UMELÁ inteligencia pomáha deťom na hodinách angličtiny v obci Haniska

Zdroj: gettyimages.com
Žiaci Základnej školy v Haniske v okrese Košice využívajú na hodinách angličtiny umelú inteligenciu, volajú si so žiakmi zo zahraničia a pripravujú podcast.
Moderné vyučovanie angličtiny už nie je len o gramatike a testoch. Učitelia dnes čelia výzve, ako zaujať žiakov, pripraviť ich na reálne situácie a využiť nové technológie, ktoré môžu učenie urobiť efektívnejším.
Učiteľka Eva Uhalová, účastníčka ročného programu Komenského inštitútu (programu mimovládnej organizácie Živica), sa rozhodla reagovať na tieto výzvy projektom Viem jazyk a chcem ho použiť!. V rámci neho inovovala výučbu anglického jazyka u siedmakov, aby podporila ich komunikačné zručnosti a sebavedomie pri rozprávaní.
Ako projekt funguje?
„Motiváciou k tejto zmene bola moja skúsenosť zo zahraničných pobytov, kde som si všimla, že žiaci sú pri rozhovoroch v angličtine zdržanliví a obávajú sa urobiť chybu. Keďže práve schopnosť hovoriť v cudzom jazyku je kľúčová, rozhodla som sa ju rozvíjať rôznymi spôsobmi,“ vraví Eva Uhalová.
Pedagogička sa snaží žiakom odovzdať vedomosti modernými spôsobmi. Využíva aj tieto aktivity:
- Hry na rozprávanie – so žiakmi vytvorila banku aktivít, z ktorej si na každej hodine vyžrebujú jednu, aby sa prirodzene rozhovorili.
- Podcast Pancake Masters – žiaci začali nahrávať vlastný anglický podcast, v ktorom si precvičujú rozprávanie na rôzne témy.
- Komunikácia so zahraničnými žiakmi – škola oslovila partnerské školy zo zahraničia a žiaci s nimi pravidelne komunikujú cez videohovory.
- Využitie umelej inteligencie (AI) – rôzne chatboty umožňujú žiakom trénovať rozhovor v angličtine v bezpečnom prostredí. Stačí si vziať tablet alebo mobil, otvoriť aplikáciu a začať hovoriť. AI je pre žiakov ako priateľ, ktorý ich nesúdi ani nehodnotí, ale v prípade chyby im pomôže opraviť sa.
„Výsledky tohto prístupu sú viditeľné. Žiaci si postupne budujú sebavedomie v komunikácii a cítia sa istejšie pri rozhovoroch. Dokazuje to aj môj dotazník, ktorý porovnáva ich úroveň na začiatku školského roka a v súčasnosti,“ teší sa Eva Uhalová.
Projekt plánuje učiteľka rozvíjať aj v budúcom roku a chce ho ponúknuť aj ďalším pedagógom.