Drsný odkaz otecka z urgentu v Košiciach: Čo na to ministerstvo?
Zdroj: foto: facebook.com
Na zážitky otca dvoch detí z centrálneho príjmu v detskej fakultnej nemocnici v Košiciach, ktoré zverejnil na facebooku, zareagoval rezort zdravotníctva.
Množstvo ľudí, nekonečné čakanie a nervozita. Takto sa dá v skratke opísať stav na urgente Detskej fakultnej nemocnice v Košiciach. Situácia, do ktorej sa mladý otec s päť-mesačným synom dostal vo štvrtok večer, ho natoľko šokovala, že sa rozhodol po vyše 90-minútovom čakaní natočiť toto video.
Tým to však neskončilo. Ako napísal o krátky čas, zdravotný stav sa zhoršil aj dcérke a tak museli opäť merať cestu do 40-kilometrov vzdialených Košíc. „Tak aj dcérka musela ísť na príjem, nakoľko sa jej zhoršil stav. Tak chceš nechceš, sadaj do auta z nemocnice po dcérku aj manželku a cesta 40km tam a 40 naspäť, nakoľko mal som aj bližšiu nemocnicu, ale tí, ktorí viete, ktorú mám na mysli, tak radšej ju obídem naďaleko. Čiže, majte platy vysoké, nakupujte stíhačky a Zuzany, ktoré sú nám zbytočné, ale urobte niečo aj pre tých, ktorí v budúcnosti budú makať na vaše zadky, čiže naše deti. Hanba slovenskému zdravotníctvu,“ napísal v príspevku k ďalšiemu nahnevanému videu. Ako zdôrazňuje, ľudia by nemali nadávať na lekárov a sestričky, chybu treba hľadať inde.
„Chcel by som vedieť jedno,“ hovorí. „Ako je to možné, že na detskej pohotovosti celú noc môže robiť jeden jediný lekár?“ pýta sa a je odhodlaný žiadať vysvetlenie od riaditeľa nemocnice, od košického župana a chce osloviť aj ministerku zdravotníctva, aby „podala vyjadrenie, ako je možné, že ordinuje jeden lekár v ordinácii, kde v preplnenej čakárni detskí pacienti ležia na lavičke dve hodiny“. Zároveň poďakoval zdravotníkom, ktorí v noci slúžili, za ich ústretovosť.
Video s nahnevanými odkazmi vláde zdieľa množstvo ľudí, ktorí sa pridávajú na stranu Gabriela. „Smutný obraz dnešnej doby. Hlavné je, že ekonomike a politikom sa darí. Kam to spejeme? Alebo naozaj sme my, bežní, obyčajní ľudia potrební a dôležití len tesne pred voľbami? Nech si každý odpovie sám,“ znie jeden z komentárov k príspevku.
Čo na to ministerstvo?
„Pre ministerstvo zdravotníctva je pacient na prvom mieste, a preto je pre nás prioritou, aby pacienti dostávali adekvátnu zdravotnú starostlivosť v adekvátnom čase. Ministerstvo sa zaujímalo o situáciu v Detskej fakultnej nemocnici Košice, podľa informácií z nemocnice, tento pacient čakal na vyšetrenie vzhľadom na to, že lekári sa museli venovať dvom pacientom v akútnom stave, ktorých priviezli sanitky. Rozumieme však, že každý rodič úplne prirodzene chce pre svoje dieťa zdravotnú starostlivosť čo najskôr, preto prosíme o zhovievavosť, ak v danom čase sú riešení prioritne pacienti vo vážnejších stavoch,“ zareagovala pre portál špuntík.sk hovorkyňa rezortu zdravotníctva Zuzana Eliášová.
Ako uviedla, nastavenie a správne fungovanie zaraďovania pacientov na vyšetrenie je zároveň v kompetencii daného odborného zdravotníckeho pracoviska, pričom Detská fakultná nemocnica Košice je koncovou nemocnicou a na centrálny príjem chodia aj pacienti z iných častí regiónu, aj bez predchádzajúceho vyšetrenia v zariadení ambulantnej pohotovostnej služby, prípadne zo spádových oblastí iných poskytovateľov (čo bol aj prípad medializovaného pacienta).
„Ministerstvo zdravotníctva považuje fungovanie urgentných príjmov v nemocniciach za dôležitú súčasť poskytovania zdravotnej starostlivosti aj vzhľadom na to, že urgentné príjmy s 24-hodinovou dostupnosťou manažujú poskytovanie zdravotnej starostlivosti pri urgentných stavoch, ide teda o dôležitý segment celého reťazca poskytovania zdravotnej starostlivosti, preto sme pristúpili k výraznej modernizácii urgentných príjmov,“ povedala. Ako zdôraznila, „hlavným cieľom je dobudovanie siete urgentných príjmov, kapacitnej priepustnosti a dostupnosti neodkladnej zdravotnej starostlivosti. Zámerom je, aby bola lepšie načasovaná urgentná zdravotná starostlivosť pre skutočne urgentných pacientov.“
Hovorkyňa pre presnosť doplnila ako je to rozdelením urgentných príjmov typu I. a typu II.
"Prechodné obdobie na zriadenie urgentných príjmov je do 30. 6. 2020, to znamená, že aj keď sú ústavné zdravotnícke zariadenia určené na prevádzkovanie urgentných príjmov - v nariadení vlády Slovenskej republiky č. 640/2008 Z. z. o verejnej minimálnej sieti, majú všeobecne záväzným právnym predpisom stanovenú lehotu na dobudovanie materiálno – technického vybavenia a doplnenie personálneho zabezpečenia." V súčasnosti je zazmluvnených 26 urgentných príjmov typu 1. Do urgentných príjmov prvého typu je zaradených celkovo 33 ústavných zdravotníckych zariadení.
"Treba brať vždy do úvahy, že rozhodujúci a prioritný je zdravotný stav pacienta (nie každý pacient, ktorý je napríklad privezený posádkou záchranky - potrebuje akútnu neodkladnú zdravotnú starostlivosť). Práve preto budú na urgentných príjmoch dôležití triediaci zdravotní pracovníci, ktorí pacientov rozlišujú podľa ich zdravotného stavu, následne podľa urgentnosti prípadu, sú ošetrení. Po postupnej modernizácii urgentov bude zdravotný stav pacientov priebežne monitorovaný a pacient tak bude nepretržite pod odborným dohľadom. Komplexný medicínsky servis dostane priamo vo vyšetrovacom boxe na urgentnom príjme," upresnila. Pri každej informáciách o dobe čakania preto podľa nej treba brať do úvahy aj rozhodujúci údaj a tým je aktuálny zdravotný stav pacienta (odkladný – neodkladný, akútny, naliehavý) a relevantným faktorom je aj spádovosť územia.
Prečítajte si tiež: