Táto pyramída vám pomôže ku kvalitnému jedálničku

Táto pyramída vám pomôže12.03.2015 |

Ako zostaviť stravu dieťaťa, aby obsahovala všetko potrebné? Už sa nemusíte touto otázkou trápiť. Riaďte sa overenou potravinovou pyramídou.

Radí Igor Bukovský z Ambulancie klinickej výživy, autor knihy Dieťa - základný návod na prežitie:

 

Čo je potravinová pyramída?

Je to pyramída, ktorá zobrazuje „koľko čoho“ máme každý deň zjesť. Pomerné zastúpenie jednotlivých potravín sa vekom významne nemení (okrem prvých dvoch rokov),  zvyšujú sa viac-menej iba množstvá (rastie počet a veľkosť porcií).

Hlavné pravidlo pyramídy znie: to, čo sa v nej nachádza dole (na základni), by sme mali jesť najviac a to, čo sa nachádza na jej vrchole, používame iba ako pochutinu.

Dokonalosť nie je možná

Aj keby sme analyzovali ten najlepší jedálny lístok, nenašli by sme každý deň ideálny. Realita je takáto: jeden deň skonzumujete viac selénu a menej zinku, na druhý deň možno naopak a tak je to normálne a v poriadku. 

Odporúčaný pomer potravín a počet porcií nemá slúžiť na vašu neurotizáciu, je to len orientačný návod na správne zloženie stravy. Nemusíte mať teda obavy, ak jeden – dva dni v týždni vaše dieťa nebude papať presne „podľa rozpisu“. Ak je to však možné, snažte sa, aby tých dobrých dní bolo čo najviac.

Okrem správneho počtu správnych porcií zo správnych potravín je dôležitá aj pestrosť. Čím pestrejšia bude strava vášho dieťaťa, tým jednoduchšie naplníte jeho nároky na výživu.

Ovo-lakto-vegetariánska aj zmiešaná strava využívajú potraviny zo štyroch základných skupín. To je v poriadku – vegetariáni mäso nejedia.

Možno sa v živote stretnete aj s iným delením potravín, princípy odporúčaní by však mali byť rovnaké alebo aspoň veľmi podobné ako tie naše. Ak nie sú, buďte voči nim obozretní a kritickí – našu dôveryhodnosť si môžete overiť. 

Základný kameň pyramídy: komplexné sacharidy = obilniny

Ochrana pyramídy: zelenina, ovocie a rôzne bylinky

Konštrukčná hmota pyramídy: kvalitné bielkoviny = strukoviny, vajcia a spol.

Náter pyramídy: tie najlepšie tuky = orechy, olejnaté semená a rastlinné oleje

 

Podľa zásad pyramídy:

  • 40 % denného príjmu potravín by mali tvoriť potraviny zo skupiny obilniny, chlieb, ryža a cestoviny
  •  35 % by mali tvoriť ovocie a zelenina
  •  20 % by malo tvoriť mlieko, mliečne výrobky, mäso, hydina, ryby, strukoviny a orechy
  •  5 % by mali tvoriť tuky, oleje a sladkosti

Dôležitou súčasťou zdravej výživy je dostatočný príjem tekutín – ideálne sú nesladené nápoje.  

 

Nabudúce: Ako a čím najhodnotnejšie „naplniť“ potravinovú pyramídu?

 

Prečítajte si tiež:

Ktoré živiny potrebuje detská pokožka?

Potrebujú zdravé kosti naozaj veľa mlieka?

Zdravú desiatu netreba chystať pol hodiny

Fotogaléria


Foto: thinkstock.com
Zdroj: Ambulancia klinickej výživy, MUDr. Igor Bukovský

Ďalšie články

Diskusia