Čo oslabuje imunitu najviac? To, čo asi všetci najviac milujeme!

Čo oslabuje imunitu najviac?17.12.2021 |

Počas chladných dní, ktoré teraz panujú vonku, je potrebné viac ako inokedy dbať na posilňovanie imunity celej rodiny. A stačí možno malá zmena.

Deti prichádzajú domov s plnými nosmi a vy len zúfalo rozmýšľate, ako tieto mesiace prežijete v zdraví a pohode. Vašim najväčším nepriateľom je oslabená imunita.

Imunitný systém chráni telo pred vonkajšími útočníkmi, akými sú baktérie, vírusy, parazity a mikróby. Skladá sa z rôznych orgánov, buniek a bielkovín, ktoré navzájom spolupracujú. Hliadkuje vo vašom tele a reaguje ako prvý, keď sa v ňom nachádza niečo, čo tam nepatrí. V momente, ako tento systém rozpozná votrelca, začne konať. S príchodom chladných dní sa imunitný systém a jeho sila oslabuje. Vplýva naň studený ranný vzduch, zvýšené množstvo baktérii a vírusov, slabé slnečné lúče a zmena životosprávy. S kratšími dňami majú ľudia tendenciu zdržiavať sa doma, menej športovať a viac jesť. Svoje zohráva aj stres, u detí domáce úlohy a skoré vstávanie. Všetky tieto faktory negatívne vplývajú na imunitný systém. Čo môžete pre jeho posilnenie urobiť?

Cvičenie, pohyb a čerstvý vzduch

S príchodom chladných dní sa vám nechce vytiahnuť päty z domu, avšak to je veľká chyba! Sedenie doma na gauči pred televíziou alebo počítačom je pre imunitu vás aj vašich detí škodlivé. Takže, aj keď leňošenie milujú malí i veľkí, ak chceme byť zdraví, treba sa premôcť.  Akýkoľvek pohyb je pre imunitný systém lepší ako žiaden pohyb. Pre vás to znamená, zobrať deti z izieb a vytiahnuť ich von, či už na prechádzku, ihrisko alebo do parku. Každodenná prechádzka pomôže imunitnému systému nielen vašich detí, ale aj vám. Čas na čerstvom vzduchu vám môže zlepšiť náladu a pomôcť vám zostať aktívni. Nezabúdajte sa však teplo obliecť. Počasie je v týchto mesiacoch nepredvídateľné. Vezmite si pre istotu dáždnik, pršiplášť a náhradné oblečenie.

Zdravá a výživná strava

Ako do tela dostať antioxidanty a vitamíny posilňujúce imunitu? Predsa ovocím a zeleninou! Špenát, brokolica, kivi, čučoriedky a jahody sú len hŕstkou zdravých potravín, ktoré môžete použiť na zlepšenie svojho zdravia. Kapusta, citrusové plody, bobuľové ovocie, sladké zemiaky a paradajky prispievajú k posilneniu imunitných buniek, a preto by tiež nemali chýbať vo vašom jedálničku. Zvýšte príjem týchto výživových potravín, či už ich dáte svojim deťom na desiatu alebo ako súčasť hlavného jedla. Tieto výrobky majú vysoký obsah živín, ktoré pomáhajú s oslabenou imunitou, ako sú vitamíny C a D, a minerály zinok a selén. Môžete skúsiť variť jedlá zo sladkých zemiakov (tzv. batáty), napríklad vo forme zemiakovej kaše alebo pečených zemiakov. Sladké zemiaky sú nielen chutné, ale obsahujú aj plno živín, ako vitamín A, vitamín C, či vitamín B6.

Oddych a spánok

Vzhľadom na hektický rozvrh, školu, domáce úlohy a prácu je pochopiteľné, že na oddych niekedy nie je čas. O to viac je dôležité dodržiavať každodenný dlhý a kvalitný spánok.

  • ·     Deti od 3 do 5 rokov potrebujú aspoň 10-13 hodín spánku,
  •       Deti od 6 do 12 rokov potrebujú aspoň 9-12 hodín spánku
  •       Mládež od 13 do 18 rokov potrebuje aspoň 8-10 hodín spánku
  •       Dospelí potrebujú 7 a viac hodín spánku

Bez kvalitného odpočinku a spánku sa môžu vaše imunitné funkcie v tomto období znížiť.  Telo si potrebuje každý deň oddýchnuť, aby vedelo nabrať nové sily. Je dôležité, aby ste si dopriali aspoň sedem hodín spánku každú noc a uvidíte, aké zázraky to spraví s vašim imunitným systémom. Zdravý spánok zvyšuje kognitívne schopnosti, duševné zdravie, reguláciu hladiny cukru v krvi a umožňuje vášmu imunitnému systému bojovať proti patogénom.

Enzýmy na oslabenú imunitu

Podporte svoju imunitu a užívajte si aj chladné mesiace bez toho, aby ste museli bojovať s nádchou alebo kašľom. Významnú rolu pre ľudský organizmus hrajú potrebné vitamíny, probiotiká a enzýmy. Enzýmy totiž ovplyvňujú a zároveň výrazne vplývajú na biochemické procesy v organizme, jednoducho povedané, bez nich by neexistoval život. Niektoré z nich pomáhajú naštartovať imunitu a udržiavajú imunitný systém v želanej rovnováhe. Platí, že ak ich máme v tele nedostatok, dodáme si ich z vonkajších zdrojov. Pre deti a dospelých s oslabenou imunitou je preto vhodným riešením užívanie enzýmového lieku (napr. Wobenzym) v období, kedy sú najviac ohrození – teda na jeseň či na jar, pri zvýšenej fyzickej či psychickej námahe alebo pri strese, a to na dobu niekoľkých týždňov. 

 

Fotogaléria

gettyimages.com
Autor: © Zoznam/az

Ďalšie články

Feminity

Zdravie

Diskusia