Môže škôlka prijať dieťa len na adaptáciu?

Môže škôlka prijať dieťa
Ilustračné foto
Zdroj: Thinkstock.com
2015-05-06 06:01:15 |

Ak aj vy rovnako ako stovky ďalších rodičov čakáte na rozhodnutie z materskej školy o prijatí či neprijatí vašej ratolesti, do konca mája budete vedieť na čom ste.

Miest v škôlkach je žalostne málo, preto podaná prihláška neznamená automaticky, že ratolesť bude vami vybranú škôlku navštevovať. Prednosť majú deti, ktoré už dovŕšili piaty rok veku a deti s odloženou školskou dochádzkou. Inak sa na tzv. predprimárne vzdelávanie prijímajú spravidla deti od troch do šiestich rokov veku, vo výnimočných prípadoch od dvoch rokov. Tieto však nemôžu byť uprednostnené pred staršími. Ratolesti, ktoré ešte neoslávili druhé narodeniny, škôlku navštevovať nemôžu, a to ani v rámci adaptačného alebo diagnostického pobytu. Tieto podmienky vyplývajú zo školského zákona a musia byť dodržané. Ostatné podmienky prijímania určuje riaditeľ a po prerokovaní s pedagogickou radou školy ich zverejňuje na viditeľnom mieste.

 

Adaptačný proces absolvujú spravidla všetky deti

Kým v niektorých škôlkach prijímajú deti priamo na celodennú výchovu a vzdelávanie, z inej škôlky príde rodičom rozhodnutie o prijatí na adaptačný pobyt. Čo to znamená?

Podmienky adaptačného pobytu dieťaťa v materskej škole, ktorý môže mať rôznu dĺžku – jednu, dve a najviac štyri hodiny, určuje zákon. O adaptačnom pobyte hovoríme najmä vo vzťahu k deťom zdravým, u ktorých je predpoklad, že by mohli mať problémy zadaptovať sa na úplne iné podmienky, než na aké sú zvyknuté z domu. Nemusí ísť pritom len o trojročné deti, lebo často majú problém zvyknúť si na nové prostredie aj päťročné, ktoré boli dovtedy v centre pozornosti blízkych.

„Aj počas adaptačného pobytu môže dieťa navštevovať materskú školu aj celodenne, za predpokladu, že tomu predchádzala postupná adaptácia a dieťa si rýchlo zvyklo. Môže dôjsť k dohode medzi riaditeľkou materskej školy a rodičom o tom, že sa zmení čas pobytu dieťa v materskej škole z napríklad 2 – 3 hodín denne postupne na celý deň,“ približuje riaditeľka komunikačného odboru a hovorkyňa rezortu školstva Beáta Dupaľová Ksenzsighová

Ako pripomína, vzhľadom na to, že proces adaptácie je vec veľmi individuálna, aj vo vyhláške o materskej škole uvedené, že „... možno prijať na adaptačný pobyt“.

„Nie je správne, ak riaditeľ materskej školy určí napríklad pre všetky novoprijaté deti adaptačný proces v rozsahu 2 hodín denne na obdobie 1 mesiaca. Svedčí to o nerešpektovaní individuálnych osobitostí jednotlivých detí a v neposlednom rade to spôsobuje aj vážne komplikácie zákonným zástupcom, najmä tým, ktorí nemajú možnosť inak zabezpečiť starostlivosť o svoje dieťa po uplynutí tých dvoch hodín,“ konštatuje. Niektoré deti totiž adaptačný proces vôbec nepotrebujú, kým iné ho zvládajú ťažšie a musia ho absolvovať v postupnosti.

„V praxi môže nastať aj taká situácia, že dieťa nemá určený adaptačný proces, je riadne prijaté na celodennú výchovu a vzdelávanie, ale ukáže sa, že nie je schopné zvládnuť prechod z domu do materskej školy, v tom prípade môže riaditeľka dodatočne dohodnúť so zákonnými zástupcami na určitý čas (niekoľko dní, týždeň, dva týždne atď. najdlhšie však na 3 mesiace) proces adaptácie s časovým vymedzením počas dňa,“ približuje hovorkyňa. Ako dodáva, ak je proces adaptácie úspešný a rýchlejší než sa predpokladalo, môže byť ukončený aj skôr a dieťa môže chodiť do materskej školy na celodennú výchovu a vzdelávanie.


Riskantné hry: prečo ich deti milujú a potrebujú?


Ak dieťa nezvládne adaptáciu, nastúpi náhradník

V prípade zvýšeného záujmu zákonných zástupcov o prijatie detí do materskej školy, môže riaditeľ na miesto dieťaťa, ktoré má prerušenú dochádzku do materskej školy, prijať iné dieťa. V rozhodnutí však musí jasne uviesť obdobie, na ktoré dieťa prijíma. Toto obdobie musí byť totožné s časom, dokedy má prerušenú dochádzku dieťa so zníženou adaptačnou schopnosťou. Tento postup má mať riaditeľ ustanovený v školskom poriadku.

Tam by malo byť zakotvené aj ustanovenie, podľa ktorého zákonný zástupca dieťaťa so zníženou adaptačnou schopnosťou v dostatočnom časovom predstihu (napr. najneskôr dva týždne pred uplynutím času, dokedy má dieťa prerušenú dochádzku do materskej školy) písomne oznámi riaditeľovi, či bude dieťa pokračovať v predprimárnom vzdelávaní v materskej škole. Takto má aj ten čas informovať zákonných zástupcov „náhradného“ dieťaťa, či predprimárne vzdelávanie opúšťa a vracia sa „pôvodne“ prijaté dieťa alebo si to jeho rodičia rozmysleli a „náhradník“ navštevuje ďalej.

Pozrite si aj videá:

Odborníčka na výchovu radí, ako vzbudiť u dieťaťa zodpovednosť voči škôlke

Odchod do škôlky je hračkou, keď...

Fotogaléria


Foto: thinkstock.com
Zdroj: az

Ďalšie články

Gurmán.sk

Feminity

Zdravie

Diskusia