Míľniky v živote batoľaťa: Socializácia

Míľniky v živote batoľaťa:
Ilustračné foto
Zdroj: flickr.com
2014-07-29 12:01:00 |

Máte doma malého panovačného jedoša? Držte si nervy na uzde, podobne ste sa správali kedysi aj vy. Je to normálne.

Čo je typické pre jednotlivé vývojové míľniky batoľaťa?

12 - 18 mesiacov

Počas prvého roka sa dieťatko zameriavalo predovšetkým na rozvoj pohybových schopností. Do zorného poľa sa mu dostalo zopár iných ľudí okrem rodičov, napríklad babka a dedko, blízki príbuzní alebo rodinní priatelia, no automaticky uprednostňovalo rodičov, prípadne opatrovateľku, s ktorou trávilo najviac času.

Po prvých narodeninách sa dieťa začína stále viac zaujímať o okolitý svet, aj keď všetko vníma v súvislosti so svojou osobou. Tým, ako sa postupne učí hovoriť a komunikovať, zameriava sa aj na iné osoby a sleduje ich reakcie na svoje správanie. V tomto období vrcholí obdobie separačnej úzkosti, takže aj keď sa dieťa snaží každému zapáčiť, môže byť pár týždňov alebo mesiacov výnimočne naviazané na najbližšiu osobu, najčastejšie mamu. Najneskôr po 18-tom mesiaci by sa to však malo zmeniť.

Aj keď na prvý pohľad sa to nezdá, dieťa po dosiahnutí jedného roka túži po spoločnosti iných detí. Drobci sa nedokážu ešte hrať spolu, typická je paralelná hra, no aj vďaka nej deti získavajú sociálne zručnosti, ktoré začínajú okolo 18-teho mesiaca veku uplatňovať v praxi. Viac komunikujú s kamarátmi na ihrisku a ochraňujú svoje hračky. Vyzerá to síce sebecky, no je to úplne normálna súčasť vývoja osobnosti dieťatka.

Môže sa stať, že si váš drobec prejde v rozpätí 12. až 18. mesiaca „obdobím Drakulu,“ keď má potrebu vás či kamarátov hrýzť. Zvyčajne to súvisí so skúmaním toho, čo všetko možno urobiť so zubami a neschopnosťou odkomunikovať, čo potrebuje. Hryzenie a iné formy agresie, ako je ťahanie vlasov alebo kopanie, sa zvyčajne eliminuje po tom, keď sa batoľa naučí vyjadrovať svoje pocity pomocou slov.

19 – 25 mesiacov

Okolo dvoch rokov veku batoľa začína ešte viac inklinovať k deťom a aktívne ich na ihrisku či počas prechádzok vyhľadáva. Tak ako pri každej inej zručnosti, postupuje aj pri zbližovaní sa s inými deťmi metódou pokusu a omylu. Nedokáže si ešte predstaviť, že exituje niekto alebo niečo dôležitejšie ako je ono. Výrazný egocentrizmus nedovoľuje drobčekovi s ľahkosťou a prirodzene požičiavať si s ostatnými hračky či počkať pokojne, až sa niekto iný dohrá s hračkou, ktorú práve chce. Žiadať to od neho a vysvetľovať mu dôvody nemá zmysel. Jeho predstavivosť nie je ešte tak vyvinutá.

Medzi dvojročnými deťmi sú rozdiely v prístupe k dospelým. Kým niektoré sa rady chvália komukoľvek so svojou hračkou a snažia sa komunikovať, iné sa dospelých stránia a nestoja o žiadnu komunikáciu. Dospelí sú pre ne oveľa vyšší, silnejší a výraznejší ako batoľa a jeho rovesníci, preto mu prekážajú.

 

Ak sa vaše dieťa cíti v spoločnosti dospelých príjemne, je dobré túto zručnosť rozvíjať, no ak sa necíti dobre a stráni sa ich, nikam sa neponáhľajte a nenúťte ho tráviť s nimi čas. Myslite na to, že dieťatko v tomto veku nedokáže byť nezdvorilé, len mu je jednoducho nepríjemne a dáva to najavo plačom, strachom alebo vynucovaním si vašej pozornosti. Dieťa vám dá samo vedieť, kedy je pripravené sedieť na kolenách tety alebo sa blázniť s vašimi dobrými priateľmi.

26 – 30 mesiacov

Vo veku medzi druhými a tretími narodeninami majú deti tendenciu správať sa ešte sebeckejšie ako predtým. Nie sú natoľko emocionálne zrelé, aby sa dokázali vžiť do pocitov iných a predpokladajú, že všetci vedia, ako sa cítia a čo prežívajú ony.

