Psychologička: Rodičia sa strácajú v množstve hračiek

Psychologička: Rodičia sa strácajú02.10.2018 |

Odolať pokušeniu kupovať deťom množstvo hračiek nie je až také jednoduché. Častokrát sú však prepchaté detské izby skôr na škodu.Takto to možno zmeniť a dať deťom nové podnety.

"Nemusíte kupovať hračky, všetky pomôcky na zmysluplne strávený čas s deťmi nájdete doma," odkazuje psychologička Petra Arslan Šinková rodičom. Pomocníkmi pri zorientovaní sa vo svete detí a ich rozvoja vám môžu byť veľmi nápomocné jej dve publikácie – Ako rozvíjať schopnosti dieťaťaHry a aktivity na zmysluplné trávenie času s deťmi, ktorú nájdete na pultoch kníhkupectiev. Je v nich vyše 100 námetov ponúkajúcich zaujímavé tipy na rozvoj zmyslov, jemnej motoriky, matematických schopností, pozornosti, pamäte a reči.

Knižky plné nápadov sú vhodné pre deti od narodenia až po nástup do školy. A čo je najlepšie, ako psychologička prízvukuje, aktivity a hračky si dokážete jednoducho pripraviť a vyrobiť z dostupných materiálov. Knihy vyšli vo vydavateľstve Fortuna Libri.

Arslan Šinková okrem dlhoročnej praxe nachádza inšpiráciu aj v pedagogike Marie Montessoriovej, s ktorej metódou sa oboznámila na Univerzite Sigmunda Freuda vo Viedni. „Nedržím sa striktne jej pedagogiky, ale ponúkam v praxi overené tipy na aktivity a hračky, ktoré považujem za výborný prostriedok na rozvoj schopností u detí od narodenia až po nástup do školy,“ hovorí. V knihách prináša nielen odpovede na často kladené otázky, ale aj tipy na hračky, ktoré jednoducho vyrobíte doma alebo pri prechádzke parkom.

Pomôcky sú rozdelené podľa veku a záujmu dieťaťa a dokonca aj podľa ročných období. Dieťa si zážitkovou formou  prostredníctvom experimentov rozšíri poznanie, logické myslenie, predstavivosť a pochopí príčinu a následok. Jedinečné knihy slovenskej psychologičky si určite nájdu miesto aj vo vašej rodine.

Psychologičku Petru Arslan Šinkovú sme trochu vyspovedali a môžeme skonštatovať, že jej rady sú naozaj podnetné!

Čo vás inšpirovalo vytvoriť publikácie o rozvoji dieťaťa?

Otázky rodičov a sledovanie záujmu a potrieb detí. Veľa rodičov sa ma pýta, ako majú rozvíjať schopnosti detí. Skôr sa stretávam s tým, že rodičia sa strácajú v množstve hračiek a hier pre deti v hračkárstvach, pritom tie najzaujímavejšie a zároveň jednoduché aktivity na rozvoj schopností u dieťaťa majú poruke doma, len nie vždy vedia ako na to...

V čom podľa vás robia rodičia v súčasnosti najväčšiu chybu týkajúcu sa rozvoja dieťaťa?

Rodičia zabúdajú počúvať vlastnú intuíciu vo výchove a naladiť sa na dieťa. Je doba, v ktorej máme po ruke množstvo rád, príručiek, hračiek, rozvíjajúcich prístupov, metód, „zaručených“ výchovných tipov a trikov... a rodičia sa v tom strácajú. Podliehajú tlaku okolia a pritom stačí naladiť sa na vlastné dieťa, ľúbiť ho, počúvať ho, rozprávať sa s ním a dôverovať v jeho schopnosti.

Myslíte, že investovanie do rôznych kreatívnych hračiek v obchodoch je zbytočná investícia alebo aj tadiaľ vedie cesta?

Deti si vystačia aj s bežnými predmetmi a materiálmi z domácnosti, ale rozvoj dieťaťa a tvorivosť sa dá rozvíjať aj kreatívnymi hračkami z obchodov. Rodičia by to však s hračkami nemali preháňať a rodič by sa mal zamyslieť, či je hračka pre dieťa vhodná a  v čom bude pre dieťa prospešná.

Vedeli by ste „vypichnúť“ top aktivity pre deti podľa veku  - dojča, batoľa, škôlkar, predškolák?

Dojča – určite rôzne guľôčky, ktoré sa dajú vkladať do rôznych otvorov. Umelohmotná fľaša od čaju so širokým hrdlom a vhadzovanie vrchnáčikov z PET fliaš je pre deti v tomto veku zaručená zábava.

Batoľa – zaujímavými aktivitami pre batoľa je napríklad senzomotorická tabuľa, na ktorej má dieťa pripevnené rôzne predmety z domácnosti. Môžu to byť prilepené alebo prišroubované predmety ako telefón, kalkulačka, lampa, zvonček, rôzne háčiky a gombíky, pomocou ktorých si dieťa rozvíja nielen jemnú motoriku, ale aj pozornosť a zmysly.

Škôlkar – zaujmú ho aktivity, pri ktorých bude presýpať ryžu, šošovicu, múku a prelievať vodu. Vyrobte si vlastný bublifuk z mydla a kreatívneho drôtika. Pripravte mu aktivity s písmenami a číslami.

