Vitamín D: V tomto čase buďte vonku. Nezabúdajte na túto drobnosť!

Vitamín D: V tomto16.04.2020 |

Dostatok vitamínov C a D je pre silnú imunitu počas pandémie koronavírusu veľmi dôležitý, u detí aj u dospelých. Viete ich však správne dopĺňať?

Kým vitamín C vieme získať aj nárazovo, s vitamínom D, na ktorého nedostatok lekári upozorňujú čím ďalej, tým viac, je to zložitejšie. Slnečné dni, ktoré už našťastie panujú vonku, nám môžu byť nápomocné, no odborníci varujú, že z aprílového slnka ho ešte veľa nezískame. Keďže naša krajina neleží blízko rovníka, slnečné lúče s malým rozptylom, ktoré sú na tvorbu vitamínu D potrebné, si užijeme najmä v letných mesiacoch.

Ideálne vstrebávanie  vitamínu D: Kedy a ako?

Pobyt vonku je v každom prípade dobrý. No viete kedy je najlepšie vystaviť sa slnečným lúčom? Odborníci radia, aby sme tak urobili niekedy v čase od 11.00 do 15.00, ideálne okolo poludnia. Podvečerná vychádzka z hľadiska vstrebávania vitamínu D nemá zmysel

Déčko sa najlepšie vstrebáva cez predlaktia, takže je vhodné sebe aj deťom vyhrnúť rukávy alebo si dať tričko s krátkymi rukávmi. Na to, aby sme získali vitamín D, slnku b sme mali vystaviť 25 % povrchu tela.

I keď dermatológovia nás varujú pred vystavovaním sa slnku a upozorňujú, že treba používať ochranné krémy, v prípade absorbcie vitamínu D je dôležité, aby sme sa nenatierali. Ako to vyriešiť? Veľmi jednoducho. Párminútový pobyt na slniečku bez krému neublíži ani detskej pokožke, preto je ideálne vybehnúť von nakrátko bez krému a natrieť sa až potom. V priemere stačí 7 minút. Tento čas znesú aj deti.

Odborníci upozorňujú, že napríklad krém s ochranným faktorom 30 už úplne zablokuje tvorbu vitamínu D. Dôležité je vystaviť sa lúčom na krátky čas, no pravidelne. Týmto spôsobom pokožke nijako neublížime. Prekážkou vstrebávania Déčka je aj znečistené prostredie v mestách, ktoré nedovoľuje slnečným lúčom prenikať k nám tak, ako v čistom prostredí. Vhodné je preto snažiť sa ísť niekam do prírody, kde je väčšia istota, že si vás tie „správne“ slnečné lúče nájdu.

To, ako dlho sa možno bez rizika slnku vystavovať, záleží do značnej miery od fototypu pokožky. Ľudia s fototypom 1, charakteristickým bledou pokožkou a ryšavými vlasmi, získajú vitamín D najrýchlejšie, tmaví ľudia, teda s tmavou pokožkou, tmavými vlasmi a očami by mali byť na slnku dlhšie, lebo nemetabolizujú vitamín D tak rýchlo.

Prečo je vitamín D v čase koronavírusu taký dôležitý?

Vitamín D okrem iného vplýva na celistvosť slizníc, ktoré sú prvou bariérou medzi vonkajším a vnútorným svetom. Práve cez sliznice sa najskôr koronavírusom nakazíme, preto je veľmi dôležité, by boli zdravé. Dostatok vitamínu D ovplyvňuje celkovo imunitu aj výkonnosť, pôsobí na kosti. S jeho zvyšujúcim sa nedostatkom dokonca lekári stále častejšie hlásia u detí výskyt už takmer zabudnutého zdravotného problému, tzv. rachitídy, teda krivice. Postihuje najmä končatiny, ale deformuje sa tiež chrbtica, hrudník, panva a lebka. Dôvodom sú mäkké kosti.

Rovnako dôležitú úlohu v dobe akejkoľvek epidémie či pandémie zohráva tiež vitamín C, na ktorý by sme určite nemali tiež zabúdať. V týchto dňoch by preto malo byť ovocie a zelenina ešte častejšou súčasťou našich jedálničkov. Tento vitamín dokážeme doplniť nárazovo, keďže je rozpustný vo vode. Naopak, zásoby vitamínu D sa vytvárajú dlhodobo.

Kým vitamín C získame z čerstvého ovocia a zeleniny, vitamín D nájdeme najmä v živočíšnych zdrojoch, ideálny je rybí tuk. Dajte šancu tučným rybám, naučte deti jesť lososa, makrelu či treščiu pečeň vo vlastnom oleji. Doprajte si tiež vajíčka Vhodné sú aj výživové doplnky s obsahom vitamínu D3.

Fotogaléria


Foto: gettyimages.com
Autor: © Zoznam/az

Ďalšie články

Diskusia