Kolobeh chorôb v rodine začína u detí

Kolobeh chorôb v rodine30.10.2020 |

Sezóna prechladnutí, chrípok, angín a mnohých ďalších chorôb je v plnom prúde. K tomu, aby sa rozbehol nekonečný kolotoč kašlania, smrkania a iných nepríjemností aj u vás doma, stačí naozaj málo.

Posledné mesiace roka a s nimi spojené ročné obdobie sú pre našu imunitu poriadnou výzvou. Nepomáha jej ani aktuálna situácia v súvislosti s koronavírusom. Opatrnosť a prevencia by preto mala byť prioritou pre každého z nás. Nie je to však celkom jednoduché, najmä ak sa vo vašej rodine nachádzajú deti. Vedeli ste, že práve naši najmenší „nosia“ domov vírusy a baktérie najčastejšie? Dôvodov je hneď niekoľko: detský kolektív, nedostatočné osvojenie hygienických návykov, vyvíjajúca sa imunita s nedostatkom protilátok. Nezáleží na tom, či sa so svojimi rovesníkmi stretávajú v škôlke, škole alebo na ihrisku. Rovnako im môžete donekonečna opakovať zásady čistých rúk a opatrnosti pri hraní sa s inými deťmi, no z času na čas na ne tak či tak pozabudnú. Určite s tým máte vlastné skúsenosti – aj naoko nevinný soplík odštartuje v rodine niekoľkotýždňový kolotoč, kedy si každý člen „užije“ svoje. Síce sú podobné komplikácie úplne prirodzené a pre detskú imunitu do určitej miery aj nevyhnutné, nemusia vždy dopadnúť rodinnou pohromou. Poradíme vám najúčinnejšie zásady prevencie a opatrení, ktoré vám môžu pomôcť.

1. K zdravému životnému štýlu veďte deti od malička

Imunitný systém potrebuje na svoje fungovanie dostatok živín, ktoré prijíma z vhodnej stravy, Aj keď sú naše ratolesti v zdravom jedle viac ako prieberčivé, snažte sa urobiť maximum, aby mali zeleniny a ovocia v jedálničku dostatok. Sladkosti či iné nutrične chudobné potraviny obmedzte a doprajte im ich len výnimočne. Skvelým spôsobom na budovanie silnej imunity je pravidelný pohyb. Dbajte, aby ho mali (nielen) vo voľnom čase dostatok – rodinné prechádzky, výlety či túry, prípadne kolektívne športy sú skvelým spestrením víkendového programu.

2. Dezinfikujte, ale s mierou

Dezinfekcia často používaných predmetov v domácnosti (kľučky, vypínače, klávesnice, mobilné telefóny a pod.) sa aktuálne stala súčasťou nevyhnutej starostlivosti o náš interiér, pristupujeme k nej takmer automaticky. Prinesené baktérie zvonka domov môžu totiž narobiť poriadnu spúšť. Aj tu však platí, že prílišná sterilita detskej imunite neprospieva. Samozrejmosťou je hygienický štandard, na ktorý sa aktuálne kladú vyššie nároky, no tam, kde nie je väčšie riziko to s dezinfekciou preháňať netreba.

3. Čisté ruky sú základ

Časté umývanie rúk je jedným z najúčinnejších opatrení, ktoré môže pomôcť zastaviť ochorenie už na začiatku. Už pred nástupom do škôlky by mala mať vaša ratolesť túto zručnosť osvojenú na sto percent. Ideálne je preto viesť deti k tomu už oveľa skôr, najmä keď začína dieťa spoznávať svet štýlom „rukami do úst“. Väčší dôraz na umývanie rúk dávajte aj pri stretávaní sa s ostatnými deťmi i dospelými. Je veľmi dôležité, aby dieťa od malička vnímalo hygienické návyky ako dôležitú súčasť života. Väčšie deti by mali brať umývanie rúk pred jedlom, po použití WC, po príchode do triedy a po čase strávenom vonku ako samozrejmosť, rovnako tak aj správnu techniku.

4. Deliť sa nie je vždy dobrý nápad

Aj keď sa snažíte naučiť svoje dieťa deliť sa už od mala, od tohto zvyku by malo v určitých situáciách radšej upustiť. Platí to nielen v kolektíve, no v niektorých prípadoch aj v rodine. Preventívne opatrenia by ste mali doma zaviesť pri každom podozrení na ochorenie – ak začne dieťa kýchať, kašlať a pod. Vyhraďte mu vlastný uterák, príbor, často dezinfikujte kľučky a vetrajte. 

5.S podozrením radšej k lekárovi

Pri skutočne opakujúcich sa ochoreniach sa odporúča navštíviť imunoalergológa. Poruchám imunity môže v niektorých prípadoch predchádzať aj genetická predispozícia. Deťom, ktoré aj napriek užívaniu bežných metód posilňovania imunity trpia opakovanými zápalmi dýchacích ciest, môžu pomôcť lieky s obsahom enzýmov, z ktorých najznámejší je liek Wobenzym.

gettyimages.com
Autor: © Zoznam/az

Diskusia