7 chýb, ktoré robíte, keď neviete spať

7 chýb, ktoré robíte,25.01.2021 |

Niektorí ľudia majú šťastie a zaspia okamžite, ako položia hlavu na vankúš. Iným to trvá aj hodiny, v noci sa zobudia niekoľkokrát, vstávajú unavení.

Aj vy večer čo večer riešite ten istý problém, a to, že neviete zaspať? Vyskúšali ste už všetky babské rady, pijete čaj z medovky a teplé mlieko, nepozeráte televízor aspoň hodinu pred uložením, rátate ovečky, no nič nepomáha? Odborníci na kvalitný spánok sú presvedčení, že niektoré bežné rady a návyky  na podporu spánku môžu mať v skutočnosti opačný efekt. Na tieto triky radšej zabudnite, po nich isto nezaspíte.

Kupujete si bežne dostupné lieky na spanie

Je to možno irónia, ale bežne dostupné tabletky na spanie vám môžu v skutočnosti spôsobiť problémy so spánkom. U týchto liekov nie je totiž preukázané, že zvyšujú kvalitu spánku, ktorá je nevyhnutná, aby ste sa zobudili svieža. Ak je vaša kvalita spánku nízka, často sa prebúdzate alebo nespíte hlbokým spánkom, váš mozog a telo nie je dostatočne regenerované. Niektoré štúdie zistili, že lieky určené na spánok vám síce pomôžu zaspať o pár minút skôr ako by ste to zvládli bez nich, no tieto minúty navyše nemusia mať pre vás  blahodarné účinky, keďže ich vedľajším efektom často býva, že sa prebudíte unavená a bez energie.

Beriete tabletky melatonínu

Keď slnko zapadá, náš mozog vylučuje viac hormónu melatonínu, ktorý pripravuje telo na spánok. Takže veľa ľudí, ktorí majú problém so zaspávaním, sa večer spolieha na melatonínové tabletky, dúfajúc, že skôr zaspia. Jedna štúdia však ukázala, že skutočné účinky liekov na kvalitu spánku boli dosť nízke. Navyše, často používanie doplnku môže narušiť vlastnú produkciu hormónu. Mozog ho bude produkovať menej a tým ťažšie sa vám bude zaspávať bez tabletky.

Idete do postele, len keď ste unavená

Hoci to znie logicky, ísť do postele, keď ste unavená, či je jeden deň desať hodín, druhý polnoc, tretí až o jednej, nerobíte dobre. Ak nechodíte spať pravidelne v tom istom čase, môže to spôsobiť poruchy spánku. Nepravidelné ukladanie sa týka najmä ľudí vo veku od 20 do 40 rokov, pretože sú presvedčení, že ich telá sú schopné zvládnuť nedostatok rutiny. V skutočnosti si koledujú o problém. Nastavenie pravidelnej doby spánku, prebúdzanie sa v rovnakom čase každý deň, platí to aj o víkende - rovnaké rituály vám uľahčia zaspávanie. Keď si telo zvykne na rutinu, zvýši produkciu melatonínu a zredukuje adrenalín a kortizol.

Vstanete z postele, keď neviete zaspať

Priznajte sa, že to robíte aj vy? Ľahnete si do postele, poviete si, že ak do pol hodiny nezaspíte, tak vstanete a budete si čítať alebo počúvať hudbu a dúfate, že vás to ukľudní. Špecialisti na kvalitný spánok však nesúhlasia a tvrdia, že čas strávený odpočinkom, aj keď nespíte, je pre telo mimoriadne prospešný, pomáha vášmu telu znížiť hladinu stresového hormónu kortizolu. Sú presvedčení, že v prípade, keď ľudia vstanú, majú tendenciu robiť veci, ktoré ich ešte viac prebudia. Veľa z nich siahne po telefóne a číta si príspevky na sociálnych sieťach. Ak k nim patríte, prestaňte s tým.

Pijete pohárik na zaspatie

Podľa štatistiky asi 20 percent ľudí pije večer alkohol, aby lepšie zaspali. Mnohí tvrdia, že im to pomáha a zaspia rýchlejšie. Nie je to pravda, alkohol vášmu spánku viac škodí. Dĺžka hlbokého spánku je krátka, v noci sa budíte, lebo potrebujete na záchod, nadmerne sa uvoľňujú svaly krku, čo môže spôsobiť problémy s dýchaním, alebo výrazné chrápanie. To všetko narušuje kvalitu spánku, takže sa ráno zobudíte dolámaná a unavená. Ak si chcete dať pohár či dva vína, doprajte si ho k večeri a potom prestaňte piť. Alkohol totiž môže ovplyvniť kvalitu vášho spánku štyri až päť hodín po tom, ako ste dopili posledný pohár.

Počítate ovečky

Ak na vás počítanie ovečiek zaberá, je to skvelé. Mnohým ľuďom to však spôsobuje úzkosť. Akonáhle rátajú a sú pri dvojciferných číslach a spánok neprichádza, sú nervózni. Spánkoví experti preto odporúčajú, aby si ľudia vizualizovali situácie, ktoré potešia ich srdce, ale nebudú píliš stimulovať mozog. Duševná rutina každý večer vám uľahčí zaspávanie.

Pozeráte neustále na hodiny

Poznáte to? Pozeráte na hodiny a hlavou vám idú myšlienky - ešte šesť hodín a budem musieť vstať. Už len päť a ja stále nespím. V čase, keď máte spať, riešite, že nemôžete spať. Vaše telo zápasí s priveľkým množstvom kortizolu a adrenalínu. Z miestnosti, v ktorej spíte, odstráňte všetky hodiny. Nastavte si budík, ale odložte ho na miesto, kam nedovidíte. Dokonca aj malý záblesk modrého svetla z obrazovky vás môže prebudiť viac, než si želáte.  Zbavte sa všetkého, čo pípa a bliká.

Fotogaléria

gettyimages.com
Autor: © Zoznam/pp

Ďalšie články

Diskusia