Tehotenstvo: Zoznam "stopiek" je riadne dlhý

Tehotenstvo: Zoznam 11.05.2016 |

Pozor na bazalku a petržlenovú vňať, vyhýbajte sa točenej zmrzline... a masáže členkov už vôbec nie! Poznáte všetky nástrahy, ktoré na vás počas tehotenstva číhajú?

Budúce mamičky majú riadne dlhý zoznam vecí, ktoré by v tehotenstve mali obmedziť alebo úplne vylúčiť. Je to jedna z najťažších vecí, ktoré by mali ženy počas tehotenstva sledovať. V podstate to ani nie je možné. Obmedzení, zákazov a rád, čo áno a čo nie, je toľko, že by vám z toho mohla hlava prasknúť. Pomaly každý deň si prečítate, čo môžete a čo nie a najlepšie na to je to, že to, čo je v jeden deň pre vás nebezpečné, na druhý deň to už patrí medzi odporúčané potraviny alebo aktivity v tehotenstve. Ak sa snažíte robiť maximum pre to, aby ste boli zdravá a dopriali drobčekovi v brušku všetko čo potrebuje, dodržiavajte hygienu rúk, ovocie a zeleninu pred konzumáciou VŽDY umyte a jedzte iba overené potraviny.


Čoho sa v tehotenstve vyvarovať?

Salámy, párky a šunky si doprajte len v minimálnom množstve, ideálne je vzdať sa ich úplne. Ak už bez nich neviete prežiť, vyberajte si len vysokokvalitné výrobky. Obsahujú množstvo konzervačných látok a solí, ktoré môžu uškodiť plodu.

Nejedzte pečeň! Obsahuje veľké množstvo vitamínu A, ktorý pri vysokých dávkach (viac ako 3,3 mg/deň) môže poškodiť plod.

Vyhýbajte sa paštétam mäsovým konzervám, obsahujú konzervanty a hrozí riziko nakazenia salmonelózou.

Kupujte len kvalitné mäso, ktorého pôvod je overený. V mäse, ktoré neviete odkiaľ pochádza, môžu byť roôzne natibiotiká či iné látky, ktoré môžu vyvíjajúcemu sa plodu uškodiť.

Klasická točená zmrzlina môže byť tiež veľmi ošemetná (riziko salmonelózy) nahraďte ju radšej nanukmi.

Vhodné nie sú žiadne plesňové (Encián, Hermelín, Niva, Plesnivec, Camembert, Brie) ani veľmi slané syry (balkánskeho typu), lepšie je odpustiť si aj klasické tavené syry (vysoký obsah fosforečnanov – taviacich solí, ktoré zaťažujú organizmus).  Hrozí nebezpečenstvo listeriózy, ktoré je u tehotných vyššie o 20 až 30 percent. Ak sa tehotná žena nakazí, hrozí riziko predčasného pôrodu alebo poškodenia plodu.

Fazuľové klíčky – v tehotenstve nekupujte žiadne naklíčené klíčky v obchode, ich kvalita nemusí byť zodpovedajúca. Kupujte ich ako zrno a nakličujte doma.

Stuženým rastlinným tukom sa snažte vyhýbať, ako najviac to dokážete. Obsahujúce zdraviu škodlivé trans-formy mastných kyselín, ktoré ohrozujú zdravý vývoj centrálnej nervovej sústavy dieťaťa. Nájdete ich v pečive, keksíkoch, v čokoláde, zmrzline, fastfoodoch, pudingoch, šiškách či kupovaných zákuskoch.  

Zdržte sa morských plodov a sushi pre vysoké riziko listérie.

Vylúčte alkohol.

Čierne a zelené čaje pite v obmedzenom množstve, rovnako obmedzte aj kávu.

 O vhodnosti konkrétneho bylinkového čaju pre vás sa poraďte s lekárom.

Fajčenie je automaticky na zozname zakázaných látok a každá inteligentná budúca mama to vie. Nech už je vaša závislosť akokoľvek silná, ako zodpovedná budúca mama by ste mali dokázať pre svoje dieťa, ktoré je v brušku, vydržať aspoň v tehotenstve bez cigarety.  

Možno k menej známym informáciám patrí, že aj v kuchyni často používané bazalku a petržlen by ste si v tehotenstve mali dopriať iba v obmedzenom množstve.

Bazalka stimuluje maternicu a vyvoláva kontrakcie, čoho výsledkom môže byť potrat alebo predčasný pôrod. Naopak, podporuje tvorbu mlieka, tak ju môžete skúsiť pridávať do jedál počas dojčenia.

Potrat môže vďaka aromatickým olejom vyvolať aj petržlen.

V tehotenstve zabudnite aj na fenikel, oregano, rebarboru lekársku, šalviu lekársku a sladké drievko. Všetky tieto bylinky vám môžu spôsobiť potrat.

Všímajte si tiež, či sa vám v záhradke v bylinkách nevyvaľujú mačky. Výkalmi môžu preniesť aj na bylinky nebezpečné parazity.

Vyhýbajte sa skákaniu, jazde na bicykli aj kolieskových korčuliach. Tiež sa neodporúča lyžovanie či loptové hry, pri ktorých môže prísť k buchnutiu do brucha. Váš poklad, ktorý ňom skrývate, je cennejší než všetko ostatné.

Vedeli ste, že nevhodnou v tehotenstve je aj masáž členkov? Existujú v nich totiž tlakové body, ktoré môžu vyvolať pôrod. V každom prípade, nech je vám táto masáž akokoľvek príjemná, mali by ste si ju nechať až na čas po pôrode. Vo všeobecnosti si môžete relaxačné masáže počas tehotenstva dopriať, vyhýbajte sa reflexným masážam. Ak však máte rizikové tehotenstvo, veľmi opuchnuté nohy či ruky, kŕčové žily, zápalové ochorenie chrbtice alebo kožné problémy, nie je pre vás vhodná žiadna masáž.


Nejedzte vajíčka, bábo bude smrdieť, odkazujú vám Mexičanky


Takto áno...

Hitom pre nastávajúce mamičky je joga. Umožňuje im byť fyzicky aktívnymi v príjemnom a pokojnom prostredí.

Doprajte si dostatok potravín bohatých na železo, kyselinu listovú a vápnik. Pred umelými výživovými doplnkami uprednostnite čerstvé ovocie a zeleninu.

Namiesto kúpania uprednostnite sprchovanie.

Vlasy si farbiť počas tehotenstva môžete, ale dodržte také bezpečnostné opatrenia, akými sú používanie ochranných rukavíc a dobré vetranie.

Vyhýbajte sa pobytu na priamom slnku. Vaša pokožka je v tehotenstve citlivejšia a môžete jej zbytočne ublížiť.

Počúvajte hudbu a relaxujte.

Oddychujte.

Rozmaznávajte sa.

Máte toho už plné zuby? Odložte stres a verte svojim inštinktom. Kúsok plesňového syra či pár koliesok šunky vám ani drobčekovi určite neuškodia.
 

Prečítajte si:

Top potravina v tehotenstve: Čokoláda!

Tehotenstvo a železo: Prečo a koľko ho potrebujete?

Fotogaléria


Foto: thinkstock.com
Zdroj: az

Ďalšie články

Diskusia