Mrkva zlepšuje zrak alebo najčastejšie mýty a fakty o zdraví

Mrkva zlepšuje zrak alebo17.03.2019 |

Cukor nemá vplyv na hyperaktivitu detí a vitamín C vás od chrípky neochráni! Čo je pravda a čo sa tak len tvári?

„Ak budeš jesť veľa mrkvy, budeš mať skvelý zrak,“ alebo „ Cez zimu treba jesť veľa pomarančov a budeš mať od chrípky pokoj.“ Pamätáte? V detstve viacerí z nás isto počúvali, že keď budú jesť veľa špenátu, budú mať silu, ako aj to, že keď si dajú mrkvu, budú mať orlí zrak. Čo je na tom pravdy? Chceli nás rodičia iba prinútiť jesť veľa zeleniny? Mrkva je významným zdrojom provitamínu A, nielenže teda skrášľuje pleť, ale vyživuje aj sietnicu v oku. Dioptrie to však, bohužiaľ, neodstráni. A konzumáciou pomarančov na kilá si nezabezpečíme zimu bez vírusov a chrípok.

Odborníci z Babylon Health sa rozprávali s lekárom Haider Al-Hilalym a majú v tom jasno.

Uši a nos nikdy neprestanú rásť – pravda

Aj vám sa stáva, že sa vás drobec spýta prečo má dedko také veľké uši, ktoré predtým nemal? Môže za to chrupavka. Telo má štyri základné druhy tkaniva - spojivové, epitelové, svalové a nervové. Chrupavka sa radí medzi spojivové tkanivo, ktoré by sa dalo prirovnať k „lepiacej páske“ nášho tela. Je všestranné a drží pohromade ostatné tkanivá. Chrupavka nemá cievy ani nervy, čo znamená, že nestarne, ale ani sa neregeneruje. S postupom času preto popraská a stane sa hrubšou, pevnejšou a menej elastickou. Teda veľkosť nosa a uší sa nemení, iba veľkosť chrupavky v dôsledku degenerácie.

2. Cukor spôsobuje hyperaktivitu - mýtus

Majú vaši malí „čertíci“ stále chuť na sladké? Mýtus, že veľa cukru spôsobuje hyperaktivitu je rozšírený najmä medzi rodičmi malých detí, no žiadna štúdia ho nepotvrdila. Práve naopak. Dnes je všeobecne známe, že hyperaktivita je dlhodobá vrodená porucha, ktorá je z 80% dedičná a prejavuje sa predovšetkým poruchou pozornosti. Je preto potrebné rozlišovať skutočnú hyperaktivitu od krátkodobo zvýšenej aktivity spôsobenej cukrom. Všetko s mierou! Dieťa vychovávajte s citom pre mieru, nedovoľte mu jesť priveľa sladkostí, doprajte mu veľa ovocia a zeleniny, ale nepotláčajte v ňom túžbu po sladkom.

3. Vakcíny spôsobujú autizmus  - mýtus

Vakcíny samo o sebe nespôsobujú autizmus, ukázal veľký výskum. Existuje mnoho rizikových faktorov, ktoré prispievajú k autizmu, vrátane pokročilého veku u jedného z rodičov, predčasný pôrod, nízka pôrodná hmotnosť. Neexistujú však žiadne dôkazy, ktoré by naznačovali, že mdzi ne patria aj vakcíny.

4. Raňajky sú najdôležitejším jedlom dňa - mýtus

Neexistujú žiadne dôkazy, ktoré by túto teóriu podporovali. Prísun vlákniny na raňajky však spôsobí, že sa budete cítiť až do obeda plnšie. 

5. Genetika ovplyvňuje nadanie na cudzie jazyky - pravda

Má váš drobec štyri roky a chytá sa na neho každé cudzie slovíčko? Nečudujte sa! Predpokladá sa, že na tomto majú svoj podiel gény. To znamená, že jeden gén od mamy alebo jeden gén od otca a váš malý drobec bude na jazyky génius. 

