Toto je 12 NAJHORŠÍCH raňajok pre deti

Toto je 12 NAJHORŠÍCH13.10.2021 |

Raňajky sú skutočne najdôležitejším jedlom dňa. Výživoví poradcovia upozorňujú, že u detí to platí dvojnásobne. Sú motorom pre ich myseľ.

Počas rušných školských dní sa mnohí rodičia spoliehajú na cereálie, ktoré len zalejú mliekom, kupované celozrnné sladké tyčinky či rôzne predpečené pečivá. Na prvý pohľad to vyzerá ako dobrá voľba, v skutočnosti však tieto výrobky obsahujú vysoký obsah cukru a soli a sú zbytočne nabité prázdnymi kalóriami. Deti ich milujú a použiť ich ako núdzové riešenie nikomu neublíži, no nemali by ste im ich predkladať na raňajky pravidelne.

Keď ráno nemáte čas pripravovať zdravé jedlo, pripravte si ho už večer. Napríklad namočte ovsené vločky na noc do vody alebo do mlieka a ráno len urobte z nich kašu, do ktorej pridáte vlašské orechy, škoricu či ovocie. Skvelým štartom do dňa sú vajíčka, ktoré máte uvarené raz-dva. Ak máte deti, ktoré nerady raňajkujú, skúste ich naučiť aspoň na pohár smoothie, v ktorom bude zmiešané ovocie s bielym jogurtom.

Čo nemá na raňajkovom stole dieťa svoje miesto?

Čokoládové a orieškové nátierky

I keď v reklamách počúvame, aké sú nátierky zdravé, nie je to tak celkom pravda. I keď kvalitná čokoláda aj oriešky sú zdravé, v nátierkach ich je naozaj málo. Obsahujú však veľké množstvo cukru, čo má za následok hyperaktivitu. Tá vydrží len krátky čas, po ktorom dieťa prepadne únava a jeho mozog pracuje pomalšie. Ak už chcete, aby ratolesť začala deň nátierkou, vyrobte mu ju z tvarohu a kvalitnej čokolády. Jednoducho ju rozpustite, zmiešajte s tvarohom a zdravá pochúťka je na svete. Obsahuje vápnik a bielkoviny, pričom cukor a kalórie udržiava v rovnováhe.

Kupované cereálie

Ich obaly vyzerajú lákavo, spoločnosti používajú na upútanie detí rôznych maskotov a nútia tak rodičov kupovať svoju značku. Ide o praktiké raňajky, ktoré sú pripravené rýchlo a pohodlne, ale nezabúdajte, že vaše deti kvalitne nezasýtia. Rovnako ako nátierky obsahujú veľké množstvo cukru. Ak si deti nevedia ráno bez cereálií predstaviť, snažte sa z bohatej ponuky vybrať také, ktoré obsahujú menej cukru, viac bielkovín a množstvo vlákniny.

Instantné ovsené vločky

Ovsené vločky sú úžasné raňajky, najmä počas chladných rán. Opäť je tu problém najmä so správnym výberom. Deti samozrejme milujú tie, ktoré sú plné cukru a príchutí, no tie patria k najmenej vhodným.  Okrem toho nejde ani o najlacnejšiu záležitosť. Radšej si kúpte ovsené vločky a vymyslite si svoje vlastné príchute. Ak deťom chutia chrumkavé, dajte ich zapiecť do rúry a skombinujte s čerstvým ovocím a jogurtom. V takomto spracovaní obsahujú viac vlákniny a menej cukru.

Biele pečivo s džemom

Takéto raňajky si mnohí z nás pamätajú z detstva. Chlieb s džemom. Opäť, ak ich deťom doprajete z času na čas, nič sa nestane. Nemali by ste im však natierať biely chlieb džemom každé ráno. Sú to raňajky nabité prázdnymi kalóriami a deti rýchlo vyhladnú. Skúste zameniť biele pečivo za celozrnné a ideálne je natrieť ho domácim džemom. V tom prípade sa už dá hovoriť o zdravých raňajkách.

