Dýchanie počas pôrodu: Skúste to podľa Lamazeho

Dýchanie počas pôrodu: Skúste15.12.2019 |

Správne dýchanie pri pôrode vám pomôže počas bolestivých kontrakcií uvoľniť sa a načerpať silu, bolesť je potom lepšie zvládnuteľná a oveľa menej vyčerpávajúca.

Keď sa v známej americkej komédii Ako porodiť a nezblázniť sa pripravuje päť tehotných žien na materstvo, každá má ale že úplne iný prístup. Jedna si číta všetky rodičovskej knihy a navštevuje kurzy, zatiaľ čo iná sa spolieha na overené "ono to nejako dopadne". Akú úlohu však pri pôrode zohráva dýchanie?

Každá doba pôrodná má svoj optimálny spôsob dýchania (pomalé dýchanie v prvej dobe pôrodnej, hlboké rovnomerné medzi kontrakciami), je však úplne individuálne, akým typom dychu si pomôžete.

Dýchanie síce môžete trénovať vopred, podmienkou pohodového pôrodu to ale nie je. Ako máte v jednotlivých fázach pôrodu dýchať, vám telo povie s rovnakou prirodzenosťou, ako keď napríklad šliapete do kopca. A pri pôrode platí viac ako inokedy, že sa má žena sústrediť a spoľahnúť najmä sama na seba a svoje potreby.

Lamazeho dýchanie

Priekopníkom bol francúzsky pôrodník Fernand Lamaze. V 50-tych rokoch bojoval za psychoprofylaxiu, metódu prípravy tehotných žien s fyzickým a psychologickým tréningom. To zahŕňa vedomú relaxáciu a kontrolované dýchanie ako alternatívu k liekom na zvládnutie kontrakčnej bolesti počas pôrodu.

Lamazeho metóda sa vyučuje dodnes. Dá sa ľahko naučiť a v niektorých situáciách to môže byť jednou z mála stratégií pohodlia. Táto technika je založená na myšlienke, že kontrolované dýchanie môže zvýšiť relaxáciu a znížiť vnímanie bolesti.

Niektoré z dôležitých techník kontrolovaného dýchania zahŕňajú:

  • pomalé, hlboké dýchanie
  • udržiavanie rytmu
  • dýchanie ústami alebo nosom
  • zamerajte svoj pohľad na jeden bod. Či už je to fotografia alebo váš partner

Upozorňujeme, že tieto pokyny sú len prehľadom dýchacích techník a nie sú určené ako definitívny návod na Lamazeovu metódu.

Keď kontrakcie začínajú

Zhlboka sa nadýchnite na začiatku a na konci každej kontrakcie. Toto sa často označuje ako čistiaci alebo relaxačný dych.

Počas prvej fázy pôrodu začnite pomalým hlbokým dýchaním, potom pomaly vydýchnite a uvoľnite fyzické napätie od hlavy až po prsty na nohách. Toto sa často označuje ako organizujúci dych.

Pomaly vdýchnite nosom a vydýchnite ústami. Zakaždým, keď vydýchnete ústami, zamerajte sa na uvoľnenie inej časti tela.

Počas prvej fázy pôrodu

  • Začnite s organizujúcim dychom.
  • Vdýchnite cez nos a vydýchnite cez ústa.
  • Dýchajte čo najpomalšie, ale zrýchľujte so zvyšujúcou sa intenzitou kontrakcií.
  • Keď vrcholia kontrakcie a rýchlosť dýchania stúpa, prepnite na ľahké dýchanie dovnútra a von cez ústa - približne jeden dych za sekundu.
  • Keď sa intenzita kontrakcií znižuje, spomaľte dýchanie a vráťte sa späť k dýchaniu nosom a ústami.

Počas pôrodu začnite s ľahkým dýchaním, prechodné dýchanie môže pomôcť zvládnuť pocity zúfalstva a vyčerpania.

Počas druhej fázy pôrodu

  • Usporiadajte si dych.
  • Zamerajte svoju myseľ n pohybujúce sa dieťa.
  • Keď cítite potrebu tlačiť, zhlboka sa nadýchnite a pomaly dýchanie uvoľnite.
  • Keď kontrakcia skončí, uvoľnite sa a zhlboka sa nadýchnite.

Ako pri pôrode upokojiť myseľ a "na nič nemyslieť?"

Podarí sa to, ak zameriate svoju pozornosť práve na dýchanie. Počas kontrakcii sa nesústreďte na bolesť, ale na hlboké brušné dýchanie. Ako to vyzerá? Hlboký nádych nosom, brucho sa rozťahuje, potom pomalý výdych ústami.

Fotogaléria


Foto: gettyimages.com
Autor: © Zoznam/kch
Zdroj: healthline.com

Ďalšie články

Diskusia