U nás je v špeciálnych školách 6,28% detí, európsky priemer sú 2%

U nás je v
Ilustračné foto
Zdroj: Foto: Thinkstock.com
2018-10-23 17:30:14 |

Vzdelávanie detí so zdravotným znevýhodnením patrí k oblastiam, v ktorých na Slovensku pretrvávajú kľúčové nedostatky.

To, že napríklad v Taliansku je na špeciálnych školách menj ako 1 % detí a európsky priemer je na úrovni 2.3 % neznamená, že na Slovensku máme výrazne viac detí so špeciálnymi výchovno - vzdelávacími potrebami. Problém je v tom, že bežné školy sa nevedia prispôsobiť ich individuálnym potrebám. Na slovenských školách chýbajú asistenti, špeciálni pedagógovia či psychológovia. V máji 2018 žiadali školy od ministerstva školstva 5 845 pedagogických asistentov pre 16 583 žiakov. V novom školskom roku je ich na školách ale len 2 374, čo je menej ako polovica schválených žiadostí. V priemere len každá piata škola má školského špeciálneho pedagóga a na jedného školského psychológa pripadá až 3 000 detí.

Na alarmujúcu situáciu v oblasti vzdelávania detí so zdravotným znevýhodneným poukázal tohtoročný dobročinný Ples v opere, počas ktorého sa na riešenie tejto problematiky vyzbieralo 254 620 eur. Vďaka týmto peniazom vznikol v spolupráci s Nadáciou pre deti Slovenska, Koalíciou pre deti Slovensko a odborníkmi projekt na podporu inkluzívneho vzdelávania. Želaným výsledkom celého komplexného programu je, aby vždy, keď je to možné, deti so zdravotným znevýhodnením mohli navštevovať bežné školy a nebolo im upierané právo na vzdelanie.

Cieľom je podporiť školu tak, aby v maximálne možnej miere dokázala prispôsobiť vzdelávacie podmienky rôznorodým potrebám detí a v triedach vytvoriť pozitívnu atmosféru, kde sa takéto deti budú cítiť prijaté a spokojné. Zároveň chce projekt podporiť rodiny s deťmi so zdravotným znevýhodnením a posilniť celospoločenskú diskusiu o inklúzii. „Spomedzi európskych krajín je Slovensko na prvom mieste v podiele detí vzdelávaných v špeciálnych triedach a školách, teda oddelene od svojich rovesníkov. Preto sme nesmierne radi, že práve téma inkluzívneho vzdelávania našla toľko podpory u hostí Plesu v opere. Chceme aj naďalej podporovať mnohostranný rozvoj osobnosti detí i mladých ľudí,“ uviedol Ondrej Gallo, riaditeľ Nadácie pre deti Slovenska.

Škola inkluzionistov

Na začiatku potrebných zmien je rešpektovanie individuálnych potrieb a jedinečnosti detí a zmena systému vzdelávania, ktorá umožní, aby viac detí dostalo príležitosti, ktoré si zaslúžia. Preto je jednou z aktivít, ktorá prispeje k riešeniu spomínanej problematiky, aj projekt Škola inkluzionistov. V rámci neho bolo spomedzi prihlásených škôl vybraných dvadsať, v ktorých od začiatku školského roka prebieha s pomocou šiestich regionálnych odborných konzultantiek program pomáhajúci vytvoriť priestor na rozvoj vzdelávania s rešpektovaním individuálnych potrieb všetkých detí. "Už teraz môžeme vidieť prvé výsledky našej spolupráce z minulého ročníka. Sme však na začiatku. Do pilotného programu Škola inkluzionistov sa prihlásilo 77 škôl, čo znamená, že už teraz mnohé slovenské školy potrebujú pomoc so začleňovaním zdravotne znevýhodňovaných detí do bežného vyučovania a ich prijatím v kolektíve,“ vysvetľuje Andrea Cocherová, riaditeľka Plesu v opere. 

Prečítajte si tiež:

Dorotka je slniečko aj napriek hendikepu

Elu s Downovým syndrómom diskriminovali, rozhodol súd

Fotogaléria


Foto: thinkstock.com
Zdroj: az

Ďalšie články

Gurmán.sk

Feminity

Zdravie

Diskusia