Kupujte pre dieťa vhodnú kozmetiku, vráti sa vám to

Kupujte pre dieťa vhodnú
Ilustračné foto
Zdroj: Thinkstostock.cz
2014-10-30 04:01:01 |

Deti nie sú malí dospelí a preto dať im pri kúpaní o niečo menej nášho šampónu či dospeláckeho sprchového gélu, nie je dobrým rozhodnutím.

Radí MUDr. Igor Bukovský z Ambulancie klinickej výživy, autor knihy Dieťa - základný návod na prežitie:

Kupujte iba kozmetiku, ktorá je určená pre detiVŽDY si pozorne prečítajte zloženie výrobku. Vyhýbajte sa takej, ktorá je po záruke, aj keď iba krátko, lebo niektoré zložky môžu zoxidovať a inak neškodný krémik alebo mydlo pokožku podráždia. Uprednostnite kozmetiku spoľahlivého pôvodu a dôveryhodných značiek.

Vyhýbajte sa prípravkom obsahujúcim niektorú z týchto látok:

  • ftaláty
  • dimetyl ftalát
  • trietanolamín
  • triclosan (triklozan)
  • polyetylénglykol
  • syntetické arómy a parfumy
  • DMDM hydantoín
  • oktinoxát (oktyl-metoxycinamát)
  • oxybenzón
  • DEET (N, N-dietyl-meta-toluamid)
  • PABA (oktyl dimetyl PABA)
  • ceteareth (s rôznym číselným označením)

 

Kozmetické prípravky pre deti by nemali obsahovať farbivá (takže radšej preč s pekným žltým mliečkom alebo ružovým krémikom) a parfumy.

Uprednostňujte prípravky, ktoré sú hydratačné, pretože mastné/premasťujúce krémy a telové mlieka môžu blokovať kožné póry.

Ak má vaše dieťa suchú pokožku, používajte mydlá vyrobené na báze glycerínu.

Ak je vaše dieťa alergické alebo má súrodenca (či rodiča) alergika, od jeho narodenia uprednostňujte tú najlepšiu hypoalergénnu kozmetiku, ale ubezpečte sa, že pre vaše dieťa nie je alergizujúca.

Na ochranu pred UV žiarením uprednostnite prípravky obsahujúce oxid titaničitý (nevstrebáva sa do kože) a pre staršie deti prípravky s obsahom oxidu zinočnatého (má najmenšiu toxicitu aj pri dlhodobom používaní) – ostatné látky s ochranným účinkom proti UV žiareniu môžu spôsobovať podráždenie pokožky.

Čo znamená...?

Rozumiete rôznym nápisom a tvrdeniam na kozmetických výrobkoch (alebo aj výživových doplnkoch)? V skutočnosti väčšina z nich znamená veľmi málo. Vlastne predstavujú najmä veľký chaos. Podľa prieskumov totiž až 90 percent ľudí nevie presne, ako má týmto označeniam rozumieť. Čo to teda znamená, ak je na kozmetickom výrobku nápis:

  • klinicky testované/overené:  znamená to len toľko, že v lepšom prípade výrobca uskutočnil nejaké klinické testy (= testy na ľuďoch), ale vždy treba byť trochu skeptický, ak klinický výskum robí alebo financuje výrobca. Táto informácia, navyše, nič nehovorí ani o výsledkoch testu. Teoreticky mohol dopadnúť akokoľvek.

 

  • dermatologicky testované/overené: hovorí len o tom, že nejaké testy, ktorých výsledky nie sú súčasťou informácie, boli robené na „koži“. Slovíčko overené ani v tomto prípade neznamená v skutočnosti žiadnu záruku, pretože je používanie nie je oficiálne kontrolované.

 

  • prírodné: výrobok obsahuje (nielen) prírodné zložky.

 

  • čisto prírodné: výrobok je vyrobený len z prírodných zložiek. Nie je to však záruka, že bude netoxický, nedráždivý alebo hypoalergénny, pretože mnohé prírodné látky môžu byť aj toxické, aj alergizujúce.

 

  • hypoalergénny: výrobok by mal byť klinicky testovaný a mali by existovať dôkazy, že riziko alergie spojené s jeho užívaním je oproti iným prostriedkom štatisticky menšie. Nedáva to však záruku, že po jeho použití nikto nedostane alergickú reakciu.

 

  • sensitive = pre citlivú pleť/pokožku: výrobok obsahuje menej dráždivých zložiek (parfumy, aditíva a pod.)

 

  • odporúčané dermatológmi (prípadne nejakou odbornou spoločnosťou): niektoré produkty odporúča určitá (bližšie nešpecifikovaná) skupina lekárov alebo odborná lekárska spoločnosť. Niektoré odborné lekárske spoločnosti sú, žiaľ, ochotné poskytnúť svoje oficiálne odporúčanie skôr na základe finančnej ponuky, ako na základe nezávislých odborných analýz. Niektoré iné si zase dávajú záležať na svojej dôveryhodnosti, ale aj tak to nakoniec všetko „prežujú“ reklamné a marketingové agentúry.

 

  • odporúčané 9 z 10 dermatológov (zubných lekárov a pod.): ak nejde iba o žart, tak výrobok „odporúča 9 z 10 lekárov“, ktorých výber bol uskutočnený akýmkoľvek spôsobom.


Foto: thinkstock.com
Zdroj: Ambulancia klinickej výživy, MUDr. Igor Bukovský

Ďalšie články

Gurmán.sk

Feminity

Zdravie

Diskusia