálka mrazeného alebo čerstvého hrášku

Postup

Rozohrejte olej vo veľkej panvici na strednej teplote, pridajte cibuľu a roztlačený alebo nadrobno posekaný cesnak a miešajte, až kým cibuľa nezačne hnednúť (5-7 minút). Pridajte vývar a soľ, priveďte k varu. Potom pridajte quinou a znovu nechajte zovrieť. Znížte teplotu a poduste, kým quinoa nezmäkne. Potrvá to približne 15 minút. Nakoniec vmiešajte do teplej zmesi hrášok.

Šalát z quinoy

Ľahučký šalát je vhodné podávať ako prílohu alebo samostatne ako bezmäsité jedlo.

Ingrediencie

1 šálka quinoy, 2 šálky zeleninového vývaru alebo vody, 1/2 ČL soli (ak použijete vývar z bujónu, tak menej), 3 PL medu, 1 ČL dijonskej horčice, 4 ČL jablčného octu, 1 ČL olivového oleja, 1 malá posekaná šalotka, 1/4 ČL mletého čierneho korenia, 1 šálka postrúhanej mrkvy, 1/3 šálky hrozienok, 1/4 šálky opekaných píniových alebo iných orieškov, 4 listy šalátu

Postup

Dajte quinou do hrnca a na miernom ohni ju za občasného premiešania opekajte, až kým nezačne prskať a budete cítiť jej vôňu. Potrvá to 3 až 5 minút. Vložte ju do sitka a opláchnite pod tečúcou vodou. Vráťte quinou do hrnca, podlejte vývarom alebo vodou, osoľte a priveďte do varu.  Potom teplotu znížte a duste zhruba 15 minút do mäkka. V mise zmiešajte med a horčicu. Odoberte dve lyžice do inej nádoby. Do medovo-horčicovej zmesi v miske vmiešajte ocot, olivový olej, šalotku a korenie. Pridajte quinou, mrkvu, hrozienka a oriešky a premiešajte. Šalátové listy uložte na štyri tanieriky alebo iné podložky a rozdeľte na ne vzniknutú zmes. Nakoniec pokvapkajte jemne medovo-horčicovou omáčkou, ktorú ste pred primiešaním ostatných ingrediencií odobrali.

Burgery z quinoy

Príprava tejto vegetariánskej pochúťky si vyžaduje trochu fantázie a kombinovania, ale stojí to za to. Výsledok je výborný.

Ingrediencie

1 šálka vody, 1/2 šálky opláchnutej quinoy, 4 lyžičky slnečnicového alebo repkového oleja, 1 strúčik cesnaku, 1 šálka na kocky nakrájanej červenej papriky, 2 ČL mletej rasce, 1/2  ČL chilli, 1/4 ČL soli, 1 ČL limetkovej šťavy, 1 vajce, 2 PL hladkej špaldovej múky, 10 dkg nastrúhaného tvrdého syra, 4 celozrnné žemle

Postup

Priveďte vodu, do ktorej ste pridali quinou, k varu. Potom teplotu znížte a počkajte, kým quinoa zmäkne (cca 15 minút). Odložte a nechajte vychladnúť. Na panvici zahrejte na strednej teplote 2 lyžice oleja. Pridajte cesnak a nakrájanú papriku a za stáleho miešania varte asi 3 až 5 minút, pokým papriky nezmäknú. Pridajte rascu, chilli, soľ a povarte ešte zhruba minútu. Vmiešajte limetkovú šťavu a odložte zo sporáka. Rozšľahajte vajce a múku v mise. Pridajte quinou a pripravenú zmes a dobre premiešajte. Rozdeľte na štyri časti a vyformujte placky o veľkosti pripravených žemlí. Zostávajúce dve lyžice oleja rozohrejte na strednej teplote na panvici a osmažte placky z obidvoch strán. Každú posypte syrom, aby sa na nej rozpustil. Po presmažené poukladajte na žemle. Namiesto smaženia môžete placky aj upiecť.

Sladké raňajky z quinoy

Pripravte si bohatšie prvé jedlo, ktoré vás naštartuje a povzbudí do celého dňa.

Ingrediencie

1 hrnček suchej quinoy, 2 hrnčeky vody, 1 hrnček sušeného ovocia, hrsť hrozienok, hrsť nasekaných orieškov, 250 ml kyslej smotany alebo kelímok obľúbeného jogurtu

Postup

Quinou prepláchnite a uvarte do mäkka vo vode. Nechajte ju vychladnúť (vhodné je pripraviť si ju deň vopred). Pomiešajte nadrobno nakrájané sušené ovocie, oriešky a hrozienka a vmiešajte do vychladnutej quinoy. Nakoniec pridajte kyslú smotanu alebo jogurt, premiešajte a podávajte.

Puding z quinoy

Nahraďte klasické pudingy novinkou z quinoy. Ak si vaše deti potrpia na čokoládové pudingy, pridajte lyžicu kakaa.

Ingrediencie

3 šálky mlieka, 1 šálka smotany na šľahanie, 1 vanilkový struk, 1/4 šálky trstinového cukru, štipka soli, 1 šálka opláchnutej quinoy, nakrájané ovocie – ideálne sú jahody, maliny, čučoriedky, javorový sirup

Postup

Do hrnca vlejte mlieko so smotanou, pridajte vanilku, cukor, quinou a štipku soli. Priveďte k varu. Potom teplotu stíšte a varte ďalších zhruba 30 minút. Občas premiešajte. Vzniknutú hmotu – puding vlejte do vypláchnutých misiek. Keď trochu vychladnú, navrch porozkladajte ovocie a polejte javorovým sirupom.

Fotogaléria

gettyimages.com
Autor: © Zoznam/az
Zdroj: parents.com

Ďalšie články

Diskusia