Jarný návrat do škôl: Na čo by ste nemali zabudnúť?

Jarný návrat do škôl:27.03.2021 |

V mnohých domácnostiach už vyše roka každé ráno štartujú notebooky, tablety, telefóny. Školáci vstupujú do virtuálnych miestností namiesto do tried.

Vystačia si s teplákmi a tričkom, často si pred vyučovaním ani neumyjú zuby... Žiačikovia prvého stupňa mali viac šťastia, v škole strávili neporovnateľne viac času ako druhostupniari a žiaci stredných škôl. A opäť sú to ročníky 1 – 4, ktoré sa postupne otvárajú medzi prvými. Ako deti privyknúť na zmenu? Čo robiť, aby po týždňoch mimo kolektívu neschytali prvú virózu, čo pôjde okolo?

Aby to zvládli deti aj ich imunita

Postupný návrat všetkých detí do školských lavíc je na spadnutie a bude úľavou predovšetkým pre rodičov. Mnohým deťom vrstovníci a „chodenie do školy“ chýbalo. Prezenčné vyučovanie jednoznačne preferuje aj väčšina učiteľov. Možno pre tínedžerov bol „online z gauča“ nanajvýš pohodlný a na ranné vstávanie nemajú ani pomyslenie. Bolo ťažké zvyknúť si na vzdelávanie doma a bude náročné preklenúť ďalšiu zmenu. Skúste to takto.

1. Zvyk je železná košeľa

Ani bicyklovanie sa nezabúda. Nemajte dopredu zbytočný stres a budete sami prekvapení, ako rýchlo sa vrátite do starých koľají. Prechod na dištančné vzdelávanie bol rozhodne väčšou zmenou, akou bude návrat k predošlej rutine.

2. Využite, čo izolácia „ponúkla“

Hoci vo všeobecnosti ju vnímame negatívne, vždy sa nájdu aj pozitíva. Zachytili ste niečo, čo vám alebo vášmu potomkovi pomohlo ju lepšie zvládať? Čo mu počas nej prospelo? Zamyslite sa a využite to v jeho prospech.

3. Dôležitá je socializácia, nie výkon

Hovorte o kamarátoch a o tom, že sa opäť dostanú do svojej rovesníckej skupiny. Nestrašte ich skúšaním a písomkami. Rozprávajte si príjemné zážitky spojené so školou, zaspomínajte i na tie svoje.

4. Zlepšite predošlý systém

Zažívali ste pred pandémiou rána plné stresu? Bojovali, čo si dieťa (ne)oblečie? Nevracajte sa do starého systému, ak nefungoval. Vyťažte z aktuálnej situácie maximum a vybudujte funkčný spôsob, nanovo.  Dopredu si s potomkom vydiskutuje, čo je potrebné zmeniť.

5. Naštartujte imunitu

Školy konečne fungujú a váš potomok by bol chorý? Neexistuje! Na návrat do kolektívu myslite už vopred. Imunitný systém je vhodné začať posilňovať už niekoľko týždňov pred rizikovým obdobím. A tým opätovné spustenie prezenčnej výučby bezpochyby je.

Ako to zvládne imunita?

Dni strávené za počítačom v uplynulých mesiacoch mali negatívny dopad na zdravie – ešte viac sa obmedzil pohyb a pobyt detí na čerstvom vzduchu. Zabrať dostane aj imunita. Rovnako ako sa téma zvýšenej chorobnosti každoročne rieši po letných prázdninách, treba sa zamyslieť, ako detský organizmus zvládne návrat do kolektívu po omnoho dlhšom čase. Popredný český imunológ prof. RNDr. Jan Krejsek, CSc. upozorňuje, že účinná obrana proti vírusom musí byť pripravená vopred. Hovorí tiež, že strava väčšiny ľudí nemá dostatok kľúčových zložiek, potrebných pre správne fungovanie imunity. Za troch základných pomocníkov imunity označuje vitamín C, vitamín D a zinok. Obsahuje ich napríklad výživový doplnok od slovenskej spoločnosti Biomin. Domáci výrobca ho vyvinul uprostred zúriacej prvej vlny pandémie a namixoval doňho účinnú trojkombináciu látok, ktorá posilňuje všetky tri úrovne imunity. Imuno Protect Junior je vhodný pre deti od 6 rokov.

Podľa odporúčaní mnohých odborníkov je pre imunitu kľúčová úloha vitamínu D. Je prakticky nemožné prijímať prostredníctvom stravy také vysoké dávky, aké sa dnes odporúčajú. Podobne to platí aj pre nenahraditeľný prvok – zinok. Podľa českého odborníka z oblasti imunológie je v prípade vitamínu C, D a zinku oprávnené tvrdenie, že bez ich dostatočného príjmu je imunita nedostatočná.

gettyimages.com
Autor: © Zoznam/az

Ďalšie články

Diskusia