Slovenskí školáci netrávia nad úlohami až tak veľa času
Zdroj: Thinkstostock.cz
Až sa nabudúce bude vaša ratolesť sťažovať na množstvo domácich úloh, spomeňte jej deti v Šanghaji, ktoré nad nimi strávia týždenne viac ako 14 hodín.
Z krátkeho prieskumu Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) vyplýva, že priemerná doba, ktorú školáci z 34 krajín združených v tejto organizácii venujú domácim úlohám, sa skracuje. Oproti roku 2003 sa do roku 2012 skrátila v priemere o hodinu. Slovensko patrí k tým štátom, kde sa čas strávený nad úlohami zredukoval najviac. Kým pred 11 rokmi sa slovenskí školáci týždenne doma pripravovali na ďalší vyučovací deň takmer 8 hodín, denne sa teda touto činnosťou zaoberali cca 1,6 hodiny, v posledných rokoch sú to týždenne necelé štyri hodiny, čo je „slabá“ hodinka denne. Podobne sú na tom aj deti v Českej republike, tie však podobný čas venovaný domácim úlohám uvádzali aj v roku 2003.
Najmenej sa nad domácimi úlohami trápia deti V Kórei a vo Fínsku, ktoré sa nimi nezaoberajú týždenne ani tri hodiny. Naopak, takí Rusi na nich pracujú týždenne 10 hodín a školáci zo Šanghaja až 14.
Odborníci tiež zistili, že viac času domácim úlohám venujú deti žijúce v rodinách s lepšími sociálnymi a ekonomickými pomermi. To ich priviedlo k špekuláciám, či práve domáce úlohy nie sú do istej miery dôvodom existujúcich nerovností vo vzdelávacích výsledkoch. Pripomínajú, že vypracovávanie domácich úloh je ďalšou príležitosťou na učenie a školy, učitelia, ale aj rodičia by mali hľadať spôsoby, ako povzbudiť deti k samostatnej príprave do školy mimo vyučovania. Avšak, kým napríklad v Číne, Taliansku, Bulharsku či dokonca v susednom Maďarsku je tento rozdiel dosť markantný, na Slovensku alebo v Česku zohráva len malú rolu a v takom Srbsku, Turecku či na Islande sociálno-ekonomické pomery rodiny nemajú na čas detí strávený nad domácimi úlohami žiadny vplyv.