Čo robiť, keď má dieťa chuť na sladké?

Čo robiť, keď má21.10.2020 |

Má váš drobec neustále chuť na sladké? Zoznámte sa s tvrdou realitou: deti sladké milujú. Nezmeníte to ani vy, ani nikto iný. Môžete však zmeniť spôsob, akým si budú sladkosti užívať.

Zabezpečíte tak, aby bolo vaše dieťa zdravé, netrpelo nadváhou, nezdravými stravovacími návykmi, závislosťou na cukre ani bolesťami zubov.

Nedokážem povedať “nie”

Preklínate sa v duchu za to, že svojmu dieťaťu nedokážete povedať “nie”? Nie ste v tom sami. Odmietnuť žobroniace dieťa so psím pohľadom je pre rodičov častokrát veľmi ťažké, niekedy dokonca nemožné. Napriek tomu je však dôležité naučiť sa toto striktné slovo používať. Nevravíme, že sa ním máte oháňať pri každej príležitosti. Treba poznať správnu situáciu a mieru.

Časté odmietanie potešenia zo sladkého môže vo vašom dieťati vyvolať frustráciu, ktorú si koniec koncov vybije ešte horším spôsobom. Navyše, obmedzovaním slobody a neustálymi zákazmi a príkazmi vaše dieťa prinútite jesť zdravo, ale iba do chvíle, kým ste prítomní. Základom silného zdravia vášho dieťaťa je potrebné vybudovať u neho zvnútornené zdravé stravovacie návyky. 

Moje dieťa sa načahuje po všetkom farebnom

To nie je nič nezvyčajné. Farebné obaly a pekné reklamy sú pre malé deti príliš silným lákadlom, ktorému len s ťažkosťami odolávajú. Avšak, kým ste zákonným zástupcom vy, je vo vašich rukách, čo bude dieťa jesť. Zabudnite na čokoládu, keksíky a zmrzlinu. Do jedného roka by dieťa nemalo konzumovať potraviny určené dospelým. O cukrovinkách to platí dvojnásobne. Deti nevedia efektívne tráviť potraviny s obsahom cukru až do tretieho roku života.

Od zeleniny k ovociu

Platí pravidlo, že dieťa by sa po sladkom materskom mlieku malo najprv zoznámiť s jemu menej príjemnými chuťami. Preto nie je vhodné kŕmiť ho hneď sladkými kašičkami a ovocím. Začnite zeleninou a od nej postupne prechádzajte na ovocie. Môže byť aj sušené. Takéto ovocie je sladšie a vášmu dieťaťu bude viac chutiť. Čerstvú zeleninu a ovocie nájdete napríklad v Lidl letáku. Okrem bežne dostupného ovocia a zeleniny, nájdete v Lidl aj širokú ponuku BIO zeleniny a ovocia. Ak chcete, aby vaše dieťa vyskúšalo sušené ovocie, kúpte mu napríklad sušené hrozienka. V predajniach Lidl ich nájdete pod značkou Belbake.

Mám doma škôlkara, aké sladkosti mu mám dávať?

Jedným z najobľúbenejších jedál u detí starších ako tri roky je ovocné pyré. Do mixéra vložíte ovocie, napríklad banán alebo jablko, pridať môžete aj tvaroh. Príprava pyré je časovo nenáročná. Druh ovocia môžete prispôsobiť preferencii vášho dieťaťa. Ak doma zatiaľ mixér nemáte a nechcete na jeho kúpu minúť veľa peňazí, počkajte si na prichádzajúcu akciu Black Friday. Počas Black Friday výpredajov  kúpite mixér na pyré alebo slushii za zlomok pôvodnej ceny. Vhodné pre deti predškolského veku je tiež müsli s ovocím a jogurty. Vyhnite sa sladeným nápojom. To platí aj pre rodičov starších detí. Sladené nápoje a ovocné džúsy nie sú nikdy zdraviu prospešné.

Vedeli ste, že...

… väčšina dospelých ľudí prijíma denne až 34 lyžičiek cukru? Pri nedostatočnom výdaji energie sa potom tento cukor mení na tuk.

Sladkosti pre deti domácej výroby

Sladkosti nemusíte len kupovať, ale môžete ich aj vyrábať. Vaše dieťa ocení pečené alebo parené buchty plnené zdravým domácim džemom. Ako sladkú večeru môžete zvoliť krupicovú kašu posypanú kakaovým práškom alebo škoricovým cukrom. So stúpajúcim vekom detí môžete zvyšovať aj dávky čokolády. Vždy však dbajte o to, aby mala vyšší obsah kakaa. Medzi obľúbené detské sladkosti patrí pečená bábovka, makovník alebo orechovník.

Koľko cukru môže dieťa zjesť?

Denná odporúčaná dávka cukru pre deti do 18 rokov by nemala prekročiť hranicu 25 gramov, čo sa rovná zhruba šiestim čajovým lyžičkám. Deti, ktoré aktívne športujú, môžu prijať viac cukru. Stále by však malo platiť pravidlo, že všetko je dovolené, ale s mierou.

Fotogaléria

NaNahara Sung, Robert Przybysz / Shutterstock.com
Autor: © Zoznam/az
Zdroj: PR článok

Ďalšie články

Diskusia