6. Mrkva zlepšuje zrak – pravdepodobne pravda

Tým, že bude papať váš drobec veľa mrkvy, získa veľa vitamínov a lepší zrak. Mrkva obsahuje beta karotén, ktorý sa pri konzumácii pretvára na vitamín A, ktorý je veľmi dobrý pre zdravie očí.

7. Mlieko je dobré pre vaše kosti – pravda

Mlieko má vysoký obsah vápnika a príjem vápnika pomáha podporovať hustotu vašich kostí. 

8. WIFI spôsobuje rakovinu – mýtus

Nebojte sa nič, keď vaše zlato používa Wi-Fi, rakovinu nedostane. Články o škodlivosti Wi-Fi sú len návnada. Autorom týchto poplašných správ ide len o ich šírenie za účelom zárobku. Nie je to dokonca ani príčina bolesti hlavy a nemá na svedomí ani hyperaktivitu detí. Pokojne môžete nechať váš router zapnutý aj naďalej.

9. Vitamín C zabraňuje nachladnutiu - mýtus

Neexistujú žiadne dôkazy, ktoré by túto teóriu podporili. Vitamín C napomáha imunitnému systému, ale nebojuje proti vírusom. 

10. Čkáte? Zadržte dych - pravda

Neviete sa zbaviť čkania? Keď čkáte, vaša bránica sa dostáva do kŕča a prúd vzduchu narazí na hlasivky, ktoré sa v dôsledku podráždenia bránice stiahli. A typický zvuk je na svete! Zadržaním dychu zvyšujete množstvo CO2 v krvi, ktoré môže brániť membránovým kŕčom. A iné rady? Lyžička alebo kocka cukru, ktorá sa pozvoľne rozpustí na jazyku, prehĺtanie naprázdno či deväť glgov vody.

11. Nočné jedenie mliečnych výrobkov spôsobuje nočné mory - mýtus

Či už si dáte vy alebo váš drobec na noc akékoľvek jedlo a hlavne veľké množstvo jedla, môže to spôsobiť poruchy trávenia a následne narušiť spánok s nočnými morami. Takže jogurty sú v tom nevinne.

12. Tehotné ženy by nemali cvičiť- mýtus 

Pokiaľ je vaše tehotenstvo bez problémov, ste zdravá a nepatríte do rizikovej kategórie, nie je dôvod, aby ste sa športovým aktivitám vyhýbali. Záleží aj od stupňa tehotenstva. Je dokázané, že rodičky, ktoré si počas tehotenstva udržali alebo dokonca zlepšili svoju fyzickú kondíciu, mali menej komplikácií v tehotenstve a aj samotný pôrod prebiehal rýchlejšie a druhá doba pôrodná trvala kratšie. Takže, ak sa dá, určite si zacvičte, napríklad tehotenskú jogu.

13. Lepok škodí tráviacemu systému - mýtus 

Toto tvrdenie platí iba vtedy, ak máte celiakiu alebo ste alergický na lepok. 

14. Jedzte ryby, budete múdrejšípravda

Výskumy ukázali, že porcia pečených alebo dusených (nie vyprážaných) rýb týždenne má ochranný účinok na neuróny v sivej hmote – zabraňuje ich úbytku v časti mozgu, ktorá súvisí s pamäťou a učením. Vedci sa preto domnievajú, že častá konzumácia rýb by mohla byť dobrou prevenciou Alzheimerovej choroby. Omega-3 mastné kyseliny patria medzi esenciálne živiny v detskej strave, pretože sú dôležité pre vývoj mozgu.

Prečítajte si tiež:

Toto je 5 najčastejších mýtov o dojčení

Rodičovské mýty: Naozaj sa dá z vlčieho maku oslepnúť?

 

Fotogaléria


Foto: gettyimages.com
Autor: © Zoznam/kch

Ďalšie články

Diskusia