Palacinky z kupovanej palacinkovej zmesi

Palacinky deti na raňajky milujú. Zmiešať prášok zo sáčku s vodou a naliať na panvicu je rýchlovka. Toto jedlo plné sacharidov deti zasýti, ale onedlho môžu byť opäť hladné. Ak ich polejete ešte aj sirupom, obsah kalórií zvýšite. Ak chcete deťom dopriať palacinky, namiesto sirupu k nim podávajte čerstvé ovocie a orechy. Ani príprava domáceho cesta vám nezaberie veľa času – zmiešajte mlieko, vajce, múku (v ideálnom prípade by aspoň polovicu mala tvoriť celozrnná múka), trochu cukru a štipku soli. Zmes si pokojne môžete pripraviť už večer a odložiť do chladničky.

Rýchle občerstvenie v podobe anglického rožka, croissantu či párku v lístkovom ceste

Pri chaotickom ráne vám občas na raňajky nemusí zostať čas a tak sa cestou do školy zastavíte v obchode. Deti to milujú, ale naozaj by sa to malo stávať iba výnimočne. Takéto rýchle občerstvenie má vysoký obsah kalórií a tukov.

Muffiny

Pri muffinoch zohráva hlavnú úlohu to, či ich kúpite v obchode alebo ich upečiete doma. Nezabúdajte, že môžu obsahovať viac uhľohydrátov a cukru ako dva krajce bieleho chleba. Majú tiež prekvapivo vysoký obsah tuku, sú plnené maslom a trans-tukmi.

Výroba vlastných muffinov doma je oveľa zdravšia možnosť.  Môžete použiť celozrnnú múku, do ktorej primiešate nastúhané jabĺčka, mrvku alebo rozpučený banán. Ovocie dodá cestu vláčnosť a deti ich obvykle milujú.

Vafle

Podobne ako palacinky z prášku či kupované muffiny deťom naozaj chutia, no chýbajú im živiny, vláknina a bielkoviny. Všetky sú dôležitou súčasťou zdravých raňajok.

Jogurty

Toto je zložité, lebo jogurty sú obvykle vnímané ako zdravé občerstvenie a je to pravda. Je však rozdiel medzi jogurtom a jogurtom. Väčšina všelijakých ochutených, ktoré kúpite v obchode, je nezdravých. Obsahujú pridané cukry a iné prísady, ktoré do zdravej výživy nepatria.

Jogurt môže byť skvelým zdrojom bielkovín, čo je veľmi dôležité, obzvlášť ráno. Najlepšou voľbou je biely jogurt. Ten však deťom obvykle nechutí. Ak však pridáte doňho škoricu, med alebo nakrájané ovocie, to je už iná pesnička.

Kupované celozrnné tyčinky

Sú ideálnou voľbou, ak potrebujete deti niečim narýchlo zasýtiť, no nie sú adekvátnou náhradou zdravého jedla. Problémom kupovaných tyčiniek je množstvo pridaného cukru či kukuričného sirupu. Dôležité je čítať etikety, Vyberajte také, ktoré majú nízky obsah cukru a vysoký obsah bielkovín. Väčšina z bežných kupovaných tyčiniek má nvšak ízky obsah bielkovín.

Ovocné džúsy

Pravda je taká, že aj džúsy, ktoré sú propagované ako vyrobené zo skutočného ovocia, sú plné cukru. To je dôvod, prečo ich deti milujú. Častá konzumácia džúsov je považovaná za jeden z faktorov, ktoré prispievajú k epidémii obezity u detí. Podľa odborníkov by sme deťom vo veku od 1 do 6 rokov  rokov mali dopriať maximálne pol šálky džúsu alebo trištvrte šálky ovocnej šťavy denne. Deti vo veku od 7 do 18 rokov by denne nemali vypiť viac ako jeden a pol šálky džúsu alebo ovocnej šťavy.

Slanina, klobása a ďalšie údeniny

Celozrnné pečivo potreté tenkou vrstvou masla s kvalitnou šunkou a zeleninou ako prílohou je ideálnou raňajkovou voľbou pre deti aj dospelých. Praženica s klobásou, ktorú mnohí milujú, však do tejto kategórie určite nepatrí. Spracované mäso, ako je slanina, klobása či párky, je často plnené aditívami, sodíkom, tukom a zvyšuje hladinu cholesterolu. Naučte deti, že ide o špeciálne pokrmy, ktoré si môžu dopriať iba raz za čas, nie bežne.

Fotogaléria

gettyimages.com
Autor: © Zoznam/az

Ďalšie články

Feminity

Zdravie

Diskusia