Psychológ: Prílišná angažovanosť rodičov deti brzdí

Psychológ: Prílišná angažovanosť rodičov03.08.2020 |

Chcete, aby sa vaša ratolesť s radosťou a dobre učila? Dajte jej čas a priestor na samostatnú hru a objavovanie sveta. Vy si bez výčitiek oddýchnite. Tak jej pomôžete najviac!

Hranie bez rodičovského vedenia pomáha deťom rozvíjať zručnosti spojené s vyšším akademickým úspechom v budúcnosti. Tvrdí to uznávaný docent v odbore psychológie a vzdelávania David Whitbread z cambridgskej univerzity. Reaguje tým na súčasný trend, keď rodičia cítia tlak a snažia sa čo najviac zapájať do hry s dieťaťom a usmerňovať ho pri nej. Niečo na to asi bude, lebo, priznajme si, vďaka množstvu informácií a zaručených rád si dnešní rodičia vyčítajú pomaly každú minútu času, ktorý si utrhli pre seba a nevenovali sa ratolesti. Podľa Whitbreada však nadmernou pozornosťou a usmerňovaním činností namiesto rozvíjania dieťa naopak brzdíme.

Relaxujte

Až si nabudúce začnete spolu s potomkom modelovať z plastelíny, stavať kocky alebo ukladať kartičky s obrázkami v správnom poradí, zamyslite sa nad tým. Možno svojou angažovanosťou narobíte viac škody ako úžitku. „Rodičia, ktorí sa snažia podporiť rozvoj svojich detí pravidelnými štrukturovanými aktivitami ich v skutočnosti dusia,“ varuje Whitbread. Zdôrazňuje, že kľúčové zručnosti spojené s vyšším akademickým úspechom a blahobytom získajú deti jedine samostatnou hrou, pri ktorej samy premýšľajú, určujú si tempo a spôsob, akým ju budú viesť.

Psychológ poukazuje na to, že súčasné deti majú omnoho menší priestor pre hry na vlastnú päsť. „Dnešní mladí ľudia majú neporovnateľne viac štruktúrovaný život ako mali generácie pred nimi,“ konštatuje. Dôvodom je podľa neho tlak na rodičov, aby sa deťom venovali a pocit, že bez ich angažovanosti sa ratolesti nudia a nedokážu sa samy zahrať. Áno, často to tak je, lebo ich nevedieme k tomu, aby si dokázali voľný čas vyplniť samostatne.

Odborník varuje, že ak nedávame deťom dosť priestoru hrať sa samostatne, ubližujeme tým ich vývoju. „Existuje veľa dôkazov, ktoré jednoznačne ukazujú, že štruktúrované hranie a vypĺňanie voľného času detí neustálymi aktivitami je v konečnom dôsledku škodlivé,“ varuje. Dodáva, že rodičia samozrejme majú ratolestiam prečítať návod alebo vysvetliť princíp hry, aj sa s nimi pohrať, no nie po celý čas, resp. väčšinu času.

Dajte dieťaťu šancu premýšľať

Prieskum, do ktorého sa zapojilo 1 100 rodičov detí od narodenia do troch rokov ukazuje, že až 80 percent z nich cíti potrebu vypĺňať voľný čas dieťaťa novými činnosťami, aby sa nenudilo a malo stále nejaké podnety. Ich ratolesti trávia denne pri hrách v priemere 5,4 hodiny, z toho až 2,3 hodiny im robia spoločnosť rodičia a necelé dve hodiny im doprajú na akú-takú samostatnú hru. Whitebread vyzýva rodičov, aby deťom dopriali viac času na hru bez ich vedenia a na hru s rovesníkmi. Aj keď drobci do troch rokov sa nedokážu hrať samostatne, hovoríme o tzv. paralelnej hre, pri ktorej si všímajú ostatné deti a učia sa samostatným pozorovaním. Vhodné sú tiež ihriská, herne alebo známi so staršími deťmi, od ktorých zase môžu „odkukať“ iné zručnosti ako od rovesníkov.

"Výskum ukazuje, že rozvoj samoregulačných schopností v útlom veku veľmi pozitívne vplýva na budúce školské výsledky a emočnú pohodu dieťaťa. Ukázalo sa, že to má veľmi silnú väzbu na to, koľko času dieťa strávilo pri samostatnej hre,“ hovorí psychológ. Ako vysvetľuje, pri samostatnom hraní dieťa samo hľadá zmysel hry, premýšľa, kombinuje a dochádza k záverom, čím výrazne rozvíja svoje kognitívne aj emocionálne schopnosti. 

Fotogaléria


Foto: flickr.com
Zdroj: dailymail.co.uk

Ďalšie články

Diskusia