Učíte čítať dieťa v predškolskom veku? Neurovedkyňa sa chytá za hlavu

Učíte čítať dieťa v
Zdroj: gettyimages.com
2021-11-26 09:30:00 |

Dôležitejšie, než nútiť dieťa získavať nové vedomosti, je naučiť ho používať mozog správne, hovorí uznávaná ruská neurobiologička Tatiana Černigovskaja.

„Najväčším problémom moderného dieťaťa sú jeho domýšľaví rodičia,“ je presvedčená profesorka Petrohradskej štátnej univerzity Tatiana Černigovskaja, ktorá je uznávanou neurovedkyňou a psycholingvistkou . Keď mi niekto povie: ´Svojho syna som začala učiť čítať už v dvoch rokoch,´ odpovedám: „No, ste blázon!“ Pýta  sa, aký má na to rodič dôvod. „Dvojročné dieťa to ešte nedokáže. Jeho mozog nie je na to pripravený. Ak ho budete tvrdo trénovať, samozrejme, naučí sa čítať a možno aj písať, ale to nie je vôbec dôležité,“ zdôrazňuje.

Nezačínajte svoje dieťa učiť príliš skoro

Černigovskaja vo svojej knihe Ako naučiť mozog učiť sa píše aj o tom, prečo je potrebné učiť chlapcov a dievčatá rôznymi spôsobmi a o tajomstvách, ktoré uľahčia proces učenia.

Pripomína, že vo všeobecnosti majú deti obrovský rozptyl v rýchlosti vývoja. Upriamuje pozornosť na termín “vek školskej zrelosti". Znamená to, že kým jedno sedemročné dieťa v tomto veku chodí do školy, lebo má na to pripravený mozog, druhé sa potrebuje ešte rok hrať s plyšovým medveďom. A je to podľa nej úplne v poriadku!

Podľa oficiálnych údajov má viac ako 40 % detí po ukončení základnej školy problémy s čítaním a písaním. A aj v 7. ročníku sa nájdu také, ktoré slabo čítajú. Dôvodom je to, že využívajú všetku svoju kognitívnu funkciu mozgu na pochopenie písmen. Preto, aj keď také dieťa číta text, nemá už dostatok kapacity na pochopenie jeho významu.

Rozvíjajte jemné motorické zručnosti

Je viac ako dôležité rozvíjať u dieťaťa v predškolskom veku jemné motorické zručnosti. Práve tie vplývajú na rečové funkcie. Malo by preto vystrihovať, hrať sa s korálkami, skladať stavebnice. „Ak u dieťaťa nerozvíjate jemnú motoriku, tak potom sa nesťažujte, že jeho mozog nepracuje správne,“ upozorňuje profesorka.

Počúvajte hudbu a naučte to aj deti

Moderné neurovedy aktívne študujú mozog, ktorý je ovplyvnený hudbou. Už vieme,  že keď sa hudba podieľa na rozvoji človeka v ranom veku, výrazne to ovplyvňuje štruktúru a kvalitu neurónovej siete. Keď vnímame reč, dochádza k veľmi zložitému spracovaniu fyzického signálu. Decibely, intervaly nám udierajú do ucha, to je fyzika. Ucho počúva, ale mozog počuje. Keď dieťa vníma hudbu, zvykne si všímať malé detaily, rozlišovať medzi sebou zvuky a trvanie. A presne v tomto čase sa vytvára jemný zárez neurónovej siete. Nenadarmo sa hovorí, že deťom by sme mali púšťať klasickú hudbu!

Nedovoľte, aby bol mozog lenivý

Nie všetci ľudia sú skvelí. A ak má dieťa zlé gény, tak sa podľa neurobiologičky nedá nič robiť. Ale ani to, že má dieťa gény dobré, nestačí. Keď napríklad dostane od babičky kvalitný klavír Steinway, musí sa na ňom naučiť hrať. Rovnako, ak aj má úžasný mozog, ale nerozvíja ho, neformuje, neladí a nestimuluje, bude z neho len obal a zomrie.

Mozog potrebuje kognitívnu záťaž. Ak si ľahnete na pohovku a budete na nej ležať šesť mesiacov, nebudete môcť vstať. A presne to isté sa deje s mozgom. „Myslím, že každý človek chápe, že ak by sa Shakespeare, Mozart, Puškin, Brodskij a ďalší významní umelci pokúsili zložiť skúšku, neuspeli by. A na IQ testoch by zlyhali. O čom to hovorí? Jedine, že IQ test nestojí za nič, lebo o Mozartovej genialite nikto okrem bláznov nepochybuje,“ poukazuje Chernigovskaya.

