S týmto by ste mali byť v tehotenstve veľmi opatrná

S týmto by ste30.08.2019 |

O tehotných ženách a ich (ne)možnosti navštevovať saunu koluje mnoho mýtov a poloprávd. Ako je to ale so saunovaním v tehotenstve v skutočnosti?

Láka vás myšlienka uvoľniť sa v saune? Pomôže zmierniť bolesti chrbta a ďalšie ťažkosti spojené s tehotenstvom. Skôr, ako sa do nej vypravíte, je dôležité uvedomiť si všetky jej riziká.

Sauna áno, ale ...

Relaxáciu vnútri fínskej sauny si môžu dopriať aj tehotné ženy. Musia ale mať perfektný zdravotný stav. Totižto extrémne a konštantné teplo je hlavný problém saunovania v tehotenstve. Kým sa vy v tomto teple môžete cítiť zrelaxovane, vaše dieťatko taký pocit rozhodne nemá. Deti v maternici  nedokážu regulovať svoju telesnú teplotu, čo znamená, že nevedia a nemôžu tolerovať extrémne teplo v saune. Štúdie hovoria jasne! Deti vystavené vysokým teplotám (ako v prípade horúcej vane alebo sauny) počas prvého trimestra pociťujú závažné komplikácie mozgu a miechy. Vystavenie extrémnemu teplu môže spôsobiť alebo prispieť k potratom alebo vrodeným chybám, ako sú defekty komorového septa a arteriosus ductus. Extrémne teplo v saune počas tehotenstva môže dokonca komplikovať niektoré existujúce zdravotné stavy.

Je teda sauna počas tehotenstva bezpečná či nebezpečná?

Ak vám lekár dá „priepustku“ a môžete používať saunu, obmedzte čas. V saune strávte maximálne 10 - 15 minút. Niektorí lekári však odporúčajú vyhnúť sa saunám počas tehotenstva úplne. Dokonca aj 5 minút môže mať za následok zdravotné komplikácie vášho drobca. Ak si ju neviete odpustiť, tak sa aspoň viac sledujte. V momente, keď sa začnete cítiť mdlo alebo príde aj slabá nevoľnosť, mali by ste saunu okamžite opustiť. Môže to byť znamenie, že sa vaše telo prehrieva.

V každom prípade zvoľte radšej nižšiu teplotu a nezabudnite pravidelne piť a dopĺňať minerály, predovšetkým horčík. Hydratácia je napokon dôležitá nielen u tehotných žien.

Saunu vynechajte na začiatku tehotenstva

V prvom trimestri je určite lepšie saunovanie vynechať. Organizmus sa ešte vyrovnáva s iným stavom a nečakane vysoké teploty by boli zbytočne zaťažujúce. V druhom a treťom trimestri je už pobyt v saune bezpečnejší, no napriek tomu je lepšie začínať pozvoľna a saunovať sa pri nižšej teplote. Nezabudnite tiež na to, že organizmus tehotnej ženy je ďaleko citlivejší, náchylnejší k najrôznejším ochoreniam a ľahšie podľahne útoku baktérií, vírusov a rôznych plesní. Preto je pre ženy v očakávaní pobyt vo verejných saunách rizikový.

5 saunovacích pravidiel pre tehotné ženy

1. Znížte dĺžku pobytu v saune a predĺžte dobu odpočinku.

2. Dbajte na dostatočnú hydratáciu.

3. Vždy majte pod sebou suchý uterák a v priebehu saunovania ho neotáčajte.

4. Nechoďte do sauny, ak cítite predčasné sťahy maternice.

5. Pre istotu sa opýtajte svojho lekára, či je pre vás pobyt v saune vhodný. Ten najlepšie zhodnotí váš stav a odporučí prípadný postup a vhodnú frekvenciu.

Tehotenstvo môže byť unavujúce, najmä v treťom trimestri. Výbornou, no najmä bezpečnejšou možnosťou úľavy a relaxu sú prenatálne masáže, ako aj prenatálna joga. Doma si môžete dať teplý, nie horúci kúpeľ a skúste použiť tehotenský pás, ktorý vám pomôže s rastúcim bruškom.

Prečítajte si tiež:

Sauna nie je nič pre vás? Aspoň za vyskúšanie určite stojí

Toto sú pohyby, ktoré bábätká najviac upokojujú

 


Foto: gettyimages.com
Autor: © Zoznam/kch
Zdroj: healthline.com

Ďalšie články

Diskusia