Pohyb v tehotenstve: Ktorým športom by ste sa mali radšej vyhýbať?

Pohyb v tehotenstve: Ktorým19.09.2020 |

Chýba vám s tehotenským bruškom pohyb? Športujte opatrne a zohľadnite odporúčania odborníkov. Prinášame zoznam športov, pri ktorých by ste mali byť obzvlášť opatrné.

Lyžovanie, snowboarding: riziko tvrdých pádov a vážnych zranení môže ohroziť vaše nenarodené dieťa v ktoromkoľvek štádiu tehotenstva. Ak sa predsa len rozhodnete vyraziť na zimnú lyžovačku, vyberte si mierne zjazdovky a vezmite do úvahy, že s rastúcim bruškom môžete mať ťažkosti udržať rovnováhu. Bezpečnejším výberom je beh na lyžiach, ktorý je lepší aj pre posilnenie kardiovaskulárneho systému. Vyvarujte sa lyžovaniu v nadmorských výškach nad 1800 metrov, vzduch je tam redší a vám i vášmu dieťaťu  sa môže dostávať menej kyslíka.

Gymnastika: vystavujete sa pri nej riziku pádu a zranenia v oblasti brucha.

Jazda na koni: aj keď ste dobrá jazdkyňa, riziko pádu nestojí za to.

Beh: ak ste pred tehotenstvo pravidelne nebehávali, teraz nie je vhodný čas začať s tým. Inak je to v poriadku, minimálne na začiatku gravidity. Pri každej forme cvičenia si však dajte pozor najmä na prehriatie organizmu a dbajte na dobrý pitný režim, aby ste nahradili vypotené tekutiny.

Tenis: opäť platí, že ak ste hrávali tenis aj pred tehotenstvom, primerane uvoľnená hra vám neuškodí. Vyvarujte sa však príliš prudkým zmenám smeru.

Zábavné parky: vodným šmykľavkám či horským dráham sa radšej vyhnite. Tvrdé pristátie alebo preťaženie pri náhlej zmene smeru môžu plodu ublížiť.

Bicyklovanie: skúsené cyklistky si môžu výlety na dvoch kolesách užívať až do druhého trimestra, no v pokročilejších štádiách tehotenstva tento šport lekári neodporúčajú.

Kontaktné športy: pri futbale, basketbale či hokeji sa vystavujete veľkému riziku zranenia, ktoré vám môže spôsobiť lopta, puk, kolízia s iným hráčom či pád počas hry.

Horúce kúpele a sauny po športovaní: oddych v horúcej vírivke či saune môže vyvíjajúcemu sa dieťatku uškodiť. Viaceré štúdie spájajú prehriatie organizmu matky so zdravotným postihnutím plodu.

Vo všeobecnosti platí stará dobrá múdrosť: Všetko s mierou. Aj keď ste pred tehotenstvom viedli veľmi aktívny život, kroťte sa najmä v druhom a treťom trimestri. Hlavne vtedy, ak lekári vo vašom prípade vyslovili obavy z predčasného pôrodu alebo sa vaše nenarodené dieťa vyvíja pomalšie, než by sa podľa tabuliek malo. Ak si nie ste istá, či vám akákoľvek aktivita prospeje alebo ublíži, poraďte sa radšej so svojim lekárom.

Fotogaléria

gettyimages.com
Autor: © Zoznam/az
Zdroj: babycenter.com

Ďalšie články

Diskusia