Ideálnym modelom je mix domácej a kolektívnej výchovy
Zdroj: Thinkstock.com
Batoľatá, o ktoré sa starajú rodičia doma, majú lepšie jazykové zručnosti. No tie, ktoré trávia útle detstvo v jasliach, sú zase šikovnejšie v motorických zručnostiach.
Snáď každý rodič sa zamýšľa nad tým, či je múdrejšie nechať dieťa čo najdlhšie doma a venovať sa mu alebo ho dať do detských jaslí. Často to ani nie je o našom rozhodnutí, ale o tom, že sa potrebujeme vrátiť do práce a musíme ho dať do jaslí, prípadne je pre nás výchova drobčeka v kolektíve rovesníkov príliš drahá a tak ho nechávame doma. Nech už je to u vás tak alebo tak, obidva modely dávajú deťom niečo „navyše.“
Kým drobci do troch rokov vychovávaní doma sú lepší v jazykových zručnostiach, deti navštevujúce jasle majú lepšie motorické schopnosti a ich koordinácia oko-ruka je presnejšia. K takémuto záveru prišli experti z Írska. Za najideálnejší model výchovy batoľaťa do troch rokov označujú mix domáceho prostredia a kolektívu rovesníkov.
U dojčiat, o ktoré sa starajú rodičia alebo príbuzní počas prvých rokov života, sa reč vyvíja rýchlejšie a efektívnejšie než u tých, ktoré navštevujú jasle. No pracujúce mamy, ktoré sa pre túto inštitúciu rozhodli, sa nemusia cítiť previnilo. Ich drobčekovia jednoznačne predbiehajú rovesníkov v motorických zručnostiach, najmä v koordinácii ruka-oko. Aktuálna štúdia z Írska naznačuje, že neexistuje jediný typ starostlivosti, ktorý je nutne lepší alebo horší ako akýkoľvek iný.
Vedci z univerzity v Maynooth prostredníctvom svojho výskumu ukázali, že jazykové znalosti sú jedinou oblasťou, v ktorej deti v domácej starostlivosti prekonávajú ostatné deti do troch rokov. Použili údaje zozbierané na reprezentatívnej vzorke viac ako 11 000 dojčiat a 8 500 väčších detí. To im umožnilo študovať vplyv ranej výchovy dieťaťa medzi deviatimi mesiacmi a tromi rokmi. „Deti navštevujúce zariadenia spoločnej výchovy ako sú jasle vykazujú lepšie schopnosti v jemnej motorike, napríklad otáčanie stránok v knihách či držanie ceruzky, než deti vychovávané doma. Naopak, tie, ktoré zostali v domácej starostlivosti, sú preukázateľne silnejšie v slovníku,“ uvádza sa v záveroch štúdie.
„Multi-strategický prístup k dieťaťu s pozornosťou zameranou na povzbudzujúce, rozvíjajúce a príjemné prostredie bez ohľadu na to, či je doma alebo v jasliach, je tým najdôležitejším ukazovateľom,“ hovorí autorka štúdie Catriona O'Toole. Vedci zdôrazňujú, že fyzický, kognitívny a sociálno-emocionálny vývoj dieťaťa je ovplyvnený predchádzajúcimi vývojovými míľnikmi a že rodina je bohatstvom a inšpiráciou rovnako ako spoločná starostlivosť o deti. Tvrdia tiež, že investície do starostlivosti o dieťa v ranom veku majú len obmedzený vplyv na ich neskorší život. Ak teda práve rozmýšľate, či dať drobca na angličtinu, gymnastiku, plávanie či výtvarnú pre najmenších, pokojne podľa expertov môžete pribrzdiť. Štúdia tiež zdôrazňuje rastúcu úlohu prarodičov v starostlivosti o dieťa. Čím častejšie sú s nimi v kontakte, tým sú emocionálne bohatšie, aj keď výchovné metódy starých rodičov sú odlišné od tých vašich.