Výživový poradca: 5 mýtov, ktoré vám bránia schudnúť raz a navždy

Výživový poradca: 5 mýtov,24.05.2018 |

Rozhodli ste sa zhodiť prebytočné kilá po pôrode, vyzerať zdravšie a atraktívnejšie? Výživový poradca a osobný tréner Jakub Fabišík vám poradí.

Chudnutie a diéty sú nekonečnou témou s množstvom rád, tipov a odporúčaní. Za čo jedna teória ručí, to druhá vyvracia. Pre bežného smrteľníka je pomerne ťažké odhaliť pravdu a zvoliť si správny spôsob, ako sa vyhnúť zbytočným omylom a chybám. Tie môžu byť príčinou neúspechu a demotivácie dotiahnuť „fázu“ chudnutia do úspešného konca. Jakub pre vás zozbieral 5 najrozšírenejších mýtov, ktorým sa na ceste za svojou vysnívanou postavou určite vyhnite! 

1. Keď nejem, nepriberám

Veľmi rozšírený a nebezpečný mýtus. Chudnutie hladovkou dnes odborníci i lekári ostro kritizujú. Nanešťastie, veľa z nás vďaka časovej zaneprázdnenosti necháva svoje telo hladovať aj niekoľko hodín. „ Čím ďalej tým viac za mnou chodia klienti s problémom nepochopiteľného nárastu na váhe. Pri osobnom rozhovore však zisťujem, že začali napríklad pracovať na niekoľko zmien. Kilá, napriek nedostatku času na jedlo, šli hore. Vtedy je dôležité čo najrýchlejšie nastaviť nový stravovací režim a začať sa ním riadiť,“ hovorí osobný tréner Jakub Fabišík.

2. Schudnúť môžem len rapídnou zmenou životného štýlu

„V skutočnosti sú extrémne zmeny životného štýlu skôr na škodu nielen po fyzickej, ale i psychickej stránke. Jedno s druhým totiž veľmi úzko súvisí. Ak si toho na začiatok začneme priveľa odopierať, narastá v nás nervozita, napätie, hnev. Vydržať s novým, „extrémnym“ jedálničkom založenom len na ovocí a zelenine, či každodennou návštevou posilňovne  sa dá len na veľmi krátku dobu,“ upozorňuje Jakub. Chudnutie je dlhodobý proces. Mnoho z nás by si ho chcelo skrátiť a uľahčiť. Zmeny by sa však mali odohrávať postupne.

„Prvým krokom k úspechu stále zostáva zmena stravovacích návykov. Nič rapídne a extrémne však nie je treba. Začnite postupne vyraďovať nezdravé potraviny. Ideálne skúste začať so sladkosťami, pretože takáto forma prijímaného cukru je pre telo zbytočná a dokonca i škodlivá," radí tréner. Podobný postup odporúča aj pri športovaní: „Základom je neprestávať a nevzdávať sa. Pocit úspechu sa dostaví, a verte, určite bude stáť za to!“


TIP: Stačí rešpektovať tieto rady a výsledok vás prekvapí


3. Keď nejem 5x denne, spomalí sa mi metabolizmus

S týmto sa stretávame tiež denne. Zo všetkých strán sa na nás valia upozornenia, že pri chudnutí je dôležitá pravidelnosť v podobe piatich jedlách denne. Čo na to odborník? „V skutočnosti má oveľa väčšiu váhu celkové výživové zloženie jedálnička. Pokojne môžete jesť denne trikrát; ak jedlo obsahuje potrebné množstvo sacharidov, bielkovín a tukov, váš metabolizmus to nespomalí ani trochu. V prípade, že sa snažíte schudnúť, odporúčam znížiť sacharidy a zvýšiť príjem bielkovín a kvalitných esenciálnych tukov.“

4. Musím uprednostniť potraviny s nízkym obsahom sacharidov

V súčasnosti je na trhu mnoho produktov označovaných pojmami zdravé, bez cukru, light. Jakub Fabišík upozorňuje, že je dôležité vždy skontrolovať etiketu a overiť si tak pravdivosť tvrdení výrobcu: „Pri kúpe každého potravinového výrobku by sme mali skontrolovať etiketu. Zaujímať by nás mal aj obsah sacharidov. Netreba sa však báť, ak je tam číslo vyššie,“  uvádza tvrdenia na pravú mieru, „Sacharidy sa totiž ešte delia na cukry. Ak je táto hodnota vysoká, určite vám výrobok pri chudnutí neprospeje. Osobne preto uprednostňujem overené produkty a značky, o ktorých mám istotu, že výrobca nezavádza. Naposledy som takto objavil ovocné kapsičky, čo poteší nielen mňa ako športovca, ale i mnoho mojich klientov. Môžu si totiž ´zamaškrtiť´ bez výčitiek.“

5. Keď dosiahnem vytúženú váhu, môžem opäť jesť, na čo mám chuť

Ak máte takto nastavený plán, o pár mesiacov po „ukončení diéty“ sa určite ocitnete tam, kde ste aj začali. Jakub Fabišík: „Ak začnete priberať na váhe, vedzte, že niekde sa ten pravý dôvod skrýva. Nikto totiž zo „vzduchu“ nepriberie. Vtedy máte na výber – uvedomiť si, že je niečo na mojom spôsobe života a stravovania nesprávne, alebo sa s nadbytočnými kilami jednoducho zmieriť. Ani to sa však úplne nedá – po čase vás váha začne trápiť a deprimovať. Ak sa však rozhodnete bojovať, malo by ísť o trvalé zmeny. Len tak zabránite neželanému návratu kíl, čiže jojo efektu,“  uzatvára.

NÁŠ TIP

Keď nestíhate...

...nemusí to platiť aj o zdravom jedle, ktoré je dôležité pre každú mamu. Nikdy neutíchajúce povinnosti spojené so starostlivosťou o vašu ratolesť nemusia byť prekážkou, aby ste si dopriali niečo na zasýtenie. Môžete vyskúšať napríklad produkty Day Up, ktoré neobsahujú pridaný cukor, konzervanty ani farbivá. Výhodou je ich praktické balenie.

 

Prečítajte si tiež:

5 druhov ovocia, ktorému sa musíte vyhnúť, ak chcete schudnúť

Máte 40 a neviete schudnúť? Naštartujte metabolizmus


Foto: tlačová správa
Zdroj: az

Ďalšie články

Diskusia