Ako funguje smäd a čo naň zaberie najlepšie

Ako funguje smäd a26.07.2018 |

Máte prehľad o tom, koľko vody počas dňa vypijete? Pijete pravidelne, alebo až vtedy, keď pociťujete smäd?

Vo všeobecnosti treba skonštatovať, že väčšina z nás pije menej ako je potrebné. Pozrite sa ako vlastne smäd funguje, prečo treba piť preventívne, ako dodržiavať pitný režim a čo zaženie smäd najlepšie.

Ako funguje smäd

Vedeli ste, že keď pociťujete smäd, je váš organizmus dehydrovaný? Mozog totiž neustále sleduje koncentráciu vody v krvnom obehu a keď klesne o 1 – 2 %, začnete cítiť smäd. Inými slovami, pocit smädu je symptómom počiatočnej fázy dehydratácie. Práve preto treba dopĺňať tekutiny preventívne, a to obzvlášť u detí a starších ľudí, u ktorých organizmus nedokáže signalizovať nedostatok vody tak rýchlo ako u dospelých. Preto je dobré začať deň pohárom vody a počas dňa popíjať v pravidelných intervaloch ešte skôr, než sa dostaví pocit smädu.

A koľko tekutín treba denne vypiť? To závisí od pohlavia, veku, fyzickej aktivity i počasia, no všeobecné odporúčania hovoria o 2 litroch denne u mužov a 1,6 litri u žien. Iné pravidlo hovorí o 4 dcl tekutín na 10 kg váhy, pričom dve tretiny treba vypiť dopoludnia. Samozrejme, v horúcich letných dňoch treba príjem tekutín zvýšiť, napríklad aj konzumácie šťavnatého ovocia a zeleniny.

Naučte sa dopĺňať tekutiny pravidelne

Z prieskumu, ktorý bol v roku 2017 realizovaný na vzorke 1 019 respondentov vo veku od 15 do 59 rokov vyplynulo, že pitný režim dodržiava iba necelá tretina Slovákov. Dodržiavanie pitného režimu má pritom hneď niekoľko významných výhod. Nielenže pomáha predchádzať bežným dôsledkom dehydratácie, akými sú bolesti hlavy, únava či pokles fyzickej a duševnej výkonnosti, ale zároveň prospieva radu telesných funkcií od vnútorných orgánov až po pokožku. A ženy určite ocenia, že pravidelné dopĺňanie tekutín pomáha aj chudnúť, keďže smäd sa nezriedka – a s narastajúcim vekom čoraz viac – „prezlieka“ za hlad.

Dodržiavanie pitného režimu pritom nie je nič zložité. Základom je vypiť hneď po prebudení dva poháre, respektíve pollitra vody, ktorá pomôže aktivovať vnútorné orgány. Ak pracujete za počítačom, je dobré mať na stole džbán či fľašu vody, ktoré vás budú nabádať k pravidelnému pitiu. Fľaša vody by nemala chýbať ani v aute, alebo keď idete na prechádzku, výlet alebo športovať tam, kde sa k vode nedá ihneď dostať.

Sladené vody sú tabu! 

Pri dodržiavaní pitného režimu nie je dôležité iba množstvo tekutín, ktoré vypijete, ale aj to, čo vypijete. Pravdepodobne nikoho neprekvapí, že najlepšie funguje obyčajná voda. Nečudo. Naše telo predsa zo 75 % netvoria, sladené nápoje či čaje, ale práve voda. Samostatnou kapitolou sú práve sladené nápoje, ktoré obsahujú nezriedka rôzne chemické prísady a veľké množstvo cukru, a tak ich pre vysoký energetický obsah spracovávame ako jedlo. Práve preto sa sladké nápoje nedostanú k bunkám, ktoré potrebu vody vyvolali a pocit smädu sa – naopak – zhorší. Nehovoriac o zvýšenom príjme tzv. prázdnych kalórií, ktoré môžu viesť napríklad k nárastu hmotnosti.  

Ak vám však obyčajná neochutená voda nevonia alebo nechutí a zároveň sa chcete vyhnúť sladeným a prifarbovaným nápojom, stavte na minerálky.

Prečítajte si tiež:

Farba moču môže odhaliť závažné ochorenie

Pre budúce maminy: Koľko tekutín by ste mali denne vypiť?

 

 


Foto: thinkstock.com
Zdroj: az

Ďalšie články

Diskusia