Predškolák – v tomto veku deti nadchýnajú rôzne experimenty, pretože deti sa najrýchlejšie učia názorným príkladom zážitkovou formou, keď môžu zapájať viaceré zmysly a samé si aktivitu zažijú a vyskúšajú. Rozvíja sa ich tvorivosť, predstavivosť a rozvoj poznania a vedomostí o fyzikálnych a chemických vlastnostiach predmetov. Zároveň uvidia príčinu a následok.

Môžete rodičov inšpirovať jedným - dvomi príkladmi z vašej publikácie na konkrétne aktivity, ktoré môžu s deťmi robiť v lete vonku alebo pri horšom počasí vnútri, prípadne aj nejakým príkladom, ako môžu vyrobiť hračku pre dieťa sami?

Letnú škatuľu plnú zmyslov. Do škatule zhromaždite prírodniny, ktoré nájdete v lese alebo na prechádzke. Rozprávajte sa o nich. Dieťa sa ich dotýka, môžete ich skúmať lupou. Alebo si pripravte škatuľu s pieskom a mušľami. Zaujme dieťa v každom veku.

Vytvorte si záhradku. Nie je podstatné, či bývate v dome alebo v byte. Zaobstarajte si nádobu s otvormi na dne alebo kvetináč. Naplňte ho zeminou a zasaďte spolu s dieťaťom rôzne bylinky, jahody alebo kvety. Dieťa sa o ne bude starať a pozorovať ako rastú.

Aktivity s vodou. Deti sa pri nich uvoľnia, precvičia si pozornosť, jemnú motoriku a prepojenie oka a ruky. Aktivity sa dajú robiť vonku na dvore alebo na balkóne. Pripravte si nádoby a vodu:

  • Dieťa si prelievaním z nádoby do nádoby precvičí schopnosti a oboznámi sa s fyzikálnymi vlastnosťami.
  • Pripravte si predmety, ktoré plávajú a ktoré nie. Vkladajte ich do vody a rozprávajte sa o ich vlastnostiach.
  • Použite ľad. Skúšajte ako rýchlo sa bude topiť v tieni, na slnku, na tmavej podložke. Ľad môžete zafarbiť potravinárskou farbou alebo vložiť doň figúrky.
  • Pranie hrou. Perte s deťmi rôzne látky a vešajte ich pomocou štipcov na šnúru.

Poradíte rodičom, ako postupovať pri nacvičovaní samoobslužných činností doma? Po nástupe do škôlky je práve toto jedným z najväčších problémov, s ktorým sa učiteľky stretávajú.

Deti od narodenia skúmajú svet a túžia po samostatnosti. Ak im to umožníme, veľmi skoro dokážu zvládnuť základné samoobslužné činnosti a vďaka tomu budú samostatné a sebavedomé. Tieto činnosti však zvládnu len vtedy, keď im to dospelí umožnia. Dôverujte deťom, nechajte ich skúmať a skúšať. Pokiaľ rodič zapája dieťa do diania v domácnosti od malička, deti berú aj samoobslužné činnosti ako čosi samozrejmé a prirodzené.

Motivujte ich  hravou formou. Rodičia môžu dieťa motivovať cez bábiky, ktoré budú spoločne obliekať a usádzať na záchod. Pokiaľ dieťa nie je ochotné spolupracovať pri obliekaní, motivujte ho tak, že sa dohodnete: „Ja ti vyzujem jednu topánku, ty druhú...“ Základom je nevyvíjať na dieťa tlak a zapájať ho do diania v domácnosti.

Vedeli by ste z vlastnej praxe povedať, v čom vidíte najväčšie problémy týkajúce sa rozvoja detí vy osobne?

Rodičia zabúdajú počúvať vlastnú intuíciu vo výchove a naladiť sa na dieťa. Podliehajú tlaku okolia. Niektorí majú toľko práce, že sa dieťaťu nestíhajú venovať, a aj keď sú s ním, mysľou sú niekde inde... Mnohí sú zas presvedčení, že úlohou rodiča je dieťaťu vyplniť každú voľnú chvíľu a neustále sa mu venujú, robia všetko zaňho, vozia ho na množstvo krúžkov, na úkor seba, ale aj dieťaťa...

V čom vás najviac ovplyvnila, resp. čo sa Vám najviac páči na pedagogickom odkaze Marie Montessori?

Jednoznačne výrok „Pomôž mi urobiť to sám!“, ktorý vystihuje odkaz Marie Montessoriovej. Zodpovednosť sa presúva z rodiča na dieťa a dieťa sa učí cez svoje zážitky. Formuje sa tak uňho zdravé sebavedomie, zodpovednosť a samostatnosť. Veľmi ma oslovili aj Montessori pomôcky, ktoré sa dajú vhodne využiť aj u detí s poruchami učenia a pozornosti.

Mohlo by vás tiež zaujať:

Montessori: Deti sú ako hubky, dávajú to, čo prijali

Neposlušné dieťa? Zbavte sa týchto 10 chýb

 

 

 

Fotogaléria


Zdroj: az

Ďalšie články

Diskusia