Drsný odkaz otecka z urgentu v Košiciach: Čo na to ministerstvo?

Drsný odkaz otecka z
Ilustračné foto
Zdroj: foto: facebook.com
2019-01-18 20:40:03 |

Na zážitky otca dvoch detí z centrálneho príjmu v detskej fakultnej nemocnici v Košiciach, ktoré zverejnil na facebooku, zareagoval rezort zdravotníctva.

Množstvo ľudí, nekonečné čakanie a nervozita. Takto sa dá v skratke opísať stav na urgente Detskej fakultnej nemocnice v Košiciach. Situácia, do ktorej sa mladý otec s päť-mesačným synom dostal vo štvrtok večer, ho natoľko šokovala, že sa rozhodol po vyše 90-minútovom čakaní natočiť toto video.

Tým to však neskončilo. Ako napísal o krátky čas, zdravotný stav sa zhoršil aj dcérke a tak museli opäť merať cestu do 40-kilometrov vzdialených Košíc. Tak aj dcérka musela ísť na príjem, nakoľko sa jej zhoršil stav. Tak chceš nechceš, sadaj do auta z nemocnice po dcérku aj manželku a cesta 40km tam a 40 naspäť, nakoľko mal som aj bližšiu nemocnicu, ale tí, ktorí viete, ktorú mám na mysli, tak radšej ju obídem naďaleko. Čiže, majte platy vysoké, nakupujte stíhačky a Zuzany, ktoré sú nám zbytočné, ale urobte niečo aj pre tých, ktorí v budúcnosti budú makať na vaše zadky, čiže naše deti. Hanba slovenskému zdravotníctvu,“ napísal v príspevku k ďalšiemu nahnevanému videu. Ako zdôrazňuje, ľudia by nemali nadávať na lekárov a sestričky, chybu treba hľadať inde.

„Chcel by som vedieť jedno,“ hovorí. „Ako je to možné, že na detskej pohotovosti celú noc môže robiť jeden jediný lekár?“ pýta sa a je odhodlaný žiadať vysvetlenie od riaditeľa nemocnice, od košického župana a chce osloviť aj ministerku zdravotníctva, aby „podala vyjadrenie, ako je možné, že ordinuje jeden lekár v ordinácii, kde v preplnenej čakárni detskí pacienti ležia na lavičke dve hodiny“. Zároveň poďakoval zdravotníkom, ktorí v noci slúžili, za ich ústretovosť.

Video s nahnevanými odkazmi vláde zdieľa množstvo ľudí, ktorí sa pridávajú na stranu Gabriela. „Smutný obraz dnešnej doby. Hlavné je, že ekonomike a politikom sa darí. Kam to spejeme? Alebo naozaj sme my, bežní, obyčajní ľudia potrební a dôležití len tesne pred voľbami? Nech si každý odpovie sám,“ znie jeden z komentárov k príspevku.

Čo na to ministerstvo?

„Pre ministerstvo zdravotníctva je pacient na prvom mieste, a preto je pre nás  prioritou, aby pacienti dostávali adekvátnu zdravotnú starostlivosť v adekvátnom čase. Ministerstvo  sa zaujímalo o situáciu v Detskej fakultnej nemocnici  Košice, podľa informácií  z nemocnice, tento pacient čakal na vyšetrenie  vzhľadom na to, že lekári sa museli venovať dvom pacientom v akútnom stave, ktorých priviezli sanitky.  Rozumieme však, že každý rodič úplne prirodzene chce pre svoje dieťa zdravotnú starostlivosť čo najskôr, preto prosíme o zhovievavosť, ak v danom čase sú riešení prioritne pacienti vo vážnejších stavoch,“ zareagovala pre portál špuntík.sk hovorkyňa rezortu zdravotníctva Zuzana Eliášová.

Ako uviedla, nastavenie a správne fungovanie zaraďovania pacientov na vyšetrenie  je zároveň v kompetencii daného odborného zdravotníckeho pracoviska, pričom Detská fakultná nemocnica Košice je koncovou nemocnicou a na centrálny príjem chodia aj pacienti z iných častí regiónu,  aj bez predchádzajúceho vyšetrenia v zariadení ambulantnej pohotovostnej služby, prípadne  zo spádových oblastí iných poskytovateľov (čo bol aj prípad medializovaného pacienta).

„Ministerstvo zdravotníctva považuje fungovanie  urgentných príjmov v nemocniciach za dôležitú súčasť poskytovania zdravotnej starostlivosti aj vzhľadom na to, že urgentné príjmy s 24-hodinovou dostupnosťou manažujú poskytovanie zdravotnej starostlivosti pri urgentných stavoch, ide  teda o dôležitý segment celého reťazca poskytovania zdravotnej starostlivosti, preto sme pristúpili k výraznej modernizácii  urgentných príjmov,“ povedala. Ako zdôraznila,hlavným cieľom je dobudovanie siete urgentných príjmov, kapacitnej priepustnosti a dostupnosti neodkladnej zdravotnej starostlivosti. Zámerom je, aby bola lepšie načasovaná urgentná zdravotná starostlivosť pre skutočne urgentných pacientov.“

Hovorkyňa pre presnosť doplnila ako je to  rozdelením urgentných príjmov typu I. a typu  II.  

"Prechodné obdobie na zriadenie urgentných príjmov je do 30. 6. 2020, to znamená, že aj keď sú ústavné zdravotnícke zariadenia určené na prevádzkovanie urgentných príjmov  - v nariadení vlády Slovenskej republiky č. 640/2008 Z. z. o verejnej minimálnej sieti, majú všeobecne záväzným právnym predpisom stanovenú lehotu na dobudovanie materiálno – technického vybavenia a doplnenie personálneho zabezpečenia." V súčasnosti je zazmluvnených  26 urgentných príjmov  typu  1. Do urgentných príjmov prvého typu je zaradených celkovo 33 ústavných zdravotníckych zariadení.

"Treba brať vždy  do úvahy, že rozhodujúci a prioritný  je zdravotný stav pacienta (nie každý pacient, ktorý je napríklad privezený posádkou záchranky - potrebuje akútnu neodkladnú zdravotnú starostlivosť).  Práve preto budú  na urgentných príjmoch  dôležití triediaci zdravotní pracovníci, ktorí pacientov rozlišujú podľa  ich zdravotného stavu,  následne podľa urgentnosti prípadu, sú  ošetrení. Po postupnej modernizácii urgentov bude zdravotný stav pacientov  priebežne monitorovaný a pacient tak bude  nepretržite pod odborným dohľadom. Komplexný medicínsky servis dostane priamo vo vyšetrovacom boxe na urgentnom príjme," upresnila. Pri každej  informáciách o dobe čakania  preto podľa nej treba brať do úvahy aj rozhodujúci údaj a tým je  aktuálny zdravotný stav pacienta (odkladný – neodkladný, akútny, naliehavý) a relevantným faktorom je  aj spádovosť územia.  

Prečítajte si tiež:

Takto vyzerá jedno z najväčších bábätiek na svete

Na toto nikdy nezabúdajte, napísal zdrvený otec


Foto: facebook.com
Zdroj: az

Ďalšie články

Gurmán.sk

Feminity

Zdravie

Diskusia