Druhák vypočítal príklad správne, aj tak dostal päťku

Druhák vypočítal príklad správne,
Ilustračné foto
Zdroj: FB/líný učitel
2022-01-18 17:00:00 |

Učiteľka naparila malému chlapcovi päťku, lebo pri výpočte postupoval inak, ako si ona predstavovala. Jeho otec to však nenechal len tak!

O potrebe reformy školstva sa hovorí nielen u nás. Bohužiaľ, v mnohých školách to stále akosi zostáva len v tej rovine, že by sa malo... no reálne sa toho veľa nedeje. Mám s tým bohaté skúsenosti, keďže mám doma dvoch školákov, ktorí navštevujú klasickú základnú školu. 

A tak sa zdá že v susednom Česku sú na tom veľmi podobne. Nie je to tak dávno, čo sme sa pozastavili nad prehnaným hodnotením práce prváčky pani učiteľkou a už sme na facebookovom profile Líný učitel, našli ďalšiu perličku. Tento raz schytal päťku z matematiky druhák. Nuž, dobre, hodnotiť takýchto malých školákov päťkami, to nepridáva pani učiteľke ku cti, ale v tomto prípade je najväčším trapasom to, že najhoršou možnou známkou ohodnotila správne vyriešený príklad. Druháčik totiž nepoužil  postup, aký si ona predstavovala!

Úloha sa týkala gaštanov a znela: Deti nazbierali gaštany. Z 50 gaštanov vyrobili zvieratká. 7 gaštanov im zostalo. Koľko gaštanov nazbierali?

Kým ostatní spolužiaci riešili úlohu spôsobom 50 + 7 = 57, on si v hlave zrátal, že ich bolo logicky 57 a príklad napísal v tvare 57 – 7 = 50. Jednoducho, zvolil iný postup. V odpovedi však jasne napísal, že ich nazbierali 57 a aj to správne graficky znázornil. Výpočet mu ale učiteľka preškrtla. Možno stačilo sa s ním o tom porozprávať a povedať mu, že chýba ten medzisúčet a spýtať sa, ako prišiel k číslu 57. Nešťastný druhák, ktorému inak matematika ide výborne, zostal z toho smutný.

Jeho otec to nenechal len tak a učiteľke odpísal. Žiada ju o vysvetlenie alebo osobné stretnutie. Podľa niektorých komentujúcich mal byť v odpovedi ešte ostrejší.

Vzhľadom na skutočnosť, že som v úlohe nenašiel žiadnu chybu a že X matematiku na svoj vek ovláda veľmi dobre, čo napokon dokazujú jeho doterajšie známky (23 jednotiek), absolútne nerozumiem Vášmu dnešnému hodnoteniu ´za päť´. Výsledok slovnej úlohy je slovná odpoveď, ktorá je správne. Grafické znázornenie tiež správne... A to, že vie v druhej triede prevádzať rovnice z jednej strany na druhú, by som považoval za plus a známku pokročilého logického, samostatného myslenia. Nerozumiem skutočnosti, že jednotku dostali deti za odpoveď 50+7=57, zatiaľ čo Max päťku za rovnicu 57-50=7, ktorá úplne presne vystihuje zadanie úlohy a je tiež správne. Ďalej nechápem, že dostane päťku bez vysvetlenia, len so slovami, že ´to nejako pomotal´ a vlastne nevie prečo dostal takto zlú známku, keď úlohu vypočítal dobre. Doma mi potom päťku oznámil slovami: "Oci, bohužiaľ asi nie som po tebe, ty matematiku vieš". Pritom naopak preukázal, že ju skvele ovláda! Mrzí ma, že neoceníte samostatný úsudok, ale trestáte nedodržanie predpísaného metodického postupu. Takéto hodnotenie je silne demotivujúce, pre mňa úplne nepochopiteľné a v rozpore s modernými trendami výučby, ktoré Vaša základná škola podporuje. Týmto Vás prosím o vysvetlenie, prípadne o osobnú schôdzku."

Aj učitelia sú len ľudia a niekedy sa môže stať, že sa pomýlia. Nejde vôbec o verejné pranierovanie konkerétnej učiteľky, ktorej by chcel niekto ublížiť, ale o to, aby sa aj iní poučili. Stále sa totiž rozpráva, ako by sme mali podporovať u detí kritické myslenie a oceniť, ak zvolia originálny postup. To sa v tomto konkrétnom prípade stalo a namiesto pochvaly si šikovný žiak odniesol päťku. 

"Človek by fakt plakal. Ďakujem za každého človeka učiteľa, ktorý v deťoch nezabíja vnútornú motiváciu," píše sa v jednom z rozhorčených komentárov pod príspevkom. 

"Ja som na to pozeral dosť dlho a chybu som nemohol nájsť. Až potom som si prečítal popis. To je smutné zlyhanie! Slovná odpoveď je úplne správne, len ten postup asi nie je podľa obrázku v jej metodike. Ach jo. Otecko dobre, aj keď na mňa viac pasívne agresívne, než by som napísal ja," napísal iný komentujúci. .

"Za toto päťku? 🤬 Pozerám, že až pôjde dcéra do školy, tak ak dostane takých učiteľov, tak k podpisu rodičov pridám aj vyjadrenie. Teraz sa nedivím môjmu otcovi, že poslal do školy list, keď som mala stokrát napísať niečo ako: Budem nosiť podpísanú žiacku knižku. 😁," znie ďalší. 

"Už niekoľko rokov tvrdím, že by sa na pedagogickú fakultu v rámci prijímačiek mali robiť aj psychotesty. Snáď by sa potom výrazne zmenšilo percento pedagógov, ktorí nemajú radi deti a napriek tomu učia. Inak si tento učiteľský postup ohodnotený päťkou nedokážem vysvetliť🤦🏽‍♀️," pridal ďalší komentujúci. 

 


Autor: © Zoznam/az

Ďalšie články

Gurmán.sk

Feminity

Zdravie

Diskusia