Lekár radí: Nepokazte si dovolenku s deťmi potravinovou neofóbiou

Lekár radí: Nepokazte si17.06.2017 |

Chystáte sa na letné cesty s malým dieťaťom? Myslite aj na stravu v dovolenkovej destinácií.

Dieťa sa od prvých dní života v rodine stretáva s istými vôňami, stravovacími zvykmi, úpravou potravín, ktoré tvoria pocit domova, istoty. Je to súčasť nutričného programovania, každý z nás považuje stravu svojej mamy za tú domácu, bezpečnú a aj v dospelosti si pamätáme chute a vône domova. Narušenie tohto pocitu bezpečia domova cestovaním (hoci aj príjemným dovolenkovým) vnímajú deti aj odmietaním nezvyčajnej, inej stravy.

Medzi prvým až štvrtým rokom je dieťa často veľmi vyberavé a preto sa vám môže stať, že bude odmietať nové jedlá – a to vôbec nemusia byť nezvyčajné či exotické potraviny. Odborné pomenovanie strachu z nových alebo neznámych potravín je potravinová neofóbia. 

Ako sa správne zachovať?

V ambulancii pediatra sa môžete poradiť pred cestou o probléme s vyberavosťou dieťaťa aj podrobnejšie. Pediater vám môže ponúknuť diagnostický nástroj Nutricheq, vďaka ktorému môžete získať nové poznatky a rozhodnúť sa, ako postupovať.

„Najhoršie, čo môže rodič robiť v prípade potravinovej neofóbie je nútiť dieťa do jedla,hovorí lekárka pre deti a dorast MUDr. Katarína Šimovičová.. „Dieťa sa môže vzoprieť až do nevoľnosti a totálneho odmietania potravy,“ upozorňuje.

Vždy rátajte s tým, že dieťa možno bude nové jedlo odmietať. Pri príprave na dovolenku sa preto cielene pripravte na zvládnutie situácie a to aj zásobou jedla, ktoré je ochotné jesť.

3 krát a dosť?

Stravovacie návyky niektorých batoliat môžu dočasne viesť až k zvýšeniu rizika nedostatočného príjmu živín. To je potrebné riešiť včas a pomôcť deťom obľúbiť si väčší počet rôznych potravín.

„V tomto prípade neplatí 3 krát a dosť. Ale je potrebné ponúknuť dieťaťu až 15  krát odmietanú potravinu, než novú potravinu dieťa prijme,“ hovorí Šimovičová. „Existuje kritické obdobie na zníženie neskoršej potravinovej neofóbie u detí počas procesu odstavovania. Rozmanitosť potravín, ktoré boli prvýkrát ponúknuté deťom v tomto období, môže znížiť neskoršie odmietnutie potravín. Aj rozmanitosť jedla matky a následná rôznorodosť chutí v materskom mlieku môže viesť k väčšej akceptácii nových potravín.“

Nech je dovolenka dovolenkou

Potravinová neofóbia je prechodné štádium, ktoré so zvyšujúcim sa vekom vymizne. Väčšinou nechuť skúšať nové potraviny ustupuje v piatich, šiestich rokoch. Nie je to ani intolerancia či alergia na potraviny, len detský strach, ktorý je potrebné odbúravať trpezlivosťou a dobrým príkladom.

Azda najpraktickejšie je siahnuť po potravinách s vekovým určením pre dojčatá a malé deti. Strava s takýmto označením svojím obsahom zodpovedá výživovým potrebám detí a poskytuje aj záruku dodržiavania prísnych zákonných limitov na obsah škodlivých látok.

5 tipov ako inšpirovať dieťa k novým potravinám

1. Buďte dieťaťu príkladom, dajte si aj netradičné potraviny a chváľte ich. Nikdy neodmietajte potraviny, nehovorte „Toto je zlé“, maximálne „Na toto dnes nemám chuť.“

2. Jedzte vždy spoločne s dieťaťom, ponúkajte mu na ochutnanie z vlastného taniera. Jedlo je aj súčasť sociálneho styku a spoločné stravovanie zvyšuje dôveru.

3. Kombinujte známe potraviny a nové potraviny. Dieťa bude spoznávať nové aj v kombinácii s overenými jedlami.

4. Servírujte jedlo vkusne a hravo upravené na tanieri. Jedia aj oči a zaujať dieťa pekne upraveným tanierom je vhodná cesta.

5. Motivujte dieťa aj tak, že mu za jedenie ponúknete nejakú odmenu, zážitok. Ako motiváciu neuvádzajte iné jedlo či sladkosti.

Prečítajte si tiež:

Tieto jedlá a prísady majú an svedomí detskú úzkosť

RADÍME: Detská výživa s bylinkami a korením

 


Foto: thinkstock.com
Zdroj: az

Ďalšie články

Diskusia