Nenúťte deti učiť sa iba pre známky

Existuje karikatúra zobrazujúca zvieratá, ktoré musia vyliezť na strom: opicu, rybu a slona. Sú to rôzne tvory, z ktorých niektoré už z princípu nevedia vyliezť na strom a práve toto ponúka dnešný vzdelávací systém. Je to veľká škoda. Ak, samozrejme, chceme pripraviť do života ľudí, ktorí budú pracovať na montážnej linke, je to určite vhodný systém. Ale potom musíme povedať: ukončili sme rozvoj našej civilizácie. Benátky udržíme čo najdlhšie, aby sa nepotopili a nepotrebujeme nové, majstrovských diel je tiež už dosť, nie je ich kam dávať. Ale ak chceme vzdelávať tvorivých ľudí, tak tento systém je to najhoršie, čo sa dalo vymyslieť.

Učte chlapcov a dievčatá inak

S chlapcami hovorte krátko a konkrétne. Pre maximálny efekt by sa mali zapojiť do aktívnej práce, jednoducho nemôžu sedieť. Majú toľko energie, že je najlepšie pokúsiť sa ju nasmerovať tak, aby sa mohli realizovať, najlepšie priamo počas vyučovania. Nezamykajte ich v malom uzavretom priestore, dajte im možnosť pohybu. Chlapcom navyše treba vymýšľať reálnejšie úlohy, organizovať súťaže a dávať menej nudné písomné úlohy. Nezabúdajte ich pochváliť za každú maličkosť.

A ešte jeden zaujímavý fakt: ukazuje sa, že chlapci by sa mali učiť v chladnejších triedach ako dievčatá, pretože inak počas vyučovania jednoducho zaspávajú. Aj doma sa im lepšie bude učiť, ak nebudú mať v izbe príliš horúco.

Dievčatá zase rady pracujú v skupine, potrebujú kontakt. Pozerajú sa jedna druhej do očí a chcú pomáhať učiteľom. Čo je veľmi dôležité: dievčatá nechráňte pred pádmi a neúspechmi, mali by zažiť „kontrolované riziko“. Len tak sa naučia vyrovnávať s rôznymi situáciami.

Dievčatá nemajú rady hlasné rozhovory, ale potrebujú emocionálne začlenenie a tiež milujú farby. To znamená, že trieda aj izba pre dievčatá by mala byť jasná.

Starostlivý individuálny prístup a úprava podmienok môže aj zo slabého žiaka či študenta urobiť jedného z najlepších, tvrdí odborníčka. Nie všetci slabí žiaci sú naozaj slabí, niektorí z nich sú Leonardo Da Vinci, ktorý „navždy zomrel“ vďaka učiteľom.

Nezabúdajte na prestávky

Väčšinou sa verí, že ak dieťa pri učení niečo zabudne, je to zlé, keď sa rozptyľuje, je to zlé, keď si potrebuje si oddýchnuť alebo zaspí, je to priam nočná mora. To však nie je pravda. Všetky tieto prestávky nie sú prekážkou pri zapamätávaní si vecí a spracovaní informácií, ale naopak, pomocou. Umožňujú mozgu oddýchnuť si a absorbovať prijaté informácie. Najlepšie, čo môžeme urobiť, ak sa potrebujeme súrne do zajtra niečo naučiť, je prečítať si to a ísť spať. Hlavná práca mozgu prebieha počas spánku.

Na to, aby sa informácie dostali do dlhodobej pamäte, je potrebný čas a určité chemické procesy, ktoré sa vyskytujú práve v snoch. Neustále napätie z toho, že ste nemali čas, niečo sa nepodarilo a nič vám nevychádza - to je to najhoršie, čo môžete pre seba urobiť. Nebojte sa chýb. Aby ste si učenie uľahčili, musíte si uvedomiť, že sa učíme stále, nielen v škole. Ak človek len sedí za stolom a tvári sa, že sa učí, nič užitočné z toho nebude.

Fotogaléria


Autor: © Zoznam/az

Ďalšie články

Gurmán.sk

Feminity

Zdravie

Diskusia