Pri stretnutiach s inými deťmi váš drobec získava cenné skúsenosti a učí sa, že aj iní malí ľudkovia majú svoje potreby. Nenúťte batoľa správať sa po celý čas veľkoryso, nevynucujte si to krikom, zákazmi či trestami, len ho jemne veďte k tomu, že občas si môže ako prvé zobrať keksík iné dieťa alebo sa môže ako prvé pohojdať na hojdačke, na ktorú malo práve vaše namierené. Buďte trpezliví, prvé pokusy o zdieľanie a prispôsobovanie sa sú stále provizórne, potreba dominancie batoľaťa v tomto veku sa každú minútu mení.

Môže sa stať, že dieťa si spomedzi ostatných vyčlení jedného alebo dvoch kamarátov, ktorých uznáva a občas to vyzerá, ako keby bol do nich až zamilovaný. Teší sa, keď ich vidí, nahlas ich zdraví a tvári sa blažene, keď ich zbadá na fotke.

Správajte sa k dieťaťu s rešpektom a k okoliu sa stavajte tak, ako chcete, aby sa stavalo k ostatným aj ono. Aj keď sa to tak navonok nezdá, batoľa sa pozorovaním a napodobňovaním učí sociálnym zručnostiam. Možno odmietne povedať „ahoj“ susedom alebo nepoďakuje za darček od strýka, no ak vy pozdravíte a strýkovi poďakujete, dieťa si to môže rozmyslieť a o niekoľko minút sa otočí, aby susedov tiež pozdravilo alebo ujovi poďakovalo. Ak tak neurobí, nie je to žiadna tragédia, urobí to nabudúce alebo na ďalší raz. Zachovajte pokoj, naďalej buďte príkladom a rešpektujte osobnosť dieťaťa.

31 až 36 mesiacov

Pre toto obdobie sú typickí imaginárni kamaráti, s ktorými a o ktorých dokážu drobci rozprávať, hrať sa s nimi a starať sa o nich. Občas si na jeho „akožného“ kamaráta sadnete alebo ho nechtiac udriete, no tomu sa jednoducho vyhnúť nedá. Neviditeľní kamaráti sú súčasťou ďalšej vývojovej etapy a pripravujú dieťatku cestu k naozajstným kamarátstvam. Ratolesť sa vďaka imaginárnemu priateľovi učí vytvárať si hlboké puto s niekým mimo blízkych ľudí. Podporujte ho v tom a aktívne sa o neviditeľného kamaráta zaujímajte.

Ďalším typickým znakom tohto obdobia je ochladenie vzťahov s reálnymi priateľmi. Dieťa tiež už vníma pocity ostatných, vie, kedy ste sklamaní alebo šťastní, no nedokáže sa správať empaticky. Kognitívne zručnosti potrebné k tomu, aby sa dokázalo vžiť do iného, sa iba rozvíjajú. Zo strany dospelého je však dôležité učiť ho láskavosti, vďaka čomu si tento model osvojuje. Nezabúdajte, ste jeho najlepšími učiteľmi! Ak dieťa zahŕňate láskou a empatiou, objavujú sa už prvé náznaky takéhoto správania aj u dieťatka. Stále je však nepredvídateľné a jeho egocentrizmus je veľmi silný.

Čo bude nasledovať?

Okolo veku troch rokov, kedy sa z batoľaťa stáva dieťa predškolského veku, sa stáva stále nezávislejším. Dieťa stále veľmi potrebuje vaše vedenie, lásku a pozornosť, no je už schopné omnoho viac a jasnejšie komunikovať svoje potreby a priania. Do popredia sa dostáva zvedavosť a snaha prísť na to, ako veci fungujú – od princípu hriankovača až po zásady chovu králikov. Ratolesť vás denne bude prekvapovať množstvom informácií, ktorými disponuje.

Deti v tomto období prirodzene inklinujú k iným ľuďom, najmä k deťom. Stále lepšie reagujú na sociálne situácie, v ktorých sa nachádzajú a rastie ich radosť zo spoločnosti ostatných. Učia sa  obrovské množstvo nových vecí zo sledovania a interakcií s inými ľuďmi.

Kedy je potrebné zbystriť pozornosť?

Ak je vaše batoľa vo veku od jedného do troch rokov veku stále agresívne a nedokáže stráviť čas s ostatnými deťmi bez hryzenia, bitiek, štípancov a podobných prejavov, konzultujte to s detským psychológom. Každé dieťa prechádza obdobím, keď nie je k ostatným priateľsky naladené, bojuje o hračky a o pozornosť, no nemalo by sa tak správať stále

Fotogaléria


Foto: wikimedia commons, flickr.com
Zdroj: babycenter.com

Ďalšie články

Gurmán.sk

Feminity

Zdravie

Diskusia