Je vaše dieťa v škole pomalšie? Riešte to
Zdroj: thinsktock.com
Ak dieťa v škole nestačí rýchlo reagovať na otázky učiteľa, alebo pri testoch potrebuje viac času ako ostatní, môže mať pomalšie psychomotorické tempo. Nesúvisí to s nižším intelektom.
Niektoré deti venujú domácej príprave možno aj viac času ako spolužiaci, na vyučovaní sú pozorné, no aj tak sú ich výsledky o niečo slabšie. Nejde o lajdáctvo ani o nižší intelekt či nešikovnosť. Ak si učiteľ všimne, že žiak nestíha rýchlo reagovať a testy vypracuje tiež pomalšie, mal by zvoliť individuálny prístup.
„Je to disproporcia medzi myslením a schopnosťou reagovať," vysvetľuje psychologička Denisa Maderová. Ako približuje, znamená to, že dieťa bez problémov rozumie výkladu alebo otázkam v teste, no trvá mu dlhší čas, kým tento výklad zachytí v poznámkach, alebo na otázky vypracuje odpovede. Dodala taktiež, že tento problém sa nestráca s vekom, ťažkosti s pomalším psychomotorickým tempom môžu mať prváčikovia, ale aj žiaci na druhom stupni základnej školy.
Tipy, ako zvládnuť v pohode koniec školského roka
Rodičia takéhoto žiaka by s ním mali zájsť k psychológovi. Ak sa na základe diagnostiky preukáže pomalšie psychomotorické tempo dieťaťa, psychológ vypracuje správu, ktorá skonštatuje, že dieťa si vyžaduje individuálny prístup učiteľa. V správe psychológ takisto odporučí, ako k žiakovi pristupovať. „Väčšinou ide o odporúčanie dať dieťaťu väčší čas pri písomkách, prípadne môže to byť odporúčanie, aby dieťa mohlo namiesto písomnej formy odpovedať ústne či naopak," ozrejmila Maderová.
Správa je pre školu a učiteľov záväzná. „Pokiaľ by ju pedagógovia nerešpektovali, rodič by mal na to upozorniť vedenie školy. Prípadne by sa mal pýtať aj na to, aké má škola možnosti individuálneho prístupu k žiakovi s pomalším pracovným tempom," dodala psychologička.
Mohlo by vás